ATFTC FH-97A
Taktický bojový bezpilotní vzdušný prostředek (UCAV) se sníženou zjistitelností (stealth) typu FH-97A z dílny společnosti ATFTC (Aerospace Times Feihong Technology Company), divize společnosti CASC (China Aerospace Science and Technology Corporation), bude zastávat funkci robotického „wingmana“, tzv. „Loyal Wingmana“. Zmíněný stroj vzešel z dalšího vývoje dvoumotorového UCAV typu FH-97, jenž byl široké veřejnosti poprvé prezentován na Airshow China 2021, která se konala na přelomu září a října roku 2021, ve formě 1:1 makety. Zatímco model FH-97 je primárně určen k útokům na pozemní cíle, model FH-97A je uzpůsoben k vedení vzdušného boje. Kromě toho bude moci provádět vzdušný průzkum a radioelektronický boj (REB). UCAV typu FH-97A by přitom měl plnit úkoly nejen v zájmu bojových letounů, jakým je např. typ J-20 (Fagin), ale i v zájmu letounů zvláštního určení. I přes své označení UCAV typu FH-97A je úplně novou konstrukcí a nikoliv pouhou modifikací UCAV typu FH-97. UCAV typu FH-97A totiž má odlišný tvar trupu, křídla i ocasních ploch. Kromě toho celkové uspořádání sdílí s UCAV typu Boeing MQ-28 Ghost Bat, zatímco model FH-97 si svým vzezřením nic nezadá s UCAV typu Kratos XQ-58A Valkyrie. Pohonné jednotky modelu FH-97A tedy využívají dvojici postranních hranatých lapačů vzduchu s odlučovači mezní vrstvy typu DSI (vyboulené útvary nacházející se na bocích trupu, přímo před lapači vzduchu). Naproti tomu přívod vzduchu k motorům modelu FH-97 zajišťuje jeden společný hřbetní lapač vzduchu se zubatou „stealth“ hranou. Kromě toho mají pohonné jednotky modelu FH-97A konvenční trysky s kruhovým průřezem, zatímco motory model FH-97 jsou opatřeny plochými „stealth“ tryskami. Model FH-97A navíc vzlétá a přistává na zatahovatelném tříbodovém podvozku příďového typu alá MQ-28. Naproti tomu u výstavní makety modelu FH-97 nebyla podvozková dvířka patrná. Z toho lze vyvodit, že se u tohoto modelu počítá se vzletem ze startovací rampy za využití odhazovatelných startovacích raket. U modelu FH-97A se navíc hranatý kryt elektro-optického pozorovacího systému, jehož plochá okénka jsou osazena skly se zlatým filmem zamezujícím průniku elektro-magnetického záření, nachází na hřbetu přední části trupu. Naproti tomu u modelu FH-97 je kryt elektro-optického pozorovacího systému umístěn na břichu špice trupu. Kromě toho má kryt elektro-optického pozorovacího systému modelu FH-97A větší rozměry. Do potahu boků přední části trupu modelu FH-97A, na úrovni hřbetního krytu elektro-optického pozorovacího systému, jsou navíc vetknuty protáhlé průzračné panely se zlatým ochranným filmem, které mají průřez ve tvaru šestiúhelníku. Za zmíněnými panely se má nacházet instalace dalších optických senzorů. Díky tomu bude model FH-97A moci sledovat více cílů z různých úhlů v pasivním režimu (kdy není zdrojem demaskujícího elektromagnetického záření), a to i za podmínek radioelektronického boje (REB). Model FH-97A navíc není opatřen, na rozdíl od modelu FH-97, klasickou pumovnicí s podélně dělenými dvoudílnými dvířky, ale výsuvnou (směrem dolů) raketnicí pro osm střel (uspořádaných po čtyřech do dvou řad). Takto řešená zbraňová šachta totiž umožňuje používat výzbroj i při prudkém manévrování. Kromě toho v otevřené pozici vyvozuje menší aerodynamický otvor. Do zmíněné raketnice bude možné umístit PLŘS a podle všeho též klamné vzdušné cíle či miniaturní UAV pro vedení REB. Široké veřejnosti byl UCAV typu FH-97A poprvé prezentován na Airshow China 2022, která se konala v listopadu roku 2022, ve formě 1:1 makety. V jaké fázi se vývoj tohoto stroje nyní nachází, není ale bohužel známo.
Verze: žádné
Vyrobeno: -
Uživatelé: žádní
Navádění: inerciální (autopilot) + satelitní
Pohon: dva proudové motory neznámého typu
Výzbroj: ?
TTD: | |
Rozpětí křídla: | ? |
Délka: | ? |
Výška: | ? |
Prázdná hmotnost: | ? |
Max. vzletová hmotnost: | ? |
Max. užitečné zatížení: | ? |
Max. rychlost: | ? |
Praktický dostup: | ? |
Max. dolet: | ? |
Operační rádius: | ? |
Vytrvalost: | ? |
Poslední úpravy provedeny dne: 9.11.2022