ATFTC FH-95

Víceúčelový bezpilotní vzdušný prostředek (UAV) s velkou vytrvalostí typu FH-95 z dílny společnosti ATFTC (Aerospace Times Feihong Technology Company), divize společnosti CASC (China Aerospace Science and Technology Corporation), může plnit celou řadu úkolů, včetně optického a radiotechnického průzkumu, monitorování zájmových oblastí, vyhledávání, identifikování a označování pozemních cílů, korekce a kontroly výsledků dělostřelecké palby, radioelektronického boje (REB), vypouštění roje malých UAV a ničení pozemních cílů za pomoci přesně naváděné munice, a to za všech meteorologických podmínek. V konfiguraci pro vedení REB má přitom UAV typu FH-95 rušit radiolokátory a rádiovou komunikaci v rámci podpory útočných operací pilotovaných bojových letounů a ozbrojených UAV, jakými jsou např. typy FH-92A a FH-97 z dílny ATFTC, vedoucích k potlačení PVO protivníka. Celkové uspořádání zmíněný stroj sdílí s menším a lehčím UAV typu FH-92A. UAV typu FH-95 je tedy koncipován jako jednomotorový hornoplošník se zdvojenými ocasními plochami. Zmíněný stroj má štíhlý vřetenovitý trup s plochými boky, zaobleným břichem s ostrými okraji a vyvýšeným hřbetem na přídi. Zde se nachází instalace antény SATCOM. Do zádě trupu UAV typu FH-95 je vestavěna pohonná jednotka v podobě pístového motoru blíže nespecifikovaného typu, který roztáčí jednu třílistou vrtuli v tlačném uspořádání. Štíhlé přímé hornoplošně uspořádané křídlo tohoto stroje má půdorys ve tvaru lichoběžníku a je opatřeno lichoběžníkovými winglety. Pod křídlo UAV typu FH-95 lze přitom připevnit čtyři zbraňové závěsníky s celkovou nosností 120 kg. Alternativně je pod jeho křídlo možné zavěsit vypouštěcí zařízení pro roj osmi malých UAV, které mohou sloužit k sebevražedným útokům na pozemní cíle. Ocasní plochy tohoto stroje jsou umístěny na koncích dvou dlouhých štíhlých nosníků s kruhovým průřezem, které vystupují z odtokové hrany křídla a sestávají se z jedné štíhlé zdvojené lichoběžníkové svislé plochy (SOP), která má sklon směrem k sobě, a jedné štíhlé vodorovné plochy (VOP) s půdorysem ve tvaru obdélníku. Ta přitom propojuje obě dvě SOP navzájem, přibližně v jedné třetině její výšky. K vzletu a přistání UAV typu FH-95 využívá pevný tříbodový kolový podvozek příďového typu. Zatímco instalace příďového podvozku se nachází pod špicí trupu, hlavní podvozky tohoto stroje jsou uchyceny k okrajům břicha střední části trupu, na úrovni křídla. UAV typu FH-95 může působit zcela autonomně nebo být řízen operátorem. Zmíněný stroj ale může též operovat v rojích o velkém počtu exemplářů, které působí v součinnosti. K vzletu a přistání mu přitom postačuje VPD s rozměry 2 000 x 30 m. Prototyp UAV typu FH-95 se do oblak napoprvé vydal v roce 2017. Úvodnímu zákazníku byly první sériové exempláře tohoto stroje dodány v roce 2019. V roce 2021 se výrobci UAV typu FH-95 podařilo uzavřít kontrakt s prvním zahraničním zákazníkem. Svůj veřejný debut si tento stroj odbyl na Airshow China 2024, která se konala v listopadu roku 2024 v Zhuhai.

Verze:  žádná

Vyrobeno:  ?

Uživatelé:  ?

 

 

 

Navádění:   inerciální (autopilot) + rádiové-povelové + satelitní

Pohon:       jeden pístový motor neznámého typu

Vybavení:   elektro-optický sledovací systém (otočné kulovité pouzdro nacházející se pod špicí trupu, přímo před příďovým podvozkem) a (?nebo) stanice pro vedení radiotechnického průzkumu a radioelektronického boje

Výzbroj:     podvěsná výzbroj do celkové hmotnosti 120 kg, přepravovaná na čtyřech křídelních závěsnících – řízené protizemní střely, včetně střel s poloaktivním laserovým navedením typu FT-8C, naváděné pumy s poloaktivním laserovým navedením a sebevražedné bezpilotní vzdušné prostředky

 

 

TTD:  
Rozpětí křídla: ?
Délka: ?
Výška: ?
Prázdná hmotnost: ?
Max. vzletová hmotnost: 850 kg
Max. užitečné zatížení: 195 kg
Max. rychlost: 190 km/h
Cestovní rychlost: 140 až 180 km/h
Praktický dostup: 7 000 m
Operační výška: 3 000 až 6 000 m
Max. dolet: ?
Operační rádius: 250 km
Vytrvalost: 12 h

 

 

 

Poslední úpravy provedeny dne: 25.11.2024