Lavočkin La-252 Aist
Zkušenosti, které se NPO S.A. Lavočkina podařilo nastřádat s experimentálním bezpilotním prostředkem (UAV) na solární pohon typu La-251 Aist, měly najít uplatnění při vývoji většího výškového UAV na solární pohon s velkou vytrvalostí typu La-252. NPO S.A. Lavočkina ale k zmíněnému stroji neobdržela ani oficiální zadání ani státní finanční prostředky. Vývoj takového UAV byl totiž nakonec „Fondem pro pokročilé výzkumné projekty“, ruským protějškem americké agentury DARPA (Defense Advanced Research Projects Agency), zadán společnosti Tiber. Ta pak na toto téma zpracovala projekt UAV typu Sova. NPO S.A. Lavočkina se proto rozhodla ve vývoji UAV typu La-252 pokročovat z vlastních zdrojů. Zmíněný stroj měl obdélníkové křídlo s rozpětím 23 m, zatímco rozpětí křídla UAV typu La-251 činilo 15 m. K spodní ploše křídla UAV typu La-252 bych uchycen pouze jeden nosník ocasních ploch, které měly obdélníkový tvar a uspořádání do tvaru kříže. Naproti tomu UAV typu La-251 byl opatřen dvojicí ocasní ploch majících identické uspořádání. Jeho pohon obstarávaly dva elektromotory s celkovým výkonem 2,4 kW, zatímco typ La-251 byl čtyřmotorový. Kromě toho měl UAV typu La-252 jednodušší tříbodový podvozek ostruhového typu. Naproti tomu podvozek UAV typu La-251 se sestával ze čtyř hlavních a dvou ostruhových jednotek. UAV typu La-252 měl mít hmotnost 116 kg a nosnost 25 kg. V porovnání s typem La-251 měl být tedy 1,5 x lehčí, a to i přesto, že byl 1,5 x větší. To bylo přitom dáno zejména použitím nových fotočlánků z dílny zelenogradské společnosti Telecom-STV s účinností cca 24 %. Ve vzduchu měl tento stroj být schopen setrvat po dobu celých 5-ti let, tj. do vyčerpání technické životnosti baterií. V první vývojové fázi se ale počítalo s lety o délce 100 dní. UAV typu La-252 měl mít operační letovou výšku mezi 18 000 m a 25 000 m a cestovní rychlost 30 km/h. Díky modulární konstrukci měl být tento stroj schopen zastávat celou řadu úkolů. UAV typu La-252 měl konkrétně najít uplatnění v roli telekomunikační retranslační stanice či při nepřetržitém monitorování zájmových oblastí. UAV typu La-252 měl tedy zastávat poslání telekomunikačních a špionážních družic a průzkumných pilotovaných a bezpilotních letounů s klasickým pohonem, a to za nesrovnatelně nižší pořizovací a provozní náklady. Prototyp tohoto stroje ale nakonec nebyl dokončen. Vývoj UAV typu Sova byl zase zastaven po havárii druhého prototypu.
Verze: žádné
Vyrobeno: rozestavěn jeden prototyp (jeho kompletace nebyla završena)
Uživatelé: žádní
Navádění: inerciální
Pohon: dva elektromotory neznámého typu
Vybavení: ? (užitečné zatížení tohoto stroje činí 25 kg)
TTD: | |
Rozpětí křídla: | 23 m |
Délka: | ? |
Výška: | ? |
Prázdná hmotnost: | ? |
Max. vzletová hmotnost: | 116 kg |
Cestovní rychlost: | 30 km/h |
Praktický dostup: | 18 000 až 25 000 m |
Max. dolet: | ? |
Vytrvalost: | 5 let |
Poslední úpravy provedeny dne: 8.12.2024