Lavočkin La-251 Aist

Experimentální bezpilotní vzdušný prostředek typu La-251 z dílny NPO S.A. Lavočnika byl zmenšeným technologickým demonstrátorem stratosférického bezpilotního vzdušného prostředku na solární pohon s velkou vytrvalostí. Zmíněný stroj byl řešen jako křídlo s obdélníkovým půdorysem s rozpětím 15 m a vzletovou hmotností 150 kg. Jedna třetina z toho přitom připadala na vlastní konstrukci draku a jedna třetina na solární panely. Ty zcela pokrývaly horní plochu křídla. K spodní ploše křídla UAV typu La-251, přibližně v jedné čtvrtině jeho rozpětí, byly uchyceny dva štíhlé trupy, které plynule přecházely v nosníky ocasních ploch. Ke konci obou dvou nosníků ocasních ploch tohoto stroje byla uchycena jedna obdélníková SOP, jedna obdélníková VOP a jedna obdélníková kýlovka. Přímo mezi oběma trupy UAV typu La-251, v polovině rozpětí křídla, byl umístěn kontejner s užitečným zatížením, které mohlo mít max. hmotnost 1 kg. Pod náběžnou hranou křídla se nacházela instalace čtyř štíhlých válcovitých motorových gondol, po dvou vně trupu a mezi trupy. Pohon UAV typu La-251 obstarávala čtveřice elektromotorů. Každý z nich přitom roztáčel jednu dvoulistou vrtuli v tažném uspořádání. Při vzletu a přistání a v době, kdy je nedostatek světla, pohonné jednotky tohoto stroje napájely palubní akumulátory o kapacitě 7 kWh. Zmíněný palubní akumulátor byl v průběhu letu nepřetržitě nabíjen solárními panely. Ke vzletu a přistání UAV typu La-251 využíval pevný kolový podvozek. Podvozek tohoto stroje se přitom sestával ze čtyř hlavních podvozků, které byly uchyceny k motorovým gondolám a dvou ostruhových podvozků. Ty zase byly připevněny ke kýlovkám. Výstup na operační letovou výšku, která se pohybovala okolo 10 000 m, UAV typu La-251 prováděl až druhý den po vzletu. Díky velmi malé rychlosti, která nepřevyšovala 35 km/h, tento stroj dokázal doslova „viset“ na jednom místě. V průběhu hlídkování UAV typu La-251 využíval pouhou jednu čtvrtinu výkonu pohonného systému. Přistát tento stroj dokázal i s jedním pracujícím motorem. UAV typu La-251 vzešel z NIR (vědecko-výzkumné práce), které byly objednány v roce 2012. Prototyp tohoto stroje byl dokončen v roce 2013. Jeho vývoj a stavba přitom zabrala pouhých devět měsíců. Široké veřejnosti byl UAV typu La-251 poprvé prezentován na mezinárodní výstavě Armija 2016, která se konala v září roku 2016 v Kubince, ve formě zmenšeného modelu a 1:1 makety části kostry křídla kompozitní konstrukce. Mezitím jediný prototyp tohoto stroje vykonal 3 zkušební lety s celkovou délkou trvání 72 h. V jejich průběhu se podařilo zjistit, že na provoz UAV typu La-251 má negativní vliv vítr v přízemních výskách a déšť. Zkušenosti, které se NPO S.A. Lavočkina podařilo nastřádat s tímto strojem, následně našly uplatnění při návrhu většího a výkonnějšího výškového UAV na solární pohon s velkou vytrvalostí typu La-252.

Verze:  žádné

Vyrobeno:  jeden prototyp

Uživatelé:  žádní

 

 

 

Navádění:   inerciální

Pohon:        čtyři elektromotory neznámého typu

Vybavení:    ? (užitečné zatížení tohoto stroje činí 1 kg)

 

 

TTD:     
Rozpětí křídla: 15 m
Délka:   ?
Výška: ?
Prázdná hmotnost: ?
Max. vzletová hmotnost: 150 kg
Max. rychlost: 35 km/h
Praktický dostup:   cca 10 000 m
Max. dolet:    ?

 

 

Poslední úpravy provedeny dne: 8.12.2024