XAI HH-100

Bezpilotní vzdušný prostředek typu HH-100 z dílny společnosti XAI (Xian Aircraft Industry) z Xianu, která je součástí konsorcia AVIC (Aviation Industry Corporation of China), primárně slouží k přepravě nákladu na místních linkách. Kromě linkové přepravy nákladu zmíněný stroj může plnit celou řadu dalších úkolů, včetně hašení požárů lesů a pastvin, požární hlídkové činnosti, urgentní dopravy zdravotnického materiálu a potravin do lokalit postižených živelnou či humanitární katastrofou, působení v roli vzdušné retranslační stanice a umělého iniciování srážek. UAV typu HH-100 je koncipován jako dvoumotorový hornoplošník se zdvojenými ocasními plochami. Zmíněný stroj má poměrně krátký zavalitý trup, který v celém objemu vyplňuje nákladový prostor s rozměry 3,350 m x 1,376 m x 1,200 m. Trup UAV typu HH-100 se přitom sestává z krabicovité střední části a zaobleného příďového a záďového aerodynamického krytu s tupým profilem. Oba dva aerodynamické kryty trupu tohoto stroje, příďový a záďový, jsou řešeny jako výklopné, směrem nahoru. Zatímco pod příďovým aerodynamickým krytem se nacházejí palubní systémy, záďový aerodynamický kryt zastává funkci nákladových vrat, která zpřístupňují nákladový prostor v celém průřezu. Štíhlé přímé křídlo UAV typu HH-100 je uchyceno k hřbetu trupu, má půdorys ve tvaru lichoběžníku a je opatřeno winglety. Pod křídlem tohoto stroje se nacházejí motorové gondoly, které svými zadními částmi plynule přecházejí ve dvojici štíhlých nosníků ocasních ploch, majících hranatý profil. Pohon UAV typu HH-100 obstarává dvojice pístových (?) motorů blíže nespecifikovaného typu. Každý z nich přitom roztáčí jednu třílistou vrtuli v tažném uspořádání. Ocasní plochy tohoto stroje se sestávají ze dvou štíhlých lichoběžníkových SOP, které tvoří zakončení štíhlých ocasních nosníků a jedné obdélníkové VOP. Ta propojuje navzájem vrcholy obou dvou SOP. Vzletové a přistávací zařízení UAV typu HH-100 tvoří tříbodový kolový podvozek příďového typu. Zatímco příďový podvozek vystupuje z otvoru, který je vetknut do břicha příďového aerodynamického krytu trupu, instalace hlavních podvozků se nachází pod zadními partiemi křídelních motorových gondol. Montáž prototypu UAV typu HH-100 byla završena v prosinci roku 2023. Poté byl tento stroj přepraven na letiště Yangchang, které se nachází na jihovýchodě Sichuanské provincie ČLR. Zde se v únoru roku 2024 rozeběhly rolovací zkoušky. Rolovací zkoušky prototypu UAV typu HH-100 vyvrcholily dne 3. dubna toho samého roku. Ten den prototyp tohoto stroje dosáhl při vysokorychlostní pojížďce vzletové rychlosti. Přitom nakrátko zvedl „čumák“ směrem nahoru, přičemž se příďovým podvozkem odpoutal od VPD. Do oblak se prototyp UAV typu HH-100 napoprvé vydal dne 12. června 2024. V průběhu tohoto svého prvního letu přitom urazil vzdálenost 35 km. Na počátku ledna roku 2025 bylo oznámeno, že prototyp UAV typu HH-100 začal být zkušebně využíván, společností ZTO Express k přepravě nákladu a pošty mezi Jingbianem a Shenmu v provincii Shaanxi. Posláním zkušebního nasazení zmíněného stroje se stalo ověření provozní ekonomiky a prověření podpůrného vybavení.
Verze: žádné
Vyrobeno: nejméně jeden prototyp
Uživatelé: žádní
Navádění: inerciální + satelitní
Pohon: dva pístové (?) motory neznámého typu
Kapacita: náklad do celkové hmotnosti 700 kg, přepravovaný uvnitř nákladového prostoru s rozměry 3,350 m x 1,376 m x 1,200 m
TTD: | |
Rozpětí křídla: | 10,50 m |
Délka: | 7,26 m |
Výška: | ? |
Prázdná hmotnost: | ? |
Max. vzletová hmotnost: | 2 100 kg |
Cestovní rychlost: | 300 km/h |
Praktický dostup: | 5 000 m |
Max. dolet: | 1 840* km |
* 520 km s max. užitečným zatížením
Poslední úpravy provedeny dne: 3.1.2025