Kamov Ka-32A4 (HH-32A)
Typ: vojenská pátrací-záchranná modifikace civilního palubního víceúčelového vrtulníku typu Ka-32S (Helix C)
Určení: pátrací a záchranná činnost a přeprava vojáků
Odlišnosti od typu Ka-32S (Helix C):
- instalace avionického vybavení izraelské značky IAI Lahav (avionika tohoto modelu je vystavěna na palubním počítači s otevřenou architekturou umožňující pozdější dodatečnou integraci dalších systémů)
- instalace modifikovaného přístrojového vybavení uvnitř pilotní kabiny (jeho součástí se mimo jiné staly též dva barevné multifunkční displeje)
- vestavba vypouklého okénka do obou dveří pilotní kabiny, do nouzového výstupu, který se nachází na pravoboku trupu, přímo za hlavním podvozkem, a do nákladových vrat, které se nacházejí na levoboku trupu, přímo za hlavním podvozkem
Historie: Přestože je středně těžký víceúčelový vrtulník typu Ka-32 vysloveně civilním strojem, našel si cestu i k několika necivilním provozovatelům. Jedním z nich se staly vzdušné síly Jižní Koreji (ROKAF). ROKAF si přitom tento stroj vybralo jako náhradu za dosluhující vrtulníky typu UH-1N Iroquois americké značky Bell, používané pro pátrací a záchrannou činnost (SAR) a přepravu vojáků. Důvodem volby právě tohoto typu ze strany ROKAF se stala nízká pořizovací cena, jednoduchá pilotáž a vysoká výkonnost. Specifické požadavky ROKAF přitom daly za vznik modelu Ka-32A4. Ten vychází z palubního variantu Ka-32S (Helix C) a je společným dílem ruské společnosti KumAPP, izraelské společnosti IAI Lahav a jihokorejské společnosti LG International. Ruská společnost KumAPP dostala v rámci programu Ka-32A4 na starost pouze dodání sedmi „čistých“ vrtulníků. Jejich úpravy dle požadavků ROKAF padla na bedra jihokorejské společnosti LG International. Izraelská společnost IAI Lahav se zase stala dodavatelem avioniky. ROKAF svůj první Ka-32A4 převzalo dne 22. června 2004. Krátce nato, dne 30. června téhož roku, se zbavilo všech vrtulníků typu UH-1N Iroquois. Přestože úpravy vrtulníků typu Ka-32A4 dodaných KumAPP u LG International dle požadavků ROKAF, stejně jako jejich letové zkoušky, provázely problémy, celý tento proces se podařil završit za pouhých 14 měsíců. Poslední, sedmý, exemplář tohoto stroje proto ROKAF mohlo převzít již na počátku roku 2006. Provozovatelem všech sedmi vrtulníků typu Ka-32A4 se konkrétně stala 235. SRS s domovskou základnou Cheongju. ROKAF přitom tyto stroje provozuje pod označením HH-32A.
Verze: -
Vyrobeno: 7 sériových strojů
Uživatelé: Jižní Korea (ROKAF)
Posádka: pilot a druhý pilot/navigátor
Pohon: dva turbohřídelové motory typu Izotov TV3-117VMA s max. výkonem po 2 200 hp
Kapacita: 22 vojáků nebo náklad do celkové hmotnosti 3 000 kg, přepravovaný uvnitř nákladové kabiny s rozměry 4,52 m x 1,30 m x 1,32 m, nebo náklad do celkové hmotnosti 4 500 kg, přepravovaný ve vnějším podvěsu
TTD: | |
Ø nosných rotorů: | 15,90 m |
Délka trupu: | 11,30 m |
Výška: | 5,40 m |
Prázdná hmotnost: | 6 785 kg |
Max. vzletová hmotnost: | 12 673 kg |
Max. rychlost: | 250 km/h |
Praktický dostup: | 6 000 m |
Max. dolet: | 708 km |
Poslední úpravy provedeny: 8.8.2015