Kamov Ka-32A2

Typ:  speciální policejní modifikace středně těžkého víceúčelového vrtulníku typu Ka-32A

Určení:  boj se skupinami zločinců, vyhledávání a sledování kradených automobilů, vysazování policejních zásahových jednotek, přeprava personálu a přeprava nákladu

Odlišnosti od typu Ka-32A:

- absence pátého páru palivových nádrží – v této souvislosti z boků trupu, v oblasti před hlavním podvozkem, zmizely rozměrné krabicovité kryty (tato nádrž by totiž byla vážnou slabinou při postřelování)

- instalace modifikovaných palivových nádrží pod podlahou nákladové kabiny (čtyři páry s celkovým objemem 1 890 l) s výplní z polyuretanové pěny (ta zabraňuje výbuchu v případě průstřelu). Možnost vestavby dvou 500 l kovových přídavných palivových nádrží do prostoru bývalé pumovnice, která se nachází přímo mezi nimi, přitom zůstala zachována.

- instalace demontovatelného úchytu pro jeden pohyblivý 7,62 mm kulomet typu PTK se čtyřmi zásobníky s celkovou kapacitou 400 nábojů u nákladových vrat, které se nacházejí na levém boku trupu, přímo za hlavním podvozkem

- instalace úchytu střelné zbraně (jeden pohyblivý 7,62 mm kulomet typu PRK nebo jedna pohyblivá 5,45 mm automatická puška typu AKS) u náležitě zvětšeného okénka, které se nachází na pravém boku trupu, přímo mezi hlavním podvozkem a nouzovým výstupem

- instalace jednoho pohyblivého dálkově ovládaného vyhledávacího světlometu typu I-2AG pod špicí trupu a jednoho pohyblivého manuálně obsluhovaného pohyblivého světlometu téhož typu uvnitř nákladové kabiny, přímo za nákladovými vraty

- instalace dvou reproduktorů typu P05-04 (s celkovým výkonem 1 350 W) rozhlasového systému typu VZS-85 (3P07-01) na vzpěrách levého a jednoho reproduktoru toho samého typu na vzpěrách pravého hlavního podvozku (obsluhu systému typu VZS-85 zajišťuje buďto druhý pilot-navigátor nebo palubní mechanik-operátor)

- instalace speciální pátracího systému typu Tracker, který slouží pro vyhledávání a sledování kradených automobilů (ten využívá čtveřici prutových antén uchycenou k okrajům příďového světlometu typu I-2AG a disponuje detekčním dosahem 8 km v zastavěných oblastech, resp. 100 km ve volném terénu)

- instalace sedaček pro 11 výsadkářů a palubního mechanika/operátora uvnitř nákladové kabiny

- instalace elektricky ovládaného jeřábu typu LPG-300 s nosností 300 kg u nákladových vrat, které se nacházejí na levém boku trupu, přímo za hlavním podvozkem

- instalace slaňovacího systému typu Su-R válečkového typu – zmíněný systém využívá pět úchytů, z nichž tři se nacházejí u nákladových vrat a dva u nouzového výstupu, a 50 m dlouhá lana. Ta se napojují na palubní jeřáb a umožňují slanění osobám o hmotnosti do 100 kg.

- rozšířené spojovací vybavení o radiostanici typu Motorola M110 (ta zajišťuje spojení s velitelským stanovištěm) a radiostanici typu Motorola GM300 (ta zajišťuje spojení s výsadkem na zemi)

- instalace úchytů pro přídavné vnější pancéřové desky, které zajišťují ochranu letové posádky a výsadku před projektily ručních palných zbraní

Historie:  Ozbrojený policejní speciál typu Ka-32A2 vzešel, spolu s požárním speciálem typu Ka-32A1, ze zadání Moskevské radnice. Primárním posláním tohoto stroje se stal boj se zločineckými gangy, vysazování a vyzvedávání policejních jednotek rychlého nasazení a přeprava rozměrného nákladu v podvěsu. Součástí jeho palubního vybavení se přitom stal též systém, který umožňoval vyhledávat a sledovat kradená silniční vozidla, policejní radiostanice a reproduktory. Protože při boji s ozbrojenými zločinci často dochází k přestřelkám, konstrukční tým JSC N.I. Kamova policejní speciál typu Ka-32A2 zbavil obou vnějších postranních konformních palivových nádrží. Současně palivové nádrže umístěné pod podlahou nákladové kabiny opatřil výplní z polyuretanové pěny. To přitom zamezovalo výbuchu v případě jejich průstřelu. Kabina policejního speciálu typu Ka-32A2 byla uzpůsobena pro přepravu 11-ti členného zásahového komanda. Jednotliví členové zásahového týmu přitom mohli kabinu tohoto stroje opouštět ve visu v malé výšce za pomoci slaňovacího systému typu Su-R. Jedinou zbraní policejního speciálu typu Ka-32A2 se staly dva pohyblivé samopaly značky Kalašnikov. Zatímco střelecký post jednoho z nich se nacházel za nákladovými vraty, ten druhý se umísťoval do okénka, které se nacházelo přímo naproti nákladových vrat. Vývoj policejního speciálu typu Ka-32A2 byl zahájen v roce 1994. Prototyp tohoto stroje (bílá 02 / RA-06144) nesl kabát sestávající se ze dvou odstínů zelené a vznikl konverzí jednoho z demonstračních prototypů nákladního modelu Ka-32A (RA-06144 / CCCP-06144 / CCCP-31060), jehož základem se zase stal palubní pátrací-záchranný vrtulník Ka-32S (CCCP-31033 / v.č. 6108). Trupové číslo „bílá 02“ ve skutečnosti nebylo identifikačním číslem, ale telefonním číslem moskevské policie. Do oblak se prototyp Ka-32A2 (bílá 02 / RA-06144) poprvé vydal dne 21. března 1995. Závodní zkoušky tohoto stroje se podařilo završit ještě ten samý rok. Z hlediska výkonnostních parametrů si prototyp Ka-32A2 (RA-06144) nic nezadal s nákladním modelem Ka-32A, tedy vyjma doletu a vytrvalosti. Vytrvalost prototypu Ka-32A2 (RA-06144) totiž díky absenci pátého páru palivových nádrží činila jen 1 h a 30 min, resp. 2 h a 40 min s dvojicí přídavných palivových nádrží uvnitř bývalé pumovnice. Svůj veřejný debut si vrtulník Ka-32A2 (bílá 02 / RA-06144) odbyl v srpnu roku 1995 na moskevské airshow MAKS 95. Zmíněný stoj se ale stal též součástí statické ukázky moskevské airshow MAKS 97, která se konala dva roky nato. To již nesl novou registraci RA-31060. Z plánů na nevelkou sérii ale nakonec sešlo. Vrtulník typu Ka-32A2 proto nakonec zůstal v jediném exempláři. V srpnu roku 2007 MVD (Ministerstvo vnitřních věcí) svůj jediný exemplář speciálu typu Ka-32A2 předalo MČS (Ministerstvo pro mimořádné situace). Předtím, než byl tento stroj zařazen do řadové služby v barvách MČS, ale prošel, v prostorách leteckého opravárenského závodu SPARK z Petrohradu, generální opravou a konverzí na model Ka-32A3.

Verze:  -

Vyrobeno:  jeden exemplář (vznikl konverzí sériového Ka-32A)

Uživatelé:  pouze Rusko (MVD)

 

 

 

 

Posádka:    pilot, druhý pilot/navigátor a palubní mechanik/operátor

Pohon:       dva turbohřídelové motory typu Izotov TV3-117VMA s max. výkonem po 2 200 hp

Kapacita:   11 výsadkářů nebo náklad do celkové hmotnosti 3 700 kg, přepravovaný uvnitř nákladové kabiny s rozměry 4,52 m x 1,30 m x 1,32 m, nebo náklad do celkové hmotnosti 5 000 kg, přepravovaný ve vnějším podvěsu

Výzbroj:     jeden 7,62 mm pohyblivý kulomet typu Kalašnikov PTK se zásobou 400 nábojů, instalovaný u nákladových vrat, které se nacházejí na levém boku trupu, přímo za hlavním podvozkem, a jeden 7,62 mm pohyblivý kulomet typu Kalašnikov PRK nebo jedna 5,45 mm automatická puška typu Kalašnikov AKS, instalovaná v okénku nouzového výstupu, který se nachází na pravém boku trupu, přímo za hlavním podvozkem

 

 

TTD:     
Ø nosných rotorů:  15,90 m
Délka trupu:   11,30 m
Výška: 5,40 m
Prázdná hmotnost: 5 520 kg
Max. vzletová hmotnost: 12 600 kg
Max. rychlost: 250 km/h
Praktický dostup:   6 000 m
Max. dolet:    ?

 

 

 

Poslední úpravy provedeny: 8.8.2015