Kamov Ka-52M Avangard-4 

 
 

Typ:  pokročilá modifikace průzkumného-velitelského-útočného vrtulníku typu Ka-52 (Hokum B)

Určení:  průzkum pozemního bojiště, vyhledávání a označování pozemních cílů, řízení bojové činnosti útočných vrtulníků, ničení pozemních cílů v rámci přímé podpory pozemních jednotek, ničení tanků a jiných obrněných vozidel protivníka, ničení vrtulníků a jiných pomalých vzdušných cílů a řízení činnosti bezpilotních vzdušných prostředků (UAV)

Odlišnosti od typu Ka-52 (Hokum B):

- instalace kompozitního pancéřování kabiny posádky a životně důležitých systémů (na místo titanového), které zajišťuje lepší ochranu před projektily palných zbraní (bez vzrůstu vzletové hmotnosti)

- instalace elektro-optického zaměřovacího systému typu OES-52, který disponuje vyšší detekční přesností (za cenu mírně menšího dosahu), na místo elektro-optického zaměřovacího systému typu GOES-451. V této souvislosti mohutnou válcovitou věžičku nacházející se pod přídí trupu nahradila o poznání menší věžička se zploštělým profilem.

- instalace radiolokátoru kategorie AESA typu V006 Rezec uvnitř špice trupu na místo méně výkonného impulsního dopplerovského radiolokátoru typu FH-01 Mječ-1U (Arbalet-52), Protože je zmíněný radiolokátor chlazen vzduchem, tento model má na levém okraji příďového trupového dielektrického krytu instalován nevelký kapsovitý lapač vzduchu.

- instalace aparatury umožňující získávat informace o cílech od průzkumných bezpilotních vzdušných prostředků (UAV) v reálném čase

- instalace silnějších palubních generátorů elektrické energie (kuli větší spotřebě nových systémů)

- rozšířená škála podvěsné výzbroje o PTŘS typu Klevok-A (Hermes-A) a ŘS typu 9A7755 (iz.305)

- rozšířené podvěsné vybavení o přídavné palivové nádrže

Historie:  Zkušenosti, které se podařilo nastřádat s bitevními vrtulníky typu Ka-52 (Hokum B) v průběhu operační služby a bojového nasazení v Sýrii, doznaly zužitkování při návrhu vylepšené modifikace tohoto stroje. Zmíněný model vešel ve známost jako Ka-52M a vzešel ze zkušebně-konstrukčních prácí (OKR) s šifrou Avangard-4, které byly objednány na počátku dubna roku 2019. Protože v průběhu nasazení v protiteroristické kampani v Sýrii vyplulo na povrch, že titanová „vana“ kabiny modelu Ka-52 (Hokum B) nedokáže posádku ochránit před projektily z kulometů velkých ráží, model Ka-52M počítá s kompozitním pancéřováním. Ochrana z vysokopevnostního kompozitu by přitom měla posádce vrtulníku typu Ka-52M zajistit účinnou ochranu před projektily až do ráže 23 mm a v neposlední řadě též před palbou z 57 mm protiletadlových automatických kanónů, a to bez vzrůstu vzletové hmotnosti. Naproti tomu titanová „vana“ kabiny modelu Ka-52 (Hokum B) poskytuje účinnou ochranu před projektily pouze do ráže 12,7 mm, a to ještě jen ze spodu. Z boku je totiž schopna odolat projektilům do ráže pouhých 7,62 mm. Kromě toho vrtulník typu Ka-52M obdrží nový elektro-optický zaměřovací systém typu OES-52 z dílny NPK SSP, který má v porovnání se systémem typu GOES-451 vyšší detekční přesnost (za cenu mírně menšího dosahu) a menší hmotnost (177 kg vs 220 kg). Nový bude též radiolokátor. Vrtulník typu Ka-52M bude konkrétně vybaven radiolokátorem kategorie AESA typu V006 Rezec, který má v porovnání s impulsním dopplerovským radiolokátorem typu FH-01 menší hmotnost (o 10 kg) a větší výkonnost. Testovací verze radiolokátoru typu V006 je instalována na vrtulníku Ka-52K (žlutá 103), který bylo možné shlédnout v srpnu roku 2019 na moskevské airshow MAKS 2019. Protože je zmíněný radiolokátor chlazen vzduchem, vrtulník Ka-52K (žlutá 103) má na levém okraji příďového trupového dielektrického krytu instalován nevelký kapsovitý lapač vzduchu. Úplnou novinkou ve vybavení vrtulníku typu Ka-52M se stane aparatura, díky které tento stroj bude moci získávat informace o cílech od průzkumných bezpilotních vzdušných prostředků (UAV) v reálném čase. Výhledově se však počítá s instalací aparatury zajišťující schopnost řídit činnost UAV s prvky umělé inteligence. Součástí zbraňového systému vrtulníku typu Ka-52M se navíc stanou výkonnější PTŘS typu Klevok-A (Hermes-A) a v neposlední řadě též ŘS typu 9A7755 (iz.305). Posledně uvedená zbraň byla původně vyprojektována pro vrtulník typu Mi-28NM (Havoc) a má dosah přes 25 km. Možnost použití PTŘS raketového kompletu typu Vichr (AT-16 Scallion) bude přitom zachována. Kromě výzbroje tento model bude moci na křídelních závěsních přepravovat PTB. Pro potřeby zkušebního programu budou vyrobeny celkem dva prototypy vrtulníku typu Ka-52M. Předání obou zmíněných strojů ke zkouškám bylo stanoveno do prosince roku 2020. Dne 10. srpna 2020 bylo Ministerstvem průmyslu a obchodu oznámeno, že byl první z nich již zalétán. Završení státních zkoušek a dopracování obou dvou prototypů vrtulníku typu Ka-52M dle jejich výsledků je naplánováno na říjen roku 2022. Současné plány počítají s pořízením 114-ti vrtulníků typu Ka-52M. Kontrakt na zmíněné stroje by přitom měl být uzavřen v srpnu roku 2020 na výstavě Armija 2020. Svého předchůdce v podobě vrtulníku typu Ka-52 (Hokum B) by tento stroj měl ve výrobním programu závodu Progress z Arseněva nahradit v roce 2022.

Verze:  -

Vyrobeno:  jeden prototyp (další prototyp se nachází ve výstavbě)

Uživatelé:  žádní

 

 

 

Posádka:    pilot a druhý pilot/navigátor/operátor zbraňových systémů

Pohon:       dva turbohřídelové motory typu Klimov VK-2500 s max. výkonem po 2 400 hp, resp. po 2 700 hp v mimořádném 2,5 min režimu

Radar:        impulsní víceúčelový RL kategorie AESA typu V006 Rezec, instalovaný uvnitř špice trupu. Tento typ radiolokátoru slouží k vyhledávání a sledování vzdušných, pozemních a hladinových cílů, navádění řízené munice, navigaci, výstraze před oblačností a mapování terénu. Zatímco cíl typu torpédoborec je schopen detekovat na vzdálenost 150 km, cíl typu železniční most na vzdálenost 100 km, cíl typu skupina tanků na vzdálenost 45 km, cíl typu stíhací letoun (s RCS 3 m2) na vzdálenost 50 km (z přední polosféry), cíl typu vznášející se vrtulník na vzdálenost 20 km.

Vybavení:   - zaměřovací: elektro-optický zaměřovací systém typu OES-52 s max. dosahem 10 km (zploštělé otočné válcovité pouzdro nacházející se na břichu přídě trupu, přímo před šachtou příďového podvozku)

Výzbroj:     dálkově ovládané střeliště typu NPPU-80 s jedním pohyblivým 30 mm kanónem typu 2A42 s odměrem 2°30‘ směrem doleva a 9° směrem doprava, elevací +3°30‘, depresí -37° a zásobníkem na 460 nábojů, instalované na pravém boku trupu, v oblasti pod pomocným křídlem, a podvěsná výzbroj, přepravovaná na čtyřech pylonech nacházejících se pod pomocným křídlem

 

 

 

TTD:     
Ø nosných rotorů:  14,45 m
Rozpětí křídla:   7,34 m
Celková délka: 15,96 m
Délka trupu: 13,56 m
Výška: 4,95 m
Prázdná hmotnost: ?
Max. vzletová hmotnost: ?
Max. rychlost: ?
Praktický dostup:   ?
Max. dolet:    ?

 

 

                                   

Poslední úpravy provedeny: 11.8.2020