Kamov Ka-52M Avangard-4 

Typ:  pokročilá modifikace průzkumného-velitelského-útočného vrtulníku typu Ka-52 (Hokum B)

Určení:  průzkum pozemního bojiště, vyhledávání a označování pozemních cílů, řízení bojové činnosti útočných vrtulníků, ničení pozemních cílů v rámci přímé podpory pozemních jednotek, ničení tanků a jiných obrněných vozidel protivníka, ničení vrtulníků a jiných pomalých vzdušných cílů a řízení činnosti bezpilotních vzdušných prostředků (UAV)

Odlišnosti od typu Ka-52 (Hokum B):

- instalace kompozitního pancéřování kabiny posádky a životně důležitých systémů (na místo titanového), které zajišťuje lepší ochranu před projektily palných zbraní (bez vzrůstu vzletové hmotnosti)

- instalace elektro-optického zaměřovacího systému typu OES-52, který disponuje vyšší detekční přesností (za cenu mírně menšího dosahu), na místo elektro-optického zaměřovacího systému typu GOES-451. V této souvislosti mohutnou válcovitou věžičku nacházející se pod přídí trupu nahradila o poznání menší věžička se zploštělým profilem.

- instalace radiolokátoru kategorie AESA typu V006 Rezec uvnitř špice trupu na místo méně výkonného impulsního dopplerovského radiolokátoru typu FH-01 Mječ-1U (Arbalet-52), Protože je zmíněný radiolokátor chlazen vzduchem, tento model má na levém okraji příďového trupového dielektrického krytu instalován nevelký kapsovitý lapač vzduchu.

- instalace aparatury umožňující získávat informace o cílech od průzkumných bezpilotních vzdušných prostředků (UAV) v reálném čase

- instalace protáhlého vřetenovitého kontejneru na UAV pod koncem levého křídla

- instalace silnějších palubních generátorů elektrické energie (kuli větší spotřebě nových systémů)

- rozšířená škála podvěsné výzbroje o PTŘS typu Klevok-A (Hermes-A) a ŘS typu 9A7755 (iz.305)

- rozšířené podvěsné vybavení o přídavné palivové nádrže

Historie:  Zkušenosti, které se podařilo nastřádat s bitevními vrtulníky typu Ka-52 (Hokum B) v průběhu operační služby a bojového nasazení v Sýrii, doznaly zužitkování při návrhu vylepšené modifikace tohoto stroje. Zmíněný model vešel ve známost jako Ka-52M a vzešel ze zkušebně-konstrukčních prácí (OKR) s šifrou Avangard-4, které byly objednány na počátku dubna roku 2019. Protože v průběhu nasazení v protiteroristické kampani v Sýrii vyplulo na povrch, že titanová „vana“ kabiny modelu Ka-52 (Hokum B) nedokáže posádku ochránit před projektily z kulometů velkých ráží, model Ka-52M počítá s kompozitním pancéřováním. Ochrana z vysokopevnostního kompozitu by přitom měla posádce vrtulníku typu Ka-52M zajistit účinnou ochranu před projektily až do ráže 23 mm a v neposlední řadě též před palbou z 57 mm protiletadlových automatických kanónů, a to bez vzrůstu vzletové hmotnosti. Naproti tomu titanová „vana“ kabiny modelu Ka-52 (Hokum B) poskytuje účinnou ochranu před projektily pouze do ráže 12,7 mm, a to ještě jen ze spodu. Z boku je totiž schopna odolat projektilům do ráže pouhých 7,62 mm. Kromě toho vrtulník typu Ka-52M obdrží nový elektro-optický zaměřovací systém typu OES-52 z dílny NPK SSP, který má v porovnání se systémem typu GOES-451 vyšší detekční přesnost (za cenu mírně menšího dosahu) a menší hmotnost (177 kg vs 220 kg). Nový bude též radiolokátor. Vrtulník typu Ka-52M bude konkrétně vybaven radiolokátorem kategorie AESA typu V006 Rezec, který má v porovnání s impulsním dopplerovským radiolokátorem typu FH-01 menší hmotnost (o 10 kg) a větší výkonnost. Testovací verze radiolokátoru typu V006 je instalována na vrtulníku Ka-52K (žlutá 103), který bylo možné shlédnout v srpnu roku 2019 na moskevské airshow MAKS 2019. Protože je zmíněný radiolokátor chlazen vzduchem, vrtulník Ka-52K (žlutá 103) má na levém okraji příďového trupového dielektrického krytu instalován nevelký kapsovitý lapač vzduchu. Úplnou novinkou ve vybavení vrtulníku typu Ka-52M se stane aparatura, díky které tento stroj bude moci získávat informace o cílech od průzkumných bezpilotních vzdušných prostředků (UAV) v reálném čase. Výhledově se však počítá s instalací aparatury k řízení činnosti UAV s prvky umělé inteligence. Součástí zbraňového systému vrtulníku typu Ka-52M se navíc stane výkonnější PTŘS typu Klevok-A (Hermes-A) a v neposlední řadě též ŘS typu 9A7755 (iz.305). Možnost použití PTŘS raketového kompletu typu Vichr (AT-16 Scallion) bude přitom zachována. Součástí zbraňového arsenálu vrtulníku typu Ka-52M se však stane vylepšená verze kompletu typu Vichr. Kromě výzbroje tento model bude moci na křídelních závěsních přepravovat PTB. Pro potřeby zkušebního programu byly vyrobeny celkem dva prototypy vrtulníku typu Ka-52M. Předání obou zmíněných strojů ke zkouškám bylo stanoveno do prosince roku 2020. První z nich byl přitom zalétán dne 10. srpna 2020. Svůj veřejný debut si vrtulník typu Ka-52M odbyl na moskevské airshow MAKS 2021, která se konala v červenci roku 2021 v Žukovském. Návštěvníci zmíněné airshow přitom mohli shlédnout jeden z prototypů tohoto stroje za letu. Z blízka si však bylo jeden z prototypů vrtulníku typu Ka-52M možné poprvé prohlédnout až na statické ukázce výstavy Armija 2021, která byla pořádána v srpnu toho samého roku v Kubince. Mezitím, v červenci roku 2021, bylo oznámeno, že oba dva prototypy vrtulníku typu Ka-52M již mají za sebou tovární zkoušky a že budou v dohledné době předány ke zkouškám státním. Ty se přitom rozeběhly v srpnu roku 2021. Završení státních zkoušek a dopracování obou dvou prototypů vrtulníku typu Ka-52M dle jejich výsledků je naplánováno na říjen roku 2022. Mezitím byl jeden z nich prezentován široké veřejnost na výstavě Armija 2021, která se konala na konci srpna roku 2021 na letišti Kubinka. Zde ale došlo též k podpisu kontraktu na prvních 30 sériových strojů. Jejich dodávky by přitom měly být uskutečněny v letech 2022 až 2023. Výhledově Ministerstva obrany počítá s pořízením až 114-ti vrtulníků typu Ka-52M.

Verze:  -

Vyrobeno:  dva prototypy

Uživatelé:  žádní

 

 

 

Posádka:    pilot a druhý pilot/navigátor/operátor zbraňových systémů

Pohon:       dva turbohřídelové motory typu Klimov VK-2500 s max. výkonem po 2 400 hp, resp. po 2 700 hp v mimořádném 2,5 min režimu

Radar:        impulsní víceúčelový RL kategorie AESA typu V006 Rezec, instalovaný uvnitř špice trupu. Tento typ radiolokátoru má následující pracovní režimy: OZP pro sletování zemského povrchu a vodní hladiny, OPV pro sledování vzdušného prostoru, meteorologický režim Meteo a MVP pro zabezpečení letu v malé výšce. Radar typu V006 přitom může současně pracovat v režimu OZP a Meteo. Zatímco cíl typu tanker je schopen detekovat na vzdálenost 150 km, cíl typu železniční most na vzdálenost 100 km, cíl typu tank na vzdálenost 30 km, cíl typu skupina tanků na vzdálenost 40 km, cíl typu stíhací letoun (s RCS 3 m2) na vzdálenost 50 km z přední polosféry, resp. 20 km ze zadní polosféry. V režimu Meteo radar typu V006 dokáže zachytit meteorologické útvary na vzdálenost nejméně 200 km a turbulence na vzdálenost nejméně 40 km.

Vybavení:   - zaměřovací: elektro-optický zaměřovací systém typu OES-52 s max. dosahem 10 km (zploštělé otočné válcovité pouzdro nacházející se na břichu přídě trupu, přímo před šachtou příďového podvozku)

Výzbroj:     dálkově ovládané střeliště typu NPPU-80 s jedním pohyblivým 30 mm kanónem typu 2A42 s odměrem 2°30‘ směrem doleva a 9° směrem doprava, elevací +3°30‘, depresí -37° a zásobníkem na 460 nábojů, instalované na pravém boku trupu, v oblasti pod pomocným křídlem, a podvěsná výzbroj, přepravovaná na čtyřech pylonech nacházejících se pod pomocným křídlem

 

 

 

TTD:     
Ø nosných rotorů:  14,45 m
Rozpětí křídla:   7,34 m
Celková délka: 15,96 m
Délka trupu: 13,56 m
Výška: 4,95 m
Prázdná hmotnost: ?
Max. vzletová hmotnost: 12 200 kg
Max. rychlost: 300 km/h
Praktický dostup:   5 500 m
Max. dolet:    460 km

 

 

                                   

Poslední úpravy provedeny: 27.8.2021