Kamov Ka-226T Alpinist (226.54)

Typ:  pokročilá modifikace lehkého víceúčelového vrtulníku typu Ka-226T vzešlá ze zadání vzdušných sil Indie (IAF)

Určení:  spojovací činnost, přeprava osob a nákladu, provádění složitých stavebních montážních a demontážních prací, odsun raněných, sanitní lety, pátrací a záchranná činnost, kultivace zemědělských ploch, provádění kontrol produktovodů, hlídková činnost a výcvik pilotů 

Odlišnosti od typu Ka-226T:  

- nová konstrukce trupu. Trup tohoto modelu má více vytříbenou aerodynamiku a je zhotoven z modernějších materiálů majících nižší hmotnost.

- instalace modifikovaného systému řízení

- instalace modifikovaného elektrického systému

- instalace modifikovaného nárazuvzdorného palivového systému, který splňuje přísnější bezpečnostní požadavky. Palivové nádrže tohoto modelu mají navíc větší objem a centrální plnění.

- instalace modifikovaného pilotážně-navigačního a spojovacího vybavení

- možnost instalace  kyslíkového systému a palubního klimatizačního systému (na přání zákazníka)

Historie:  Dne 13. května 2015 byl lehký vrtulník typu Ka-226T vyhlášen za vítěze výběrového řízení Indického vojenského letectva (IAF) a armády na 200 lehkých víceúčelových vrtulníků. Zmíněný stroj měl totiž před svými konkurenty v podobě vrtulníků typu Airbus Helicopter AS550C3 Fennec, Bell 407GT, Agusta-Westland AW119 a HAL LUH suverénně navrch ve výškových charakteristikách, což byl jeden z klíčových parametrů. Pro typ Ka-226T ale hovořila též skutečnost, že jeho pohon obstarávají motory typu Turboméca Arrius 2G. Výrobce těchto pohonných jednotek je totiž součástí francouzské skupiny Safran, která již nějakou dobu aktivně spolupracuje s indickým konsorciem HAL. Vrtulníky typu Ka-226T přitom na inventáři indických ozbrojených sil nahradí početnou flotilu vrtulníků typu HAL Cheetah (licenční SA315B Lama) a HAL Chetak (licenční SA316 Alouette III). Závazná objednávka na 200 vrtulníků typu Ka-226T byla podepsána dne 15. října 2016. Na základě zmíněné smlouvy ale ruský výrobce Indům dodá jen 60 sériových Ka-226T. Zbylých 140 objednaných exemplářů tohoto stroje bude zkompletováno, na základě licence, v prostorách společného indicko-ruského podniku IRHL (Indian Russian Helicopters Company Limited) konsorcia HAL (Hindustan Aeronautics Ltd.) vybudovaném v indickém Tumakuru, který se nachází 74 km severně od Bangalore, a to z konstrukčních sestav dodaných ruským výrobcem. Mezistátní smlouva o vybudování podniku IRHL, který z 50,5 % vlastní indické konsorcium HAL, z 42 % ruské konsorcium Vertolety Rossii a ze 7,5 % ruská exportní společnost Rosoboroneksport, byla podepsána dne 24. prosince 2015. Zmíněný podnik byl přitom formálně založen v květnu roku 2017. Zatímco armáda převezme 140 vrtulníků typu Ka-226T, pro vojenské letectvo je vyhrazeno 60 těchto strojů. Produkci vrtulníků typu Ka-226T pro indické ozbrojené složky a konstrukčních sestav pro indickou licenční výrobu dostal na starost závod U-UAZ z Ulan-Ude a nikoliv závod KumAPP z Kumertau. Vrtulníky typu Ka-226T pro indické ozbrojené složky totiž budou v podstatě nové stroje s novým trupem majícím více vytříbenou aerodynamiku a nižší hmotnost a modifikovanými palubními systémy. Díky tomu bude pro ně nezbytné vybudovat novou výrobní linku, a to je nad ekonomické možnosti podniku KumAPP. Ten se proto bude v rámci programu Ka-226T nadále zabývat plněním zakázek ozbrojených složek Ruska, civilních zákazníků a ostatních zahraničních zákazníků. Díky zlepšené aerodynamice, nižší hmotnosti a vyšší zásobě paliva bude mít „indický“ Ka-226T, který nese výrobní index „226.54“, vyšší rychlost, mírně delší dolet a větší dostup (6 500 m). Zkušebně-konstrukční práce (OKR) na téma Ka-226T (226.54) byly zahájeny podpisem smlouvy z července roku 2017. Tomu v červnu roku 2018 následovala objednávka stavby třech zkušebních strojů (OO1 až OO3) s termínem předání mezi červnem a červencem roku 2021. Výroba prvních dvou zkušebních exemplářů modelu Ka-226T (226.54) byla zahájena, v prostorách závodu U-UAZ, v roce 2020. První (?) prototyp tohoto modelu (bílá 226) si svůj veřejný debut odbyl na statické ukázce moskevského aerosalonu MAKS 2021, který se konal v červenci roku 2021. Zmíněný stroj byl zde přitom prezentován pod obchodním názvem „Alpinist“. Letové zkoušky prototypu Ka-226T (bílá 226) by se měly rozeběhnout na podzim roku 2021.

Verze:  -

Vyrobeno:  jeden prototyp

Uživatelé:  žádní

 

 

 

Posádka:   jeden nebo dva piloti

Pohon:      dva turbohřídelové motory typu Turboméca Arrius 2G francouzské výroby s max. výkonem po 580 hp (resp. 705 hp v krátkodobém nouzovém režimu)

Výzbroj:    za dvoumístnou pilotní kabinu tohoto stroje lze připevnit výměnný modul s nákladovou kabinou, která pojme 7 osob nebo náklad do celkové hmotnosti 1 100 kg

 

 

 

TTD:     
Ø nosných rotorů:  13,00 m
Délka trupu:   ?
Výška: ?
Prázdná hmotnost: ?
Max. vzletová hmotnost: 3 600 kg
Max. rychlost: 250 km/h
Praktický dostup:   6 500 m
Max. dolet:    560 km

 

 

 

Poslední úpravy provedeny: 28.7.2021