Simonov A30

Typ:  experimentální bezpilotní vzdušný prostředek

Určení:  prověření činnosti proudových motorů typu MGTD-10 a MGTD-20 z dílny institutu VIAM, jejichž hlavní komponenty jsou zhotoveny technologií 3D tisku, za reálných podmínek

Historie:  V listopadu roku 2015 byl v rámci společného projektu FPI (Fond perspektivních výzkumů) a institutu VIAM (Všeruský vědeckovýzkumný institut leteckých materiálů) s šifrou Tantal zahájen vývoj materiálů nové generace pro výrobu komponent motorů pro leteckou a raketovou techniku metodou 3D tisku. Zmíněná metoda umožňuje průmyslově vyrábět jednotlivé díly malých proudových motorů vrstvením roztavených (za pomoci laseru) práškových kovových materiálů. 3D tiskem zhotovené díly proudových motorů z materiálů navržených institutem VIAM mají přitom o více než 20 % vyšší pevnost než shodné díly vyrobené konvenčními metodami. Jejich výroba touto metodou se navíc ukázala být dvacetkrát rychlejší a více než dvojnásobně levnější. Zmíněný vývojový projekt již od počátku počítá s postupným zhotovením a otestováním proudových motorů s tahem řádu 10 kp (MGTD-10), 20 kp (MGTD-20), 125 kp (MGTD-125) a 150 kp (MGTD-150). Zahájení produkce těchto nevelkých pohonných jednotek bylo přitom naplánováno na léta 2021 až 2022. Pozemní únavové testy prvních tří z nich, MGTD-10, MGTD-20 a MGTD-125, se podařilo úspěšně završit v roce 2020. Pro potřeby letových zkoušek motorů typu MGTD-10 a MGTD-20 byl OKB M.P. Simonova zhotoven malý experimentální bezpilotní vzdušný prostředek (UAV) typu A30. Zmíněný stroj je koncipován jako nevelký hornoplošník se štíhlým přímým křídlem s lichoběžníkovým půdorysem, štíhlým vřetenovitým trupem, lichoběžníkovými motýlkovými ocasními plochami a pevným tříbodovým kolovým podvozkem příďového typu. Testovaný motor je uchycen k hřbetu trupu, přímo za křídlem, a postrádá kapotu. Experimentální UAV typu A30 má rozpětí okolo 3 m, vzletovou hmotnost 40 kg a nosnost 10 kg. Zkoušky experimentálního UAV typu A30 se rozeběhly v roce 2020 a jsou realizovány na základně leteckého střediska Kazanbaš, která se nachází na území republiky Tatarstan. Při prvním letu byl tento stroj poháněn motorem typu MGTD-20, který vyvozuje tah 22 kp, a byl řízen výhradně autopilotem. V jeho průběhu dosáhl výšky 170 m a rychlosti okolo 130-ti km/h. Institut VIAM se tak stal první ruskou a zároveň druhou společností na celém světě (po americké společnosti General Electric), která vyrobila funkční proudový motor za využití technologie 3D tisku.

Verze:  žádné

Vyrobeno:  jeden prototyp

Uživatelé:  žádní

 

 

 

Navádění:   inerciální (autopilot)

Pohon:       jeden proudový motor typu VIAM MGTD-20 s max. tahem 22 kp

 

 

TTD:     
Rozpětí křídla: 3 m
Délka:   ?
Výška: ?
Prázdná hmotnost: ?
Max. vzletová hmotnost: 40 kg
Max. rychlost: ?
Praktický dostup: ?
Max. dolet:    ?

 

 

Poslední úpravy provedeny dne: 27.7.2020