Oko Privět-82

Lehký sebevražedný útočný bezpilotní vzdušný prostředek typu Privět-82 z dílny petrohradské konstrukční kanceláře (KB) Oko, která byla založena v roce 2022, slouží k ničení široké škály pozemních cílů, včetně vojenské infrastruktury, polního opevnění, vojenských neobrněných i obrněných vozidel, dělostřeleckých a raketových systémů a systémů PVO. Zmíněný stroj má poměrně krátký zploštělý trup s plochými boky, půdorysem ve tvaru obdélníku a podélným řezem ve tvaru aerodynamického profilu křídla, dolnoplošně uspořádané křídlo s půdorysem ve tvaru obdélníku a křidélky na odtokové hraně a štíhlé obdélníkové ocasní plochy mající vzájemné uspořádání do tvaru obráceného písmene „V“. Jejich instalace se přitom nachází na koncích dvou štíhlých nosníků, které vybíhají z odtokové hrany křídla. Pohon UCAV typu Privět-82 obstarává jeden elektromotor. Pohonná jednotka tohoto stroje přitom roztáčí jednu dvoulistou vrtuli v tlačném uspořádání, jejíž instalace se nachází na zádi trupu, přímo mezi ocasními nosníky. Konstrukce draku UCAV typu Privět-82 je podřízena tomu, aby tento stroj kladl minimální nároky na výrobu, a bylo jej tedy možné vyrábět doslova v masovém měřítku s velmi nízkými náklady. Z tohoto důvodu v konstrukci draku UCAV typu Privět-82 nenašly uplatnění moderní kompozitní materiály. Naproti tomu hlavním konstrukčním materiálem se stala obyčejná překližka. Jednotlivé elementy draku tohoto stroje lze vyrábět na standardním laserovém řezacím stroji. Díky maximálně jednoduché konstrukci mohou navíc UCAV typu Privět-82 montovat pracovníci s minimálními technickými znalostmi. Do trupu tohoto stroje lze umístit bojovou hlavici o hmotnosti do 5,5 kg. Základní bojovou hlavicí UCAV typu Privět-82 přitom je 82 mm minometný granát, na což koneckonců odkazuje číslice „82“ v jeho názvu. Alternativně lze do trupu tohoto stroje umístit termobarickou bojovou hlavici či ženijní kumulativní nálož typu KZ-6. UCAV typu Privět-82 je řízen jako běžný FPV (First Person View) dron. Jeho naváděcí systém se tedy sestává z kamery a rádiové-povelové jednotky. Operátor jej pak navádí ručně na cíl, který vidí prostřednictvím palubní kamery. Za pomoci rádia jej lze přitom řídit na vzdálenost 3 km, resp. 15 km při začlenění retranslační stanice. UCAV typu Privět-82 ale může též působit v plně autonomním režimu. V tomto případě je naváděn satelitním navigačním systémem. V autonomním režimu nicméně tento stroj může napadat pouze stacionární cíle s předem známými souřadnicemi. Na druhou stranu v průběhu autonomního letu neprobíhá žádná výměna dat s operátorem, což jej činí obtížněji zjistitelným. Údaje o poloze cíle se přitom do paměti naváděcího systému UCAV typu Privět-82 zadávají před vzletem. Oba zmíněné způsoby navedení lze ale též kombinovat. V tomto případě tento stroj letí do zájmové oblasti v autonomním režimu po předem zadané trase za využití satelitního navigačního systému, načež jeho řízení převezme operátor. Toho se využívá v konceptu útoku, zvaném „pick-up“. Ten spočívá v tom, že jsou UCAV typu Privět-82 vypouštěny četami ve vzdálenosti nějakých 10 km za frontovou linií, aby nebyl jejich vzlet zaregistrován protivníkem (a ten pak nemohl učinit příslušná protiopatření). Poté, co se přiblíží k linii kontaktu s protivníkem, jejich řízení přebírají operátoři, kteří působí v první linii. Schopností automatického vyhledání a uzamknutí cíle tento stroj nedisponuje. Ovládání UCAV typu Privět-82 je velmi jednoduché. Zaškolení operátora tohoto stroje proto nezabere více než jeden den. UCAV typu Privět-82 má cestovní rychlost 90 km/h a max. rychlost 140 km/h. Při střemhlavém útoku na cíl může však akcelerovat až na 160 km/h. K vzletu tento stroj využívá přenosný startovací katapult. UCAV typu Privět-82 byl již od počátku vyvíjen jako spotřební zbraň pro „speciální vojenskou operaci“, jak je v Rusku oficiálně nazývána invaze na Ukrajinu, která byla zahájena dne 24. února 2022. Důvodem jeho vzniku se staly nedostatečné výrobní kapacity závodu, který se zabývá produkcí UCAV typu Lancet Z-52 (Lancet-3), k naplnění poptávky ruských ozbrojených sil. UCAV typu Privět-82 přitom je, podobě jako UCAV typu Skalpel z dílny KB Vostok, doplňkem a nikoliv konkurentem známějšího sebevražedného UCAV typu Lancet Z-52 (Lancet-3). Před typem Lancet Z-52 (Lancet-3) má UCAV typu Privět-82 některé přednosti. Konkrétně se jedná o schopnost přepravovat těžší bojovou hlavici (5,5 kg vs 3 kg) a výrazně nižší pořizovací cenu (110 000 rublů). Naproti tomu má o něco kratší dolet (30 km vs 40 km) a zdaleka ne tak sotisfikovaný naváděcí systém. V červnu roku 2023 bylo výrobcem oznámeno, že UCAV typu Privět-82 právě prochází zkouškami na ukrajinské frontě a že právě probíhají přípravy na jeho zavedení k bojovým útvarům ruských ozbrojených sil. Zkušebním nasazením měl tento stroj konkrétně projít na území Luhanska a Doněcka. Hlavní náplní zmíněných zkoušek bylo ověření doletu a prověření činnosti rádiového naváděcího kanálu a jeho odolnosti vůči elektronickému rušení. Kromě toho byl zde UCAV typu Privět-82 prezentován zástupcům praporů Kaskad, Vostok, Rosgvardija a Wagner PMC. Vzhledem k tomu, že KB Oko nemá povolení k výrobě vojenských komplexů, UCAV typu Privět-82 dodává bez bojových hlavic. Součástí jednoho kompletu Privět-82 je přitom šest UCAV. Bojové nasazení tohoto poněkud nevzhledného stroje, který připomíná nějakou amatérskou konstrukci, má být úspěšné. Zmíněný stroj si měl dokonce vysloužit pověst jednoho z nejúčinnějších FPV dronů na frontě.
Verze:
Privět-82 – výše popsaná první výrobní modifikace UCAV typu Privět-82
Privět-82M1 – pokročilá modifikace UCAV typu Privět-82. Tento model vzešel ze zkušeností s nasazením UCAV typu Privět-82 ve „speciální vojenské operaci“ a má modifikovaný systém řízení. Zatímco při řízení modelu Privět-82 se operátoři musejí nacházet na volném prostranství, což se stalo terčem kritiky ze strany armády, neboť operátoři dronů patří ve zmíněném konfliktu mezi prioritní cíle, UCAV typu Privět-82M1 je možné řídit i z úkrytu, včetně zákopu, podzemního krytu či sklepa nějaké budovy. To umožňuje nová řídící stanice a retranslační stanice se směrovou anténou a vlastní zdrojem energie, která se umisťuje na vyvýšené místo v terénu. Přenos rádiového signálu mezi retranslační stanicí a řídící stanicí je přitom možný buďto bezdrátově (na frekvenci 5,8 GHz) nebo za pomoci 50 m kabelu. Kromě toho bylo u UCAV typu Privět-82M1 zjednodušeno ovládání, a to zjednodušením menu na obrazovce řídící stanice (redukcí zobrazených parametrů na minimum) a odstraněním některých letových režimů, pro které se v bojových podmínkách nenašlo využití. Zmíněný model má ale též křídlo s novým profilem. Díky tomu má vyšší stoupavost, což mu umožnuje rychleji nabrat výšku, a dostat se tak mimo dosah ručních palných zbraní. U UCAV typu Privět-82M1 byly navíc unifikovány všechny konektory a dráty. Kromě toho tento stroj obdržel výztuhy křídla a trupu, snadno snímatelný potah trupu a nový modul s kamerou. Bojová hlavice UCAV typu Privět-82M1 je navíc opatřena elektrickým zapalovačem a pojistkou, což zamezuje její nechtěné detonaci v průběhu přípravy k startu. První informace o UCAV typu Privět-82M1 byly zveřejněny v prosinci roku 2023.
Privět-82RTL – speciální modifikace UCAV typu Privět-82 zastávající roli vzdušné retranslační stanice. Tento model zajišťuje přenos rádiového signálu mezi UCAV typu Privět-82 a pozemními řídícími stanicemi. Speciál typu Privět-82RTL tedy operátorům UCAV typu Privět-82 umožňuje svoje stroje řídit přes rádiový kanál na znatelně větší vzdálenost (15 km vs 3 km). Letové zkoušky tohoto modelu se rozeběhly v březnu roku 2024.
Privět-82MK2 – pokročilá modifikace UCAV typu Privět-82M1. Tento model vzešel ze zkušeností s nasazením UCAV řady Privět-82 ve „speciální vojenské operaci“ a je schopen autonomního vzletu bez aktivní kamery, což snižuje riziko odhalení startovacího zařízení protivníkem. Kromě toho má sklápěcí křídla. Díky tomu je v transportní konfiguraci více kompaktní. Výkonnostní parametry UCAV typu Privět-82MK2 jsou přitom identické jako u předešlého modelu. Svůj veřejný debut si tento model odbyl na výstavě Armija 2024, která se konala v srpnu roku 2024 na letišti Kubinka. Ve stejnou dobu bylo oznámeno, že byly první sériové exempláře UCAV typu Privět-82MK2 předány bojovým útvarům Severního vojenského okruhu. Zmíněné stroje byly dodány mimo jiné dobrovolnické skupině Espaňola, která za jejich pomoci podniká údery na velitelská stanoviště, dočasná shromaždiště ukrajinských vojsk a radiolokační stanice.
Privět-82XL – vývojový derivát UCAV typu Privět-82MK2 s těžší bojovou hlavicí. UCAV typu Privět-82XL dokáže přepravit bojovou hlavici o hmotnosti 10 až 12 kg na vzdálenost 30 km. Naproti tomu max. hmotnost bojové hlavice všech předchozích verzí UCAV typu Privět-82 činí 5,5 kg. Svůj veřejný debut si tento model odbyl na výstavě Armija 2024. V září roku 2024 bylo výrobcem informováno o finišujících přípravách výrobní linky UCAV typu Privět-82XL. Současně bylo oznámeno, že se produkce tohoto stroje rozeběhne do konce podzimu tohoto roku.
Vyrobeno: ?
Uživatelé: Rusko
Privět-82
Navádění: inerciální (autopilot) + rádiové povelové + satelitní
Pohon: jeden elektromotor neznámého typu
Výzbroj: bojová hlavice o hmotnosti do 5,5 kg
TTD: | |
Rozpětí křídla: | ? |
Délka: | ? |
Výška: | ? |
Prázdná hmotnost: | ? |
Max. vzletová hmotnost: | ? |
Max. rychlost: | 140 km/h |
Cestovní rychlost: | 90 km/h |
Praktický dostup: | ? |
Max. dolet: | 30 km |
Vytrvalost: | ? |
Poslední úpravy provedeny dne: 11.10.2024