Albatross Albatros M5
Lehký bezpilotní vzdušný prostředek (UAV) typu Albatros M5 z dílny společnosti Albatross slouží k monitorování oblastí a vyhledávání, sledování, identifikování a zaměřování cílů za denních i nočních podmínek v zájmu pozemních a vzdušných útočných prostředků. Zmíněný stroj je řešen jako přesná aerodynamická zvětšenina UAV typu Albatros M1, který je koncipován jako létající křídlo. Zatímco celkové rozpětí křídla UAV typu Albatros M5 činí 3,3 m, křídlo UAV typu Albatros M1 má rozpětí 1,6 m. UAV typu Albatros M5 má plastovou konstrukci a sestává se ze střední části křídla, která má ogivální náběžnou i odtokovou hranu, dvou odnímatelných štíhlých šípových vnějších částí křídla a dvou snímatelných lichoběžníkových kýlovek. Ty jsou přitom uchyceny k spodní ploše střední části křídla. Díky snímatelným vnějším částem křídla a kýlovkám jej lze přepravovat v kompaktním kufříku. Pohon UAV typu Albatros M5 obstarává jeden elektromotor, který roztáčí jednu dvoulistou vrtuli v tažném uspořádání. Její instalace se přitom nachází v ose náběžné hrany střední části křídla. Pohonnou jednotku tohoto stroje napájí čtveřice Li-ion baterií, stejně jako všechny palubní systémy a užitečné zatížení. K vzletu UAV typu Albatros M5 využívá přenosný gumičkový nebo pneumatický katapult. Přistává volným pádem na padáku. Jeho vyhledání po přistání usnadňuje GPS lokátor a radiomaják. Pod střední část křídla tohoto stroje lze nainstalovat různé typy fotoaparátů nebo kamer do celkové hmotnosti 5 kg. Záznam z palubní videokamery lze buďto ukládat na palubní médium nebo (a) přenášet na konzoli operátora, která je vystavěna na komerční součástkové základně, za pomoci zabezpečeného rádiového kanálu, a to až do vzdálenosti 90 km. Zmíněný stroj může operovat autonomně, kdy se pohybuje po předem zadané trase, nebo být řízen na dálku operátorem. UAV typu Albatros M5 může operovat v rozmezí teplot -30°C a +50°C při rychlosti větru do 18-ti m/s a za jeden let dokáže pořídit snímky oblasti o rozloze až 20 km2. Příprava tohoto stroje k letu přitom nezabere déle než 10 min. Jeho technická životnost činí 300 vzletů a přistání. Součástí celého kompletu Albatros M5 standardně je vlastní bezpilotní prostředek, pozemní řídící stanice na bázi notebooku, zabezpečená pozemní přijímací a vysílací radiostanice s příslušnými anténami, dvě sady akumulátorových baterií s nabíječkou, startovací katapult, přepravní obaly a pouzdra a sada náhradních dílů. Společnost Albatross byla založena v roce 2017 v Koroljově, který se nachází v Moskevské oblasti. Zpočátku se zabývala vývojem UAV pro civilní sektor. Krátce po zahájení „speciální vojenské operace“, jak je v Rusku oficiálně nazývána invaze na Ukrajinu, která byla zahájena dne 24. února 2022, se ale přeorientovala na UAV pro vojenské použití. V roce 2023 se pak přesunula do speciální ekonomické zóny (SEZ) Alabuga, která se nachází u Jelabugy, v Tatarstánu (v závodě, který byl původně určen k produkci UAV značky Albatross, se následně začaly montovat též licenční kopie íránského sebevražedného UAV typu Shahed 136, známé jako Geraň-2). Vývoj UAV typu Albatros M5 byl zahájen v roce 2022. Základem tohoto vojenského stroje se přitom stal již hotový projekt civilního UAV. Konstrukční práce na téma Albatros M5 byly završeny v první polovině roku 2023. Ve stejnou dobu byly úspěšně realizovány letové zkoušky prototypu. Poté se rozeběhla sériová výroba. Svůj křest ohněm si tento stroj odbyl v již zmíněném konfliktu na Ukrajině. Nasazení UAV typu Albatros M5 ve „speciální vojenské operaci“ bylo oficiálně potvrzeno zprávou ministerstva vnitra z června roku 2023. Tehdy byly přitom tyto stroje používány jednotkami Ivanovské gardové skupiny vzdušných-výsadkových vojsk. Na konci března roku 2024 bylo výrobcem oznámeno, že momentálně zákazníkům dodává 30 UAV měsíčně. Současně výrobce UAV typu Albatros M5 oznámil, že bude výrobu možné rozšířit a výrobní tempo zdvojnásobit. V červnu toho samého roku byly Státní transportní leasingovou společností, dohlížející nad produkcí UAV v Rusku, zveřejněny výrobní plány UAV typu Albatros M5 na rok 2024, které čítají 400 ks. Dle vyjádření společnosti Albatross z konce března toho samého roku se mají UAV typu Albatros M5 používat v různých částech fronty bez uvedení konkrétních jednotek. Dne 21. srpna roku 2024 bylo v reportáži ruské TV stanice Rossijskaja gazeta oznámeno, že je na Ukrajině k vzdušnému průzkumu aktivně používáno okolo 50-ti těchto strojů a že jejich nasazení zde provázejí drobné ztráty. UAV typu Albatros M5 se u ruských ozbrojených sil staly velmi oblíbené. V přepravní konfiguraci totiž tento stroj nezabere mnoho místa a lze jej přepravovat prakticky jakýmkoliv vozidlem. Jeho příprava k misi zabere minimum času. Zaškolení operátora na UAV typu Albatros M5 navíc není obtížná, neboť obsluha tohoto stroje neklade zvláštní požadavky na dovednosti. Pro tento typ ale hovoří též poměrně velká výdrž a schopnost působit mimo dosah rádiové komunikace až do taktické hloubky území protivníka. Na Ukrajině jsou UAV typu Albatros M5 údajně používány zejména k vyhledávání cílů v zájmu raketových vojsk a dělostřelectva. Koneckonců doletem, který činí 300 km, tento stroj výrazně převyšují dostřel všech stávajících ruských dělostřeleckých systémů a salvových raketometů. Díky tomu UAV typu Albatros M5 mohou zajišťovat podporu prakticky jakémukoliv dělostřeleckému či raketovému útvaru nehledě na to, jakým dělostřeleckým či raketovým systémem je vyzbrojen. Nelze však vyloučit ani to, že UAV typu Albatros M5 provádějí na ukrajinském bojišti průzkum i pro potřeby jiných složek Ruských ozbrojených sil.
Verze: žádné
Vyrobeno: ?
Uživatelé: Rusko
Navádění: inerciální (autopilot) + rádiové-povelové
Pohon: jeden elektromotor neznámého typu
Vybavení: pevný blok s digitálním fotoaparátem typu Sony A6000 (s rozlišením 24 Mpix), pevný blok s digitálním fotoaparátem typu Sony RX1R2 (s rozlišením 42 Mpix), pevný blok s gyroskopicky stabilizovanou (ve třech osách) multispektrární kamerou typu Parrot SEQUOIA+, gyroskopicky stabilizovaný (ve dvou osách) otočný blok s videokamerou typu Sony FBC-EV7500 (s kvalitou FullHD a 30-násobným optickým zoomem), gyroskopicky stabilizovaný (ve třech osách) otočný blok s videokamerou typu Sony FBC-EH6500 (s kvalitou FullHD a 30-násobným optickým zoomem) a termokamerou typu Suncti Atom 502 (s 4-násobným digitálním zoomem), gyroskopicky stabilizovaný (ve dvou osách) otočný blok s videokamerou typu Tamron MP1010M-VC (s kvalitou FullHD a 10-násobným optickým zoomem) a termokamerou typu Suncti Atom 502 PAL (s 4-násobným digitálním zoomem) nebo gyroskopicky stabilizovaný (ve dvou osách) otočný blok s termokamerou typu Iray XCore La 7113
TTD: | |
Rozpětí křídla: | 3,30 m |
Délka: | ? |
Výška: | ? |
Prázdná hmotnost: | ? |
Max. vzletová hmotnost: | 15 kg |
Max. užitečné zatížení: | 5 kg |
Operační rychlost: | 65 až 120 km/h |
Praktický dostup: | 5 000+ m |
Operační letová výška: | 80 až 1 000 m |
Max. dolet: | 300 km |
Operační rádius: | 90 km |
Vytrvalost: | 4,5 h |
Poslední úpravy provedeny dne: 3.10.2024