CAC WL-X Wing Loong X (WL-3 Wing Loong III)
![](https://2263654865.clvaw-cdnwnd.com/9204c9ba2bfc92ec9ed9706c424b8d97/200017568-5216352166/WL-X_016.jpg)
Taktický bezpilotní vzdušný prostředek pro střední výšky s velkou vytrvalostí (MALE) typu Wing Loong X (původně Wing Loong III) z dílny společnosti Chengdu Aircraft Corporation (CAC) korporace AVIC (Aviation Industry Corporation of China) vznikl jako doplněk menších a lehčích UAV typu Wing Loong I a Wing Loong II. Zmíněný stroj může plnit celou řadu úkolů v zájmu vojenského i civilního sektoru, včetně ozbrojeného průzkumu, přímé podpory pozemních jednotek, protiponorkového boje (ASW), ničení radiolokátorů v rámci potlačování PVO (SEAD), hlídkové činnosti, pátrací a záchranné činnosti na moři, vedení radioelektronického boje (REB) a působení v roli vzdušné retranslační stanice. Kromě toho může operovat v součinnosti s pilotovanými letouny či jinými bezpilotními vzdušnými prostředky. Celkové uspořádání UAV typu Wing Loong X sdílí s menším a lehčím UAV typu Wing Loong II. Jedná se tedy o středoplošník se štíhlým protáhlým trupem se zaobleným profilem a ostrými „stealth“ okraji, štíhlým přímým křídlem s winglety a poměrně vysokými motýlkovými ocasními plochami s lichoběžníkovým tvarem. Ocasní plochy UAV typu Wing Loong X navíc doplňuje nevelká zdvojená lichoběžníková kýlovka. Naproti tomu lehčí UAV typu Wing Loong II je opatřen pouze jednoduchou kýlovkou. Vyvýšený hřbet přídě trupu tohoto stroje ukrývá anténu satelitního komunikačního systému, za jehož pomoci lze předávat získané informace pozemnímu vyhodnocovacímu stanovišti v reálném čase. Instalace satelitního komunikačního systému přitom UAV typu Wing Loong X umožňuje operovat ve velké vzdálenosti od pozemního řídícího stanoviště. Pod špicí trupu tohoto stroje, přímo před šachtou příďového podvozku, je umístěna instalace kulovitého pouzdra elektro-optického pozorovacího systému. Do zádě trupu UAV typu Wing Loong X je vestavěna turbovrtulová pohonná jednotka, která roztáčí jednu pětilistou vrtuli v tlačném uspořádání. Naproti tomu motor lehčího UAV typu Wing Loong II je osazen vrtulí třílistou. Vzletové a přistávací zařízení tohoto stroje tvoří zatahovatelný tříbodový kolový podvozek příďového typu. Zatímco příďový podvozek se zatahuje (po směru letu) do břicha špice trupu, hlavní podvozek se zasouvá (po směru letu) do boků zadní části trupu, v oblasti pod křídlem. Na osmi křídelních a jednom centrálním trupovém závěsníků UAV typu Wing Loong X může přepravovat podvěsnou výzbroj a podvěsné kontejnery se speciálním vybavením do celkové hmotnosti 2 000 kg. Naproti tomu menší UAV typu Wing Loong II je opatřen jen šesti závěsníky s celkovou nosností 480 kg. Široké veřejnosti byl UAV typu Wing Loong X poprvé prezentován na Airshow China 2022, která se konala v listopadu roku 2022 v Zhuhai. Zmíněný stroj byl zde ještě prezentován pod původním označením Wing Loong III, a to ve formě 1:1 makety. Na zmíněné výstavě bylo přitom oznámeno, že se letové zkoušky tohoto stroje rozeběhnou v dohledné době. Pod definitivním označením Wing Loong X byl zmíněný UAV prvně představen na Paris Air Show 2023, která se konala v červnu roku 2023. Zde byl ale k vidění pouze jeho zmenšený 1:10 model. In natura bylo UAV typu Wing Loong X možné shlédnout až na Airshow China 2024, která se konala v listopadu roku 2024 v Zhuhai. Zmíněný stroj byl zde přitom prezentován na statické ukázce v konfiguraci pro protiponorkový boj (ASW) s otočným kulovitým krytem elektro-optického pozorovacího systému pod přídí, kapkovitým krytem antény radiolokátoru pod střední částí trupu, na úrovni křídla, čtyřmi hranatými kontejnery s výmetnicemi akustických bójí na dvou vnitřních párech křídelních závěsníků, elektrickým protiponorkovým torpédem typu ET-60 na levém předposledním křídelním závěsníku, protilodní řízenou střelou typu YJ-9E na pravém předposledním křídelním závěsníku a PLŘS typu PL-108 na vnějších křídelních závěsnících.
Verze: žádné
Vyrobeno: ?
Uživatelé: žádní
Navádění: inerciální + rádiové-povelové + satelitní
Pohon: jeden turbovrtulový motor neznámého typu
Vybavení: elektro-optický pozorovací systém (kulovité pouzdro nacházející se na břichu trupu, přímo před šachtou příďového podvozku), radiolokátor (kapkovitý kryt připevněný k břichu střední části trupu, na úrovni křídla), podvěsné kontejnery pro vedení ELINT (ty se umisťují na zbraňové závěsníky), podvěsné kontejnery pro vedení REB (ty se umisťují na zbraňové závěsníky) a podvěsné kontejnery s akustickými bójemi (ty se umisťují na zbraňové závěsníky)
Výzbroj: podvěsná výzbroj do celkové hmotnosti 2 000 kg, přepravovaná na devíti závěsnících (osmi křídelních a jednom trupovém) – protitankové řízené střely (max. 16 ks), PLŘS s pasivním IČ navedením typu PL-10 (CH-AA-9 Azrael) a PL-108, PLŘS středního dosahu s aktivním RL navedením typu PL-12 (CH-AA-7 Adze), protiradiolokační ŘS s pasivním RL navedením typu LD-8A, protilodní ŘS s aktivním RL navedením typu YJ-9 a CM-400AKG, protiponorková torpéda typu ET-60, klouzavé naváděné pumy o hmotnosti 250 kg a 500 kg, submuniční kontejnery a malé sebevražedné UAV
TTD: | |
Rozpětí křídla: | 24,00 m |
Délka: | 12,20 m |
Výška: | 4,30 m |
Prázdná hmotnost: | ? |
Max. vzletová hmotnost: | 6 200 kg |
Max. užitečné zatížení: | 2 300* kg |
Max. rychlost: | ? |
Praktický dostup: | ? |
Max. dolet: | 10 000 km |
Operační rádius: | ? |
Vytrvalost: | 40 h |
* 2 000 kg ve vnějším podvěsu + 300 kg uvnitř trupu
poslední úpravy provedeny dne: 17.11.2024