CAC WL-2 (GJ-2) Wing Loong II

Taktický bezpilotní vzdušný prostředek pro střední výšky s velkou vytrvalostí (MALE) typu Wing Loong II z dílny společnosti Chengdu Aircraft Corporation (CAC) korporace AVIC (Aviation Industry Corporation of China) vznikl jako doplněk menšího a lehčího UAV typu Wing Loong I. UAV typu Wing Loong II slouží, stejně jako UAV typu Wing Loong I, k vyhledávání, identifikování a označování pozemních cílů a ničení pozemních cílů za pomoci přesně naváděné munice. Celkové uspořádání tento čínský protějšek amerického bezpilotního prostředku typu MQ-9 Reaper sdílí s lehčím UAV typu Wing Loong I, který lze zase považovat za analog amerického UAV typu RQ-1 Predator. Jedná se tedy o středoplošník se štíhlým protáhlým trupem se zaobleným profilem a ostrými „stealth“ okraji, štíhlým přímým křídlem a poměrně vysokými motýlkovými ocasními plochami s lichoběžníkovým tvarem. Vyvýšený hřbet přídě trupu tohoto stroje ukrývá anténu satelitního komunikačního systému, za jehož pomoci lze předávat získané informace pozemnímu vyhodnocovacímu stanovišti v reálném čase. Instalace satelitního komunikačního systému přitom UAV typu Wing Loong II umožňuje operovat ve velké vzdálenosti od pozemního řídícího stanoviště. Pokud tento stroj není vybaven SATCOM, jeho operační rádius je omezen dosahem datalinku, který činí 200 km. Ve spodní části špice trupu UAV typu Wing Loong II se zase nachází instalace radiolokátoru se syntetickou aperturou. Pod špicí trupu UAV typu Wing Loong II, přímo mezi dielektrickým krytem antény radiolokátoru a šachtou příďového podvozku, je navíc umístěna instalace kulovitého pouzdra elektro-optického pozorovacího systému. Do zádě trupu tohoto stroje je vestavěna turbovrtulová pohonná jednotka, která roztáčí jednu třílistou vrtuli v tlačném uspořádání. Vzletové a přistávací zařízení UAV typu Wing Loong II tvoří zatahovatelný kolový tříbodový podvozek příďového typu. Zatímco příďový podvozek se zatahuje (po směru letu) do břicha špice trupu, hlavní podvozek se zasouvá (po směru letu) do boků zadní části trupu, v oblasti pod křídlem. Od UAV typu Wing Loong I se UAV typu Wing Loong II odlišuje nejen většími rozměry, ale též instalací lichoběžníkových wingletů a lichoběžníkové kýlovky pod zadní částí trupu. Instalace kýlovky si navíc vyžádala přesunout lapač vzduchu pohonné jednotky z břicha na hřbet trupu. Kromě toho UAV typu Wing Loong II obdržel instalaci šesti (a nikoliv dvou) zbraňových závěsníků pod křídlem. Užitečné zatížení tohoto stroje činí 680 kg. Z toho přitom 200 kg připadá na senzorové vybavení a 480 kg na podvěsnou výzbroj. První zpráva o tom, že společnost CAC pracuje na UAV typu Wing Loong II, pochází ze září roku 2015. Svůj veřejný debut si tento stroj odbyl na Airshow China 2016, která se konala v listopadu roku 2016. Prototyp UAV typu Wing Loong II se do oblak poprvé vydal dne 27. února 2017. V prosinci toho samého roku zkušební exemplář tohoto stroje v rámci zbraňových zkoušek v průběhu jediného letu zneškodnil pět pozemních cílů za pomoci pěti různých typů naváděné munice. Prvním provozovatelem UAV typu Wing Loong II se staly Spojené Arabské Emiráty, jak dokazují satelitní snímky letecké základny Qusahwirah, která se nachází poblíž hranic s Ománem a Saudskou Arábií, z října roku 2017. První satelitní snímek UAV typu Wing Loong II v barvách PLAAF pochází z října roku 2018. Modifikace tohoto stroje pro PLAAF přitom nese označení GJ-2. Široké veřejnosti byl UAV typu GJ-2 poprvé prezentován na Airshow China 2018, která se konala v roce 2018 v Zhuhai. Ze satelitního snímku, který pochází z listopadu roku 2019, je patrné, že byl nejméně jeden UAV typu GJ-2 dislokován v Tibetu, poblíž hranic s Indií. UAV typu Wing Loong II si ale údajně objednala též Saudská Arábie a podle všeho též Egypt. V říjnu roku 2018 se navíc dostala na veřejnost zpráva, že byla údajně podepsána smlouva, která společnosti PAC (Pakistan Aeronautical Complex) zajistila licenční oprávnění na stavbu 48-ti UAV typu Wing Loong II na lince závodu z Kamry. Do konce roku 2020 bylo zákazníkům dodáno 50 UAV typu Wing Loong II.

Verze:

WL-2 Wing Loong II – exportní modifikace UAV typu Wing Loong II. Tento model se do oblak poprvé vydal dne 27. února 2017.

GJ-2 – modifikace UAV typu Wing Loong II pro PLAAF. Od exportního modelu lze tento model snadno rozpoznat díky absenci wingletů. UAV typu GJ-2 byl poprvé identifikován v říjnu roku 2018.

GJ-2 (ELINT) – modifikace UAV typu GJ-2 pro vedení radiotechnického průzkumu (ELINT). Tento model byl poprvé identifikován v prosinci roku 2019 a vyznačuje se instalací polokapkovitého krytu se čtveřicí tyčkových antény na břichu trupu, v oblasti před křídlem, a jednoho páru obdélníkových dielektrických panelů na bocích spodní části přední partie trupu, na úrovni příďového podvozku. Instalace kulovitého krytu elektro-optického pozorovacího systému před příďovým podvozkem je přitom u tohoto modelu zachována.

Ganlin-1 – speciální modifikace UAV typu Wing Loong II pro monitorování a ovlivňování počasí. Na křídelní závěsníky tohoto modelu se umisťují kontejnery se speciálním vybavením. Speciál typu Ganlin-1 byl poprvé byl identifikován v lednu roku 2021. Jedná se o vůbec první specializovaný UAV pro ovlivňování počasí na světě.

Haiyan-1 – speciální meteorologická modifikace UAV typu Wing Loong II. Speciál typu Haiyan-1 se vyznačuje absencí podtrupového kulovitého pouzdra elektro-optického systému a vznikl nejméně v jednom exempláři. Jeho provozovatelem se stala CMA (China Meteorological Administration). CMA byl přitom zmíněný stroj předán, spolu s jedním exemplářem meteorologického speciálu typu Haiyan-2, který vychází z UAV typu WZ-10 Wind Shadow, v červnu roku 2023.

WL-2F (?) – vyvíjená speciální modifikace UAV typu Wing Loong II pro protiponorkový boj (ASW). Součástí palubního vybavení tohoto čínského protějšku amerického UAV typu MQ-9B se kromě automatického identifikačního systému (AIS) a pátracího radiolokátoru s 360° zorným polem stanou též podvěsné kontejnery se stanicí pro radiotechnický průzkum a podvěsné kontejnery s výmetnicemi akustických bójí. Na křídelních závěsnících bude ale protiponorkový Wing Loong II moci přepravovat též přesně naváděnou munici. Projekt tohoto modelu byl široké veřejnosti poprvé prezentován na Airshow China 2021, která se konala na přelomu září a října roku 2021 v Zhuhai, ve formě modelu.

Vyrobeno:  neznámý počet prototypů a 50 sériových strojů

Uživatelé:  Alžír (v roce 2023 dodáno ? ks), ČLR, Etiopie (v roce 2021 dodáno ? ks), Maroko (v roce 2023 dodány 3+ ks), Nigérie (v roce 2020 dodány 2 ks), Pákistán (v roce 2023 dodáno ? ks) a Spojené Arabské Emiráty (v roce 2017 dodáno 5 ks)

 

 

 

Navádění:   inerciální + GPS

Pohon:        jeden turbovrtulový motor typu WJ-9 (?) s max. výkonem 610 hp

Vybavení:   senzorové vybavení do celkové hmotnosti 200 kg – radiolokátor se syntetickou aperturou (jeho instalace se nachází ve spodní části špice trupu) a elektro-optický pozorovací systém sdružující denní kameru nebo IČ kameru s laserovým dálkoměrem/značkovačem cílů (otočné kulovité pouzdro nacházející se na břichu přední části trupu, přímo před šachtou příďového podvozku)

Výzbroj:      podvěsná výzbroj do celkové hmotnosti 480 kg, přepravovaná na šesti křídelních závěsnících – protizemní ŘS typu LJ-7, LJ-9, LJ-21 a TL-10 a naváděné pumy s laserovým navedením typu GB3 (TG-250) a GB7 (TG-500)

 
 

 

TTD:  
Rozpětí křídla: 20,50 m
Délka: 11,00 m
Výška: 4,10 m
Prázdná hmotnost: ?
Max. vzletová hmotnost: 4 200 kg
Max. užitečné zatížení: 680* kg
Max. rychlost: 370 km/h
Praktický dostup: 9 000 m
Max. dolet: ?
Operační rádius: 200** km
Vytrvalost: 20 h
 
 
 

* 480 kg ve vnějším podvěsu + 200 kg uvnitř trupu

** platí pro exportní verzi bez SATCOM

 

 

 

poslední úpravy provedeny dne: 20.10.2023