CAC WL-1 (GJ-1/WD-1K) Wing Loong I

Taktický bezpilotní vzdušný prostředek pro střední výšky s velkou vytrvalostí (MALE) typu Wing Loong I z dílny společnosti Chengdu Aircraft Corporation (CAC) korporace AVIC (Aviation Industry Corporation of China) slouží k vyhledávání, identifikování a označování pozemních cílů a ničení důležitých pozemních cílů za pomoci přesně naváděné munice. Svým vzezřením se UAV typu Wing Loong I nápadně podobná americkým bezpilotním vzdušným prostředkům řady RQ-1 Predator a MQ-9 Reaper. Z hlediska rozměrů a hmotnosti je přitom bližší lehčímu typu RQ-1 Predator. Jedná se tedy o středoplošník se štíhlým protáhlým trupem se zaobleným profilem a ostrými „stealth“ okraji, štíhlým přímým křídlem a poměrně vysokými motýlkovými ocasními plochami s lichoběžníkovým tvarem. Vyvýšený hřbet přídě trupu tohoto stroje ukrývá anténu satelitního komunikačního systému, za jehož pomoci lze získané informace předávat pozemnímu vyhodnocovacímu stanovišti v reálném čase. Pod špicí trupu UAV typu Wing Loong I se zase nachází instalace kulovitého pouzdra elektro-optického pozorovacího systému. Do zádě trupu tohoto stroje je vestavěn 100 hp pístový motor typu Rotax 914 rakouské výroby, který roztáčí jednu třílistou vrtuli v tlačném uspořádání. Vzletové a přistávací zařízení UAV typu Wing Loong I tvoří zatahovatelný kolový tříbodový podvozek příďového typu. Zatímco příďový podvozek se zatahuje (po směru letu) do břicha špice trupu, hlavní podvozek se zasouvá (po směru letu) do boků zadní části trupu, v oblasti pod křídlem. Pod křídlem tohoto stroje se nachází instalace dvou zbraňových závěsníků. Na ty lze přitom umístit řízené střely nebo naváděné pumy. Přestože byl UAV typu Wing Loong I zamýšlen jako exportní artikl, našel si též cestu k čínskému PLAAF. Řízení tohoto stroje je prováděno z pozemního stanoviště za využití retranslační družice. Exportní verzi UAV typu Wing Loong I je ale možné řídit pouze z pozemního stanoviště. Díky tomu je operační rádius exportní verze tohoto stroje omezen dosahem datalinku, který činí 200 až 250 km. Vývoj UAV typu Wing Loong I byl zahájen v květnu roku 2005. První prototyp tohoto stroje se do oblak poprvé vydal v říjnu roku 2007. V roce 2011 byl ale jeden z prototypů UAV typu Wing Loong I ztracen při havárii. Široká veřejnost se mohla s projektem tohoto stroje poprvé seznámit na Airshow China 2010, která se konala v listopadu roku 2010 v Zhuhai. Zde byl ale k vidění pouze jeho zmenšený model. In-natura byl UAV typu Wing Loong I široké veřejnosti poprvé prezentován až v listopadu roku 2012, na Airshow China 2012. Povolení k exportu tohoto stroje korporace AVIC od Čínské vlády obdržela v červnu roku 2009. První zahraniční zákazník své první UAV typu Wing Loong I převzal v roce 2012. Jméno zmíněného zahraničního odběratele nebylo zveřejněno. S největší pravděpodobností se ale jednalo o Spojené Arabské Emiráty. V barvách PLAAF bylo UAV typu Wing Loong I možné vůbec poprvé spatřit na protiteroristickém cvičení Peace Mission 2014, které se konalo v srpnu roku 2014 v Shanghai. PLAAF přitom tyto stroje provozuje pod označením WD-1K (či GJ-1).

Verze:  žádné

Vyrobeno:  ?

Uživatelé:  ČLR, Egypt (v roce 2017 dodány 3 ks), Etiopie (v roce 2021 dodány 3 ks), Indonésie (na počátku roku 2018 dodány 4 ks), Kazachstán (v březnu roku 2016 dodány 2 ks), Pákistán (v roce 2016 dodány 2 ks), Saudská Arábie (od roku 2014 dodáno ? ks) Spojené Arabské Emiráty (v letech 2013 až 2014 dodáno 5 ks) a Uzbekistán (v letech 2013 až 2014 dodáno 5 ks)

 

 

 

Navádění:   inerciální + GPS

Pohon:        jeden pístový motor typu Rotax 914 rakouské výroby s max. výkonem 100 hp

Vybavení:   elektro-optický pozorovací systém typu Loong Eye (?) sdružující denní kameru nebo IČ kameru s laserovým dálkoměrem/značkovačem cílů (otočné kulovité pouzdro nacházející se na břichu přední části trupu, přímo před šachtou příďového podvozku)

Výzbroj:     podvěsná výzbroj do celkové hmotnosti 200 kg, přepravovaná na dvou křídelních závěsnících - protizemní řízené střely s poloaktivním laserovým navedením typu BA-7 (max. 2 ks), klouzavé pumy se satelitním navedením typu LS-6 (max. 2 ks), klouzavé pumy s poloaktivním laserovým navedením typu YZ-212 (max. 2 ks) a kazetové pumy typu YZ-102A (max. 2 ks)

 

 

TTD:  
Rozpětí křídla: 14,00 m
Délka: 9,05 m
Výška: 2,77 m
Prázdná hmotnost: ?
Max. vzletová hmotnost: 1 200 kg
Max. rychlost: 280 km/h
Praktický dostup: 7 000 m
Max. dolet: ?
Operační rádius: 200 až 250* km
Vytrvalost: 20 hod
 

 

* platí pro exportní verzi bez SATCOM