CAC WZ-10 Wind Shadow (Feng Ying)

Rychlý taktický bezpilotní vzdušný prostředek pro velké výšky s velkou vytrvalostí (HALE) typu WZ-10 Wind Shadow z dílny společnosti Chengdu Aircraft Corporation (CAC) korporace AVIC (Aviation Industry Corporation of China) byl vyvinut jako nástupce UAV typu Sky Wing (Tian Yi). Tento dvoumotorový proudový stroj slouží k provádění radiotechnického průzkumu (ELINT) a svým vzezřením se nápadně podobá americkému jednomotorovému UAV typu General Atomics MQ-20 Avenger (Predator C). Jedná se tedy o proudový středoplošník se zploštělým trupem se zaobleným profilem a ostrými „stealth“ okraji, štíhlým křídlem s přímou náběžnou hranou s kladným úhlem šípu 10° a zalomenou odtokovou hranou se záporným úhlem šípu střední části a kladným úhlem šípu vnějších částí a vysokými štíhlými motýlkovými ocasními plochami s lichoběžníkovým tvarem. Vyvýšený hřbet přídě trupu UAV typu WZ-10 ukrývá anténu satelitního komunikačního systému (SATCOM), který slouží k předávání získaných informací pozemnímu vyhodnocovacímu stanovišti v reálném čase. Do potahu spodní poloviny boků přední čísti trupu tohoto stroje jsou vetknuty ploché antény ELINT stanice. Nad špicí trupu UAV typu WZ-10 se nachází hranaté okénko elektro-optického systému. Pohon tohoto stroje obstarává dvojice malých dvouproudových motorů typu ZF850. Jejich instalace se přitom nachází v zadní části trupu. Zmíněné motory využívají jeden společný hřbetní lapač vzduchu s lichoběžníkovým průřezem, který je rozdělen, jednou vertikální přepážkou, na dvě poloviny, a dvojici malých kruhových trysek. Vzletové a přistávací zařízení UAV typu WZ-10 tvoří zatahovatelný tříbodový kolový podvozek příďového typu. Zatímco příďový podvozek se zatahuje (proti směru letu) do břicha špice trupu, hlavní podvozek se sklápí (směrem k podélné ose trupu) do rozšířené střední části křídla. Prototyp UAV typu WZ-10 byl poprvé spatřen v prosinci roku 2014, při rolovacích zkouškách na letišti společnosti CAC. Ze satelitního snímku letecké základny Malan z ledna roku 2021 bylo možné vyvodit, že se UAV typu WZ-10 tehdy již nacházel ve výzbroji PLAAF, a to v počtu nejméně dvou exemplářů. Svůj veřejný debut si tento stroj odbyl na Airshow China 2022, která se konala v listopadu roku 2022 v Zhuhai. V červnu roku 2023 se na internetu poprvé objevila fotografie UAV typu WZ-10 ze stavu útvaru, který bázuje v provincii Jilin. Odtud přitom tyto stroje mohou podnikat průzkumné lety podél hranic Jižní Koreji. V prosinci roku 2023 byly UAV typu WZ-10 poprvé identifikovány na základně, která se nachází v provincii Guangdong. Z této lokality je zase v dosahu zmíněných strojů Taiwan. V květnu roku 2024 byl UAV typu WZ-10 poprvé zachycen při průzkumném letu nad vodami Jihočínského moře, poblíž Japonska a Taiwanu.

Verze:

WZ-10 Wind Shadow (Feng Ying) – základní dvoumotorová modifikace UAV typu WZ-10 pro PLAAF. Existence tohoto modelu je známa od prosince roku 2014.

Cloud Shadow (Yun Ying) – jednomotorová exportní modifikace UAV typu WZ-10. Tento model se v nabídce výrobce nachází od listopadu roku 2016. viz. samostatný text

Haiyan-2 – speciální meteorologická modifikace UAV typu WZ-10. Tento model se vyznačuje instalací jednoho páru závěsníků pro speciální podvěsné vybavení pod křídlem, dodatečné přímé břitové antény na hřbetu hřbetního lapače vzduchu pohonných jednotek, přímo před o poznání vyšší šípovou břitovou anténou, a vysokého štíhlého pylonu s drobným vřetenovitým pouzdrem na břichu střední části trupu, na úrovni náběžné hrany křídla (vlevo od podélné osy). Speciál typu Haiyan-2 vznikl nejméně v jednom exempláři. Jeho provozovatelem se stala CMA (China Meteorological Administration). CMA byl přitom zmíněný stroj předán, spolu s jedním exemplářem meteorologického speciálu typu Haiyan-1, který vychází z UAV typu Wing Loong II, v červnu roku 2023.

WL-10B – vylepšená dvoumotorová exportní modifikace UAV typu WZ-10. Tento model byl široké veřejnosti poprvé prezentován na výstavě World Defence Show (WDS) 2024, která se konala v únoru roku 2024 v saudskoarabském Rijádu. Návštěvníci zmíněné airshow si přitom mohli UAV typu WL-10B prohlédnout na statické ukázce s širokou paletou podvěsné výzbroje. Se zmíněným strojem zde byly konkrétně prezentovány PLŘS typu TY-90, protizemní ŘS typu AG-300/M, protilodní ŘS typu YJ-9E a naváděné pumy typu FT-7A/W, LS-6/100NLS a TL-20. Současně byl při této příležitosti oficiálně oznámen první zákazník v podobě vzdušných sil Saudské Arábie (RSAF).

WZ-10J? – modifikace UAV typu WZ-10 uzpůsobená pro činnost z palub letadlových lodí, které jsou opatřeny elektromagnetickými startovacími katapulty (EMALS). Prototyp tohoto modelu byl poprvé identifikován na satelitním snímku základny, na které se nacházejí zkušební pozemní EMALS, z roku 2016.

Vyrobeno: ?

Uživatelé:  ČLR (CMA a PLAAF)

 

 

 

Navádění:   inerciální + rádiové-povelové + satelitní

Pohon:       dva dvouproudové motory typu ZF850

Vybavení:   elektro-optický systém neznámého typu (hranaté okénko nad špicí trupu) a stanice pro vedení radiotechnického průzkumu (ELINT) neznámého typu (ploché antény vetknuté do potahu spodní poloviny boků přední části trupu)

 

 

TTD:  
Rozpětí křídla: 17,80 m
Délka: 9,05 m
Výška: 3,66 m
Prázdná hmotnost: ?
Max. vzletová hmotnost: ?
Max. rychlost: ?
Praktický dostup: ?
Max. dolet: ?
Operační rádius: ?
Vytrvalost: ?

 

 

Poslední úpravy provedeny dne: 23.6.2024