CAC Sky Wing (Tian Yi)
![](https://2263654865.clvaw-cdnwnd.com/9204c9ba2bfc92ec9ed9706c424b8d97/200001929-c8285c94fb/Xianglong_02.jpg)
Strategický výškový bezpilotní vzdušný prostředek velkého doletu typu Sky Wing z dílny společnosti Chengdu Aircraft Corporation (CAC) korporace AVIC (Aviation Industry Corporation of China) vznikl jako nástupce bezpilotního prostředku typu WZ-5, který není ničím jiným, než bezlicenční kopií amerického UAV typu Ryan AQM-34N Firebee, jehož původ lze vystopovat v 60. letech 20. století. Svým vzezřením se tento stroj nápadně podobá americkému UAV typu RQ-4 Global Hawk. Je však menší a má kratší dolet. Trup čínského UAV typu Sky Wing má navíc zploštělý průřez v horizontální rovině a ostré „stealth“ okraje, které plynule přecházejí v šípové křídlo se značným rozpětím. Díky tomu má UAV typu Sky Wing relativně malou efektivní radiolokační odrazovou plochu (RCS). Naproti tomu americký typ RQ-4 má trup s plochými boky a přímé křídlo. Po stranách zádě trupu UAV typu Sky Wing se nachází, obdobně jako u UAV typu RQ-4, instalace motýlkových ocasních ploch s výrazným sklonem vně podélnou osu trupu. Mezi nimi je umístěna motorová gondola (s oválným lapačem vzduchu v čele a kruhovou tryskou na zádi). Díky tomu jsou horké motorové plyny zastíněny zadní částí trupu a ocasními plochami, což částečně snižuje intenzitu demaskující IČ stropy. Instalace motoru nad trupem má navíc výhodu v tom, že jsou lopatky kompresoru, které lze považovat z hlediska RCS za výrazný demaskující prvek, skryty před elektromagnetickým zářením radiolokátorů PVO. Přední část hřbetu trupu tohoto stroje plynule přechází, obdobně jako u UAV typu RQ-4, v mohutný zaoblený kryt antény satelitního komunikačního systému, za jehož pomoci lze získané informace předávat pozemním vyhodnocovacím stanovištím v reálném čase. Vzletové a přistávací zařízení UAV typu Sky Wing tvoří zatahovatelný tříbodový kolový podvozek příďového typu. Zatímco příďový podvozek se zatahuje (proti směru letu) do břicha špice trupu, hlavní podvozek se sklápí (směrem k podélné ose trupu) do rozšířené střední části křídla. Široká veřejnost se mohla s projektem UAV typu Sky Wing poprvé seznámit Airshow China 2006, která se konala v listopadu roku 2006 v Zhuhai. Zde byl vystaven jeho zmenšený model. Prototyp tohoto stroje byl dokončen v dubnu roku 2008. Rolovací zkoušky prototypu UAV typu Sky Wing se rozeběhly v září toho samého roku. Od vzletové dráhy se tento stroj poprvé odlepil na počátku roku 2009. Jakékoliv informace o současném stavu celého programu Sky Wing nejsou bohužel k dispozici. Podle všeho ale tento stroj nebyl zaveden do výroby.
Verze: žádné
Vyrobeno: nejméně jeden prototyp
Uživatelé: ?
Navádění: inerciální + GPS
Pohon: jeden dvouproudový motor neznámého typu
Vybavení: ? (užitečné zatížení tohoto stroje činí 650 kg)
TTD: | |
Rozpětí křídla: | 25,00 m |
Délka: | 12,30 m |
Výška: | 5,40 m |
Prázdná hmotnost: | ? |
Max. vzletová hmotnost: | 7 500 kg |
Max. rychlost: | 750 km/h |
Praktický dostup: | 18 000 m |
Max. dolet: | 7 000 km |