ZiD 9F875 Banket
Typ: terčový bezpilotní vzdušný komplex
Určení: imitace různých typů prostředků vzdušného napadení při výcviku obsluh komplexů PVO
Historie: Vývoj bezpilotního vzdušného komplexu typu 9F875 Banket, který slouží k výcviku obsluh komplexů PVO, byl zahájen, v prostorách podniku OAO ZiD (Zavod in. V.A Degtjareva), v roce 2005. Součástí zmíněného komplexu se stalo pět malých dvoumotorových bezpilotních vzdušných terčů s proudovým pohonem, operační rychlostí 120 až 500 km/h a operační letovou výškou 25 až 5 000 m. Zmíněné vzdušné terče představují přímou reakci na poptávku ze strany Ministerstva obrany Ruska po cenově dostupném vzdušném terči a jsou koncipovány jako BWB (Blended Wing Body), tedy jako letoun se splývajícím trupem a křídlem. Ke koncům křídla těchto strojů jsou uchyceny malé trojúhelníkové winglety. Pohonné jednotky vzdušných terčů komplexu typu 9F875 v podobě miniaturních dvouproudových motorů jsou instalovány uvnitř dvou samostatných gondol, které jsou uchyceny k horní ploše zadní partie zploštěného trupu, a využívají hranaté lapače vzduchu a trysky s kruhovým průřezem. UAV komplexu typu 9F875 startují z přenosného pneumatického katapultu a přistávají na padáku. Jejich řízení obstarává autopilot. Trasu letu těchto strojů lze však korigovat za pomoci rádia. Všechny komponenty komplexu typu 9F875 v podobě automatizovaného řídícího stanoviště, které umožňuje řídit činnost pěti bezpilotních vzdušných terčů současně, startovacího katapultu a pěti bezpilotních vzdušných terčů se nacházejí na korbě jediného automobilu značky Ural. Na přání zákazníka lze však jednotlivé komponenty komplexu typu 9F875 umístit na korbu jiného typu vozidla nebo do kontejneru. Tak např. závodními zkouškami již prošla varianta komplexu typu 9F875 na bázi dvou automobilů značky UAZ. Obsluhu zmíněného komplexu obstarávají dvě osoby. Státními zkouškami terčový komplex typu 9F875 úspěšně prošel v roce 2013. Státní zakázku na tyto komplexy z roku 2015 ale výrobce musel odmítnout. Důvodem toho byla nedostupnost vhodných miniaturních dvouproudových motorů tuzemské výroby k pohonu bezpilotních prostředků této kategorie. Ruské Ministerstvo obrany proto později odsouhlasilo použití importovaných motorů na těchto strojích. Široké veřejnosti byl bezpilotní vzdušný komplex typu 9F875 poprvé prezentován na výstavě Armija 2020, která se konala v srpnu roku 2020 na letišti Kubinka. Do budoucna výrobce plánuje tento komplex nabízet i zahraničním zákazníkům. Mezitím, v roce 2017, se z iniciativy výrobce rozeběhly vývojové práce na speciální modifikaci vzdušného terče komplexu typu 9F875 k vedení radioelektronického boje.
Verze: žádné
Vyrobeno: neznámý počet prototypů
Uživatelé: žádní
Navádění: inerciální + rádiové-povelové
Pohon: dva dvouproudové motory
TTD: | |
Rozpětí křídla: | ? |
Délka: | ? |
Výška: | ? |
Prázdná hmotnost: | ? |
Max. vzletová hmotnost: | ? |
Operační rychlost: | 120 až 500 km/h |
Operační výška: | 120 až 5 000 m |
Operační rádius: | 30 km |
Vytrvalost: | 30 min |
Poslední úpravy provedeny: 2.11.2021