Kupol Garpija-A1

Bezpilotní vzdušný prostředek (UAV) velkého doletu typu Garpija-A1 z dílny IEMZ (Ižhevský elektromechanický závod) Kupol, který je součástí koncernu Almaz-Antej, slouží k sebevražedným útokům na pozemní cíle. Zmíněný stroj je modifikaci jednorázově použitelného sebevražedného útočného bezpilotního vzdušného prostředku typu Geraň-2, který není ničím jiným, než ruským závodem Albatross ze SEZ (speciální ekonomická zóna) Alabuga na základě licence vyráběnou upravenou kopií íránského sebevražedného UAV typu Shahed-136. Technické parametry UAV typu Garpija-A1 nejsou známy, tedy vyjma toho, má údajně dolet 1 500 km a hmotnost menší než 300 kg. V konstrukci UAV typu Garpija-A1 měly najít ve velké míře uplatnění komponenty čínské výroby. Tak např. jeho pohon má obstarávat německý motor typu Limbach L550E z produkce čínského závodu z Xiamenu. Konkrétně se jedná o dceřinou společnost německého Limbachu, známou jako Xiamen Limbach. Do Ruska by přitom měly být tyto motory dodávány ve formě jednotlivých součástek, spolu s dalšími komponentami. Dodávky komponent čínské výroby závodu z Ižhevska, kde mají být UAV typu Garpija-A1 kompletovány, mají přitom zajišťovat dvě společnosti z čínského Shenzhenu, Juhang Aviation Technology a Redlepus Vector Industries, přes ruského prostředníka v podobě obranné společnosti TSK Vektor. UAV typu Garpija-A1 tedy není ničím jiným, než modifikací UAV typu Geraň-2 s komponentami čínské výroby vyráběnou v Ižhevsku (a nikoliv Alabuze). Od UAV typu Geraň-2 lze UAV typu Garpija-A1 rozpoznat zejména díky konstrukci koncových křídelních svislých plošek. Zatímco u UAV typu Geraň-2 jsou koncové svislé plošky integrální součástí křídla, u UAV typu Garpija-A1 jsou ke koncům křídla přinýtovány. Od dubna roku 2022 do prosince roku 2023 měli přitom čínští výrobci závodu z Ižhevska dodat, přes společnost TSK Vektor, součástky pod krycím pojmenováním „pro všeobecné civilní účely“, „pro všeobecné průmyslové použití“ či pro „všeobecné civilní použití“ v celkové hodnotě 42,5 miliónů USD. Prototyp UAV typu Garpija-A1 údajně vzlétl v první polovině roku 2023. Produkce tohoto stroje se rozeběhla v druhé polovině toho samého roku. Výrobní linka na UAV typu Garpija-A1 se má konkrétně nacházet v prostorách bývalé cementárny, která byla IEMZ zakoupena v roce 2020. Mezi červencem roku 2023 a červencem roku 2024 mělo být IEMZ Kupol, který se jinak specializuje na raketové systémy PVO, vyrobeno více než 2 500 těchto strojů. Výrobní plány na rok 2025 měly být trojnásobné. Do počátku května toho roku měly být výrobní plány UAV typu Garpija-A1 splněny z jedné čtvrtiny. UAV typu Garpija-A1 jsou přitom vyráběny jako spotřební zbraň pro „speciální vojenskou operaci“, jak je v Rusku oficiálně nazývaná invaze na Ukrajinu, která byla zahájena dne 24. února 2022. Široké veřejnosti byl UAV typu Garpija-A1 poprvé prezentován na vojenské přehlídce, která se konala dne 9. května 2025 na Rudém náměstí v rámci oslav 80. výročí porážky Třetí říše. Na zmíněné přehlídce bylo konkrétně možné shlédnout stroje ze stavu 7. samostatného pluku vojsk bezpilotních systémů na korbách nákladních vozidel KamAZ. Ve „speciální vojenské operaci“ jsou UAV typu Garpija-A1 často používány v rámci kombinovaných útoků, při kterých je současně vypuštěno velké množství několika typů sebevražedných UAV a řízených střel na jeden či více různých cílů. Cílem této taktiky je přitom zahlcení ukrajinské PVO.

Verze:  žádné

Vyrobeno:  2 500+ sériových strojů

Uživatelé:  Rusko

 

 

 

Navádění:   inerciální (autopilot)

Pohon:       jeden pístový motor typu Limbach L550E s max. výkonem 50 hp

Vybavení:   bojová hlavice o hmotnosti 150 kg

 

 

 

TTD:     
Rozpětí křídla: ?
Délka:   ?
Výška: ?
Prázdná hmotnost: ?
Max. vzletová hmotnost: ˂300 kg
Max. užitečné zatížení: ?
Max. rychlost: ?
Praktický dostup: ?
Max. dolet:    cca 1 500 km
Vytrvalost: ?

 

 

 

Poslední úpravy provedeny dne: 9.8.2025