IDS Technologii IDS-5
![](https://2263654865.clvaw-cdnwnd.com/9204c9ba2bfc92ec9ed9706c424b8d97/200015363-d7e17d7e19/IDS-5_05.jpg)
Lehký bezpilotní vzdušný prostředek typu IDS-5 z dílny společnosti IDS Technologii slouží k monitorování a snímkování objektů národního hospodářství a dopravní infrastruktury, jakými jsou např. ropovody, plynovody či vedení vysokého napětí. Zmíněný stroj má modulární konstrukci a je zhotoven převážně z kompozitních materiálů. UAV typu IDS-5 je koncipován jako jednomotorový hornoplošník s přímým křídlem a zdvojenými ocasními plochami. Křídlo tohoto stroje je řešeno jako snímatelné a je uchyceno k zadní části trupu. Ocasní plochy UAV typu IDS-5 se sestávají z jedné zdvojené lichoběžníkové svislé plochy (SOP) a jedné vodorovné plochy (VOP) s půdorysem ve tvaru obdélníku a jsou instalovány na konci dvou ocasních nosníků, které vybíhají z odtokové hrany křídla. Pohon UAV typu IDS-5 obstarává jeden motor s vnitřním spalováním, který spaluje směs benzínu Al-92 a motorového oleje (v poměru 1:30 až 50). Zmíněný motor je vestavěn do zadní části trupu a roztáčí jednu dvoulistou vrtuli v tlačném uspořádání. Naproti tomu přední část trupu tohoto stroje má podobu výměnného modulu s užitečným zatížením v podobě digitálního fotoaparátu, videokamery nebo termokamery. Výměnu příďové sekce s užitečným zatížením lze přitom provádět operativně, přímo na místě vzletu. K vzletu a přistání UAV typu IDS-5 používá pevný čtyřbodový podvozek, který lze osadit koly nebo lyžemi. Zatímco poměrně vysoké hlavní podvozky tohoto stroje jsou uchyceny ke kořenům křídla, instalace ostruhových podvozků UAV typu IDS-5 se nachází pod zdvojenou SOP. Zmíněný stroj je schopen vzletu a přistání v autonomním režimu. K vzletu a přistání mu přitom postačuje VPD o délce 100 m. UAV typu IDS-5 lze řídit za pomoci rádiové-povelové jednotky až do vzdálenosti 100 km od mobilní pozemní řídící stanice, která je založena na bázi mikrobusu. Data z vidokamery nebo termokamery může přitom pozemnímu řídícímu stanovišti předávat v reálném čase až do vzdálenosti 70 km. Za jeden operační let UAV typu IDS-5 může provést inspekci potrubí o délce 800 km. Jednotlivé snímky z palubního fotoaparátu tohoto stroje jsou zase ukládány do palubní paměťové jednotky. Současně jsou, ještě v průběhu letu, spojovány speciálním programem do jednoho velkého snímku. S instalací fotoaparátu s vysokým rozlišením a bloku GPS bezpilotní prostředek typu IDS-5 může vytvářet ortofotoplány v měřítku od 1:2000. V závislosti na letové výšce je tento stroj za jeden den schopen nasnímkovat oblast o celkové rozloze 200 km2. Vlastní UAV typu IDS-5 s anténní jednotkou a výměnnou přídí s účelovým vybavením lze přitom přepravovat uvnitř jednoho transportního kufříku. Obsluhu celého komplexu typu IDS-5 zajišťují dvě osoby, pilot a operátor pozemního zařízení. Zmíněný stroj může operovat v prostředí s teplotou vzduchu od -40 °C do +50 °C. UAV typu IDS-5 je jedním ze tří typů UAV, jejichž vývoj a výrobu si u společnosti IDS Technologii objednal Kataev-Ivanovský přístrojový závod, který se jinak zabývá výrobou speciálního přístrojového vybavení pro vojenské lodě. Kromě typu IDS-5 se přitom jednalo o typ IDS-DW s křídlem se záporným úhlem šípu a typ IDS-Cargo, který je řešen jako vrtulník a slouží k přepravě nákladu. Zmíněný podnik si tehdy u společnosti IDS Technologii objednal nejen vývoj a výrobu vlastních UAV, ale i veškerých palubních systémů pro tyto stroje, včetně pohonných jednotek v podobě motorů s vnitřním spalováním. Vývoj zmíněných UAV je přitom podporován Ministerstvem průmyslu, nových technologií a přírodních zdrojů Čeljabinské oblasti. Dne 27. srpna 2021 byl UAV typu IDS-5 prezentován zástupcům bezpečnostních složek a dalším potenciálním zájemcům. Zmíněná prezentace se přitom konala na letišti pro sportovní letouny Kalačjovo, které se nachází u Kopejska, v Čeljabinské oblasti.
Verze: žádné
Vyrobeno: ?
Uživatelé: žádní
Navádění: inerciální + rádiové-povelové
Pohon: jeden motor s vnitřním spalováním neznámého typu
Vybavení: jeden 20 Mb digitální fotoaparát, jedna Full-HD videokamera nebo jedna termokamera
TTD: | |
Rozpětí křídla: | 3,20 až 4,20 m |
Délka: | 2,45 m |
Výška: | ? |
Prázdná hmotnost: | ? |
Max. vzletová hmotnost: | 30 kg |
Max. užitečné zatížení: | 8 kg |
Max. rychlost: | 130 km/h |
Cestovní rychlost: | 90 km/h |
Praktický dostup: | 3 000 m |
Max. dolet: | ? |
Operační rádius: | 800 km |
Vytrvalost: | 20 h |
Poslední úpravy provedeny dne: 13.11.2021