Bespilotnye sistemy SuperCam SX350

Lehký bezpilotní vzdušný prostředek (UAV) s kolmým vzletem a přistáním (VTOL) typu SuperCam SX350 z dílny společnosti Bespilotnye sistemy z Iževska, která byla založena v roce 2010, slouží ke kartografickému snímkování, sledování zájmových oblastí, pátrací činnosti, vzdušnému průzkumu bojiště vyhledávání, identifikování a zaměřování objektů, ostraze státních hranic a inspekcím produktovodů. Zmíněný stroj je pojat jako modifikace UAV typu SuperCam S350, který je koncipován jako létající křídlo. Křídlo UAV typu SuperCam SX350 se tedy sestává ze tří částí, a to jedné střední části s ogivální náběžnou i odtokovou hranou a dvou snímatelných štíhlých šípových vnějších částí. Pod odtokovou hranou střední části křídla tohoto stroje se nachází instalace dvou štíhlých kýlovek s ogivální náběžnou hranou a šípovou odtokovou hranou. Na odtokové hraně odnímatelných vnějších částí křídla jsou zase umístěny elevony. Pohon UAV typu SuperCam SX350 obstarává pět elektromotorů, zatímco UAV typu SuperCam S350 je jednomotorový. Jeden z nich přitom roztáčí jednu dvoulistou vrtuli v tažném uspořádání, která se nachází v ose náběžné hrany střední partie křídla. Ta zajišťuje pohon při dopředném letu. Zbylé čtyři elektromotory roztáčejí malé dvoulisté nosné rotory. Nosné rotory UAV typu SuperCam SX350 jsou instalovány na koncích trubkových nosníků, které vybíhají z náběžné a odtokové hrany odnímatelných vnějších částí křídla, a tomuto stroji umožňují vzlétat a přistávat kolmo a viset ve vzduchu. Napájení motorů UAV typu SuperCam SX350 obstarávají palubní baterie, stejně jako palubních systémů a užitečného zatížení. Instalace užitečného zatížení v podobě fotoaparátu nebo otočného kulovitého pouzdra s kamerou (či kamerami) se přitom nachází na břichu střední partie křídla, přímo za hlavním motorem. Díky schopnosti kolmého vzletu a přistání se provoz tohoto stroje odejde, na rozdíl od provozu UAV typu SuperCam S350, bez startovacího katapultu a přistávacího padáku. Příprava UAV typu SuperCam SX350 k vzletu nezabere déle než 15 min. Zmíněný stroj může operovat v rozmezí teplot -40°C a +45°C při rychlosti větru do 15-ti m/s. Přitom může plnit svůj úkol autonomně, kdy se pohybuje po předem zadané trase, nebo být řízen na dálku operátorem, a to až do vzdálenosti 50 km. Přenos záznamu z palubní videokamery na konzoli operátora za pomoci rádiového kanálu je možný rovněž na vzdálenost 50 km.

Verze:

SuperCam SX350 – základní modifikace UAV typu SuperCam SX350

SuperCam SX350F – speciální modifikace UAV typu SuperCam SX350 pro vzdušné snímkování

Vyrobeno:  ?

Uživatelé:  Rusko

 

 

 

Navádění:    inerciální (autopilot) + rádiové-povelové

Pohon:        pět elektromotorů neznámého typu

Vybavení:   digitální fotoaparát (s rozlišením 20 Mpix, 24 Mpix, 42 MPix nebo 60 MPix), otočný blok s gyroskopicky stabilizovanou termokamerou a (nebo) videokamerou (s kvalitou PAL nebo HD a 10-násobným či 33-násobným optickým zoomem), otočný blok s gyroskopicky stabilizovanou termokamerou a (nebo) videokamerou (s kvalitou PAL nebo HD a 10-násobným či 33-násobným optickým zoomem) a laserovým značkovačem, multispektrární kamera, detektor radiace, laserový analyzátor plynů nebo laserový scanner

 

 

 

TTD:     
Rozpětí křídla: 3,2 m
Délka:   ?
Výška: ?
Prázdná hmotnost: ?
Max. vzletová hmotnost: 13,5 kg
Max. užitečné zatížení: ?
Operační rychlost: 70 až 120 km/h
Operační letová výška: 150 až 3 000 m
Max. dolet:    160 km
Operační rádius: 50 km
Vytrvalost: 120 min

 

 

 

Poslední úpravy provedeny dne: 4.10.2024