Bespilotnye sistemy SuperCam S350

Lehký bezpilotní vzdušný prostředek (UAV) typu SuperCam S350 z dílny společnosti Bespilotnye sistemy z Iževska, která byla založena v roce 2010, slouží ke kartografickému snímkování, sledování zájmových oblastí, pátrací činnosti, vzdušnému průzkumu bojiště vyhledávání, identifikování a zaměřování objektů, ostraze státních hranic a inspekcím produktovodů. Zmíněný stroj je koncipován jako létající křídlo a sestává se ze tří částí, a to jedné střední části s ogivální náběžnou i odtokovou hranou a dvou snímatelných štíhlých šípových vnějších částí. Pod odtokovou hranou střední části křídla tohoto stroje se nachází instalace dvou štíhlých kýlovek s ogivální náběžnou hranou a šípovou odtokovou hranou. Na odtokové hraně odnímatelných vnějších částí křídla jsou zase umístěny elevony. Pohonná jednotka UAV typu SuperCam S350 roztáčí jednu dvoulistou vrtuli v tažném uspořádání, která se nachází v ose náběžné hrany střední partie křídla. Napájení motoru tohoto stroje obstarává dvojice palubních baterií, stejně jako palubních systémů a užitečného zatížení. Instalace užitečného zatížení v podobě fotoaparátu nebo otočného kulovitého pouzdra s kamerou (či kamerami) se přitom nachází na břichu střední partie křídla, přímo za motorem. K vzletu UAV typu SuperCam S350 využívá přenosný gumičkový nebo pneumatický katapult. Přistání se děje volným pádem na padáku. Ten je přitom umístěn v šachtě, která se nachází přímo mezi kýlovkami. Příprava UAV typu SuperCam S350 k vzletu nezabere déle než 15 min. Zmíněný stroj může operovat v rozmezí teplot -40°C a +45°C při rychlosti větru do 15-ti m/s. Přitom může plnit svůj úkol autonomně, kdy se pohybuje po předem zadané trase, nebo být řízen na dálku operátorem, a to až do vzdálenosti 70 až 100 km. Přenos záznamu z palubní videokamery na konzoli operátora za pomoci rádiového kanálu je možný na vzdálenost 50 až 100 km. Přestože je UAV typu SuperCam S350 původně civilním strojem, později si našel též cestu k ruským ozbrojeným silám. Poprvé byl přitom tento stroj u ruských ozbrojených sil zaregistrován v lednu roku 2023. Svůj křest ohněm si UAV typu SuperCam S350 odbyl ve „speciální vojenské operaci“, jak je v Rusku oficiálně nazývána invaze na Ukrajinu, která byla zahájena dne 24. února 2022. Jakou cestou se tyto stroje dostaly k ruským ozbrojeným složkám, zda v rámci nějakých centrálních nákupů nebo zda byly pořízeny ze sbírek dobrovolníků, není ale známo. V konfliktu na Ukrajině UAV typu SuperCam S350 našly uplatnění zejména při vyhledávání a zaměřování dělostřeleckých a raketových systémů protivníka a při korekci dělostřelecké a raketové palby. V některých oblastech fronty mají být tyto stroje používány též k nepřetržitému sledování aktivit protivníka. UAV typu SuperCam S350 nejsou ruskými ozbrojenými silami používány pouze ve „speciální vojenské operaci“. Zmíněné stroje se např. v polovině dubna roku 2024 zúčastnily společného cvičení ruských a tádžických ozbrojených sil, které se konalo v Tádžikistánu, na 201. základně. V rámci zmíněného cvičení operátoři za pomoci UAV typu SuperCam S350 (a Orlan-10) monitorovali hypotetické území nepřítele a na nalezený cíl navedli útočný vrtulník. UAV typu SuperCam S350 je v současnosti  zřejmě nejvíce rozšířeným modelem z řady SuperCam u ruských ozbrojených sil. Nasazení těchto strojů v konfliktu na Ukrajině je velmi intenzivní. Co do počtu bojových letů si UAV typu SuperCam S350 údajně nic nezadají ani s takovými stroji, jakými jsou UAV řady Orlan. Mnoho leteckých záběrů z útoků na cíle na Ukrajině, které jsou zveřejňovány ruskými zdroji, včetně Ministerstva obrany, pocházejí právě z palubní kamery UAV typu SuperCam S350. Často se přitom jedná u UAV, který cíl na videozáznamu předtím identifikoval a navedl na něj palbu. Důvodem obliby tohoto typu u vojáků se přitom kromě velké vytrvalosti a poměrně vysoké nosnosti stala též poměrně široká nabídka senzorového vybavení.

Verze:

SuperCam S350 – základní výše popsaná modifikace UAV typu SuperCam S350

SuperCam S350F – speciální modifikace UAV typu SuperCam S350 pro vzdušné snímkování

SuperCam SX350 – modifikace UAV typu SuperCam S350 s kolmým vzletem a přistáním. Schopnost kolmého vzletu a přistání tomuto modelu zajišťují čtyři malé dvoulisté nosné rotory, které jsou instalovány na koncích trubkových nosníků vybíhajících z náběžné a odtokové hrany odnímatelných vnějších částí křídla. viz. samostatný text

SuperCam S350M – pokročilá modifikace UAV typu SuperCam S350. Díky nižší hmotnosti má tento model o 20 % delší dolet. Kromě toho UAV typu SuperCam S350M má odolnější komunikační systém vůči elektronickému rušení a vylepšené senzorové vybavení. Díky vylepšenému gyroskopickému stabilizátoru senzorové vybavení tohoto modelu poskytuje kvalitnější obraz. Obraz z palubních senzorů navíc může předávat nejen konzoli operátora, ale též operátorům různých zbraňových systémů. Díky tomu obsluhy dělostřeleckých a raketových systémů mají k dispozici nejen souřadnice cíle, ale též jeho vyobrazení v reálném čase před zahájením útoku i po něm. To umožňuje okamžité vyhodnocení výsledků palby a případné provedení její korekce. Kromě toho palubní vybavení SuperCam S350M dokáže autonomně zpracovávat informace o cílech zachycených palubními senzory a následně je předávat systému řízení vojsk na taktické úrovni. Tento model je ale též schopen zastávat roli retranslační stanice rádiového signálu pro jiné UAV, včetně těch útočných. UAV typu SuperCam S350M vzešel ze zkušeností z nasazení UAV typu SuperCam S350 ve „speciální vojenské operaci“. Vývoj tohoto modelu S350M byl přitom oficiálně oznámen dne 18. května 2024.

Vyrobeno:  ?

Uživatelé:  Bělorusko a Rusko

 

 

 

Navádění:   inerciální (autopilot) + rádiové-povelové

Pohon:       jeden elektromotor neznámého typu

Vybavení:   digitální fotoaparát (s rozlišením 20 Mpix, 24 Mpix, 42 MPix nebo 60 MPix), otočný blok s gyroskopicky stabilizovanou termokamerou a (nebo) videokamerou (s kvalitou PAL nebo HD a 10-násobným či 33-násobným optickým zoomem), otočný blok s gyroskopicky stabilizovanou termokamerou a (nebo) videokamerou (s kvalitou PAL nebo HD a 10-násobným či 33-násobným optickým zoomem) a laserovým značkovačem, multispektrární kamera, detektor radiace, laserový analyzátor plynů nebo laserový scanner

                

 

 

TTD:     
Rozpětí křídla: 3,2 m
Délka:   ?
Výška: ?
Prázdná hmotnost: ?
Max. vzletová hmotnost: 11,5 kg
Max. užitečné zatížení: ?
Operační rychlost: 65 až 120 km/h
Operační letová výška: 150 až 5 000 m
Max. dolet:    240 km
Operační rádius: 70 až 100 km
Vytrvalost: 4,5 h

 

 

 

Poslední úpravy provedeny dne: 4.10.2024