Yitong UAV System TP1000

Těžký bezpilotní vzdušný prostředek typu TP1000 z dílny společnosti Yitong UAV System konsorcia AVIC (Aviation Industry Corporation of China) primárně slouží k přepravě nákladu. Zmíněný stroj ale může být používán též k vysazování nákladu za letu na padácích. Tato schopnost má přitom najít uplatnění zejména při nouzových situacích. Kromě toho může sloužit k celé řadě dalších úkolů, včetně námořní hlídkové činnosti, výzkumné činnosti a vyhledávání zdrojů nerostných surovin. UAV typu TP1000 je koncipován jako dvoumotorový hornoplošník s protáhlým krabicovitým trupem, přímým křídlem s obdélníkovým půdorysem a nulovým vzepětím a klasicky uspořádanými ocasními plochami. Ocasní plochy tohoto stroje se přitom sestávají z jedné vysoké lichoběžníkové svislé plochy (SOP), která je opatřena malým „předkýlem“, a jedné hornoplošně uspořádané vodorovné plochy (VOP) s obdélníkovým půdorysem a nulovým vzepětím. Pohonné jednotky UAV typu TP1000 jsou instalovány uvnitř dvou vřetenovitých gondol, které jsou uchyceny k spodní ploše křídla. Díky modulární konstrukci jej lze opatřit různými typy pístových či turbovrtulových motorů, a to podle toho, v jaké lokalitě bude operovat, např. zda bude působit z letišť vybudovaných ve velkých nadmořských výškách či v nížinách. Útroby trupu tohoto stroje z podstatné části vyplňuje nákladová kabina s objemem 7 m3, která pojme náklad do celkové hmotnosti 1 000 kg. Nákladový prostor UAV typu TP1000 je přístupný záďovými nákladovými vraty a umožňuje přepravu nákladu na standardních nákladových paletách. K vzletu a přistání tento stroj využívá pevný tříbodový kolový podvozek příďového typu. Příďový podvozek UAV typu TP1000 je osazen jednoduchým kolem a nachází se pod špicí trupu. Naproti tomu hlavní podvozky tohoto stroje mají zdvojená kola. Jejich instalace se nachází pod křídelními motorovými gondolami. UAV typu TP1000 vznikl jako doplněk lehčího UAV typu TP500 s nosností 500 kg. V porovnání s UAV typu TP500 má přitom nejen větší nosnost, ale i delší dolet. Široké veřejnosti byl zmíněný stroj poprvé prezentován na Airshow China 2024, která se konala v listopadu roku 2024 v Zhuhai. Ke svému prvnímu 26 min dlouhému letu se prototyp UAV typu TP1000 vydal dne 15. března 2025, z VPD letiště Laixi Dianbu, které se nachází v Qingdau, v provincii Shandong. Certifikační zkoušky tohoto stroje by se měly rozeběhnout na konci tohoto roku a měly by být završeny v následujícím roce. V době záletu prototypu výrobce UAV typu TP1000 registroval 30 objednávek od tuzemských dopravců, včetně ZTO Express a Asian Express Aviation.
Verze: žádné
Vyrobeno: nejméně jeden prototyp
Uživatelé: žádní
Navádění: inerciální + satelitní
Pohon: dva pístové nebo turbovrtulové motory
Kapacita: náklad do celkové hmotnosti 1 000 kg, přepravovaný v trupovém nákladovém prostoru
TTD: | |
Rozpětí křídla: | 14,93 m |
Délka: | 10,97 m |
Výška: | 4,19 m |
Prázdná hmotnost: | ? |
Max. vzletová hmotnost: | 3 300 kg |
Max. rychlost: | ? |
Praktický dostup: | 8 000 m |
Max. dolet: | 1 800* km |
Vytrvalost: | 10+ h |
* 1 000 km s 1 000 kg nákladem
Poslední úpravy provedeny dne: 20.3.2025