AVIC TP500

Těžký bezpilotní vzdušný prostředek typu TP500 z dílny Prvního Leteckého Institutu konsorcia AVIC (Aviation Industry Corporation of China) slouží k přepravě nákladu. Zmíněný stroj je koncipován jako dolnoplošník se zavalitým krabicovitým trupem, štíhlým přímým křídlem s kladným vzepětím a malými winglety a klasicky koncipovanými šípovými ocasními plochami. Ocasní plochy UAV typu TP500 se přitom sestávají z jedné štíhlé šípové SOP a jedné „plovoucí“ VOP s obdélníkovým půdorysem. Pohon tohoto stroje obstarává turbovrtulový (?) motor blíže nespecifikovaného typu.  Zmíněný motor je vestavěn do přídě trupu a roztáčí jednu třílistou vrtuli v tažném uspořádání. Uvnitř střední části trupu UAV typu TP500 se nachází nákladový prostor s přepravní kapacitou 500 kg. Útroby nákladového prostoru tohoto stroje zpřístupňuje, v celém průřezu, výklopná (směrem doprava) zadní část trupu. Na hřbetu střední části trupu UAV typu TP500 se nachází mohutný polokapkovitý kryt antény SATCOM. Vzletové a přistávací zařízení tohoto stroje tvoří pevný tříbodový kolový podvozek příďového typu. Zatímco příďový podvozek se nachází pod přídi trupu, hlavní podvozky UAV typu TP500 jsou uchyceny k spodní ploše křídla. Drak zmíněného stroje je zhotoven vesměs z kompozitních materiálů. Díky tomu má lehkou a zároveň pevnou konstrukci. Hlavními dodavateli kompozitu pro výrobu draku UAV typu TP500 přitom jsou společnosti Antai Composites a Guangwei Composites. Zmíněný stroj byl navržen s ohledem na požadavky CCAR (Chinese Civil Aviation Regulation) pro civilní provoz. Projekt UAV typu TP500 byl široké veřejnosti poprvé prezentován na Airshow China 2021, která se konala v září roku 2021 v Zhuhai, ve formě 1:1 makety. Ke svému prvnímu letu, který trval 27 min, se prototyp tohoto stroje vydal dne 18. června 2022, z VPD letiště v Jingmenu. Dle posledních zpráv, které pocházejí z října roku 2023, již vývoj UAV typu TP500 dospěl do fáze sériové výroby. Výrobce přitom v současnosti registruje předběžné objednávky na 216 těchto strojů od osmi tuzemských i zahraničních zákazníků.

Verze:  žádné

Vyrobeno:  nejméně jeden prototyp

Uživatelé:  žádní

 

 

 

Navádění:   inerciální + GPS

Pohon:       jeden turbovrtulový (?) motor blíže nespecifikovaného typu

Kapacita:    náklad do celkové hmotnosti 500 kg, přepravovaný v trupovém nákladovém prostoru

 

 

 

TTD:  
Rozpětí křídla: ?
Délka: ?
Výška: ?
Prázdná hmotnost: ?
Max. vzletová hmotnost: 1 400 kg
Max. rychlost: 260 km/h
Praktický dostup: ?
Max. dolet: 1 800 km
Vytrvalost: ?

 

 

 

Poslední úpravy provedeny dne: 22.10.2023