Tengden TP2000

Těžký bezpilotní vzdušný prostředek typu TP2000 z dílny společnosti Tengden slouží k linkové přepravě nákladu. Přestože je tento stroj dle výrobce určen k přepravě nákladu na regionálních civilních linkách s délkou 600 až 1 800 km, zajisté najde též uplatnění ve vojenském sektoru, např. při zásobování předsunutých základen v průběhu válečných konfliktů či ostrovních základen v Jihočínském moři. UAV typu TP2000 je řešen jako dvoumotorový hornoplošník s klasicky koncipovanými ocasními plochami. Jeho drak je kompletně zhotoven z kompozitu. Díky tomu má nízkou hmotnost, což má pozitivní vliv na nosnost. Trup tohoto stroje má průřez přibližně ve tvaru čtverce se zaoblenými rohy a ukrývá nákladovou kabinu s vnitřním objemem cca 12 m2, do které lze naložit náklad do celkové hmotnosti až 2 000 kg. Jakým způsobem jsou útroby nákladového prostoru UAV typu TP2000 přístupné, není známo. Z dostupných fotografií prvního prototypu je ale patrné, že se na levoboku trupu tohoto stroje nacházejí dvoje vrata, jedna malé před a jedna velká za křídlem. Protože nákladový prostor UAV typu TP2000 umožňuje přepravu nákladu ve standardních nákladových kontejnerech, jeho nakládka by neměla trvat déle než 15 min. Na hřbetu přídě trupu tohoto stroje se nachází protáhlý polokapkovitý dielektrický kryt, který s největší pravděpodobností ukrývá anténu SATCOM. Přímé hornoplošně uspořádané křídlo UAV typu TP2000 má půdorys ve tvaru lichoběžníku a rozpětí 16,1 m. Odtokovou hranu křídla tohoto stroje prakticky v celém rozpětí okupují vztlakové klapky a křidélka. Do náběžné hrany střední partie křídla UAV typu TP2000 jsou zase vetknuty mohutné vřetenovité motorové gondoly. Pohon tohoto stroje má obstarávat dvojice turbovrtulových motorů blíže nespecifikovaného typu. Jako alternativa jsou zvažovány motory dvouproudové. Prototyp UAV typu TP2000 ale pohání motory pístové. Každý z nich přitom roztáčí jednu třílistou vrtuli v tažném uspořádání. Ocasní plochy UAV typu TP2000 se sestávají z jedné lichoběžníkové svislé plochy (SOP), která je opatřena protáhlým „předkýlem“, a jedné středoplošně uspořádané vodorovné plochy (VOP) s půdorysem ve tvaru lichoběžníku. Zatímco na odtokové hraně SOP se nachází směrové kormidlo, odtokovou hranu VOP tohoto stroje okupuje dvojice výškových kormidel. K vzletu a přistání UAV typu TP2000 využívá pevný tříbodový podvozek příďového typu. Všechny tři podvozky tohoto stroje, jeden příďový a dva hlavní, jsou osazeny jednoduchými koly. Zatímco instalace příďového podvozku se nachází pod přídí trupu, hlavní podvozky tohoto stroje jsou umístěny pod krátkými horizontálními pylony s obdélníkovým půdorysem, které vystupují z okrajů břicha střední části trupu, v oblasti pod křídlem. Systém řízení UAV typu TP2000 se má vyznačovat vysokou mírou automatizace. Prototyp tohoto stroje se do oblak napoprvé vydal dne 11. srpna 2024, po pouhém roce od započetí vývoje. Ke svému prvnímu letu, který trval cca 20 min, se prototyp UAV typu TP2000 konkrétně vydal z VPD letiště Zigong Fengming General Airport, které se nachází v provincii Sichuan. Tehdy se přitom jednalo o zdaleka největší nákladní UAV čínské konstrukce.

Verze:  žádné

Vyrobeno:  nejméně jeden prototyp

Uživatelé:  žádní

 

 

 

Navádění:   inerciální (autopilot) + satelitní

Pohon:       dva turbovrtulové motory neznámého typu

Kapacita:    náklad do celkové hmotnosti 2 000 kg, přepravovaný uvnitř nákladové kabiny

 

 

TTD:  
Rozpětí křídla: 16,1 m
Délka: 13,9 m
Výška: 4,6 m
Prázdná hmotnost: ?
Max. vzletová hmotnost: ?
Max. rychlost: ?
Praktický dostup: 7 000 m
Max. dolet: 1 800 km
Vytrvalost: ?

 

 

Poslední úpravy provedeny dne: 15.8.2024