Tengden TB001 (TW328) Twin-tailed Scorpion

Taktický bezpilotní vzdušný prostředek pro střední a velké výšky s velkou vytrvalostí (MALE/HALE) typu TB001 z dílny společnosti Tengden slouží k vyhledávání, identifikování a označování pozemních cílů a ničení důležitých pozemních cílů za pomoci přesně naváděné munice. Kromě toho jej lze použít též k přepravě nákladu do nepřístupných oblastí. K tomu jsou určeny podvěsné výsadkové kontejnery, které jsou opatřeny padáky. Zmíněný stroj je řešen jako dvoumotorový hornoplošník se zdvojenou ocasní plochou. UAV typu TB001 má protáhlý vřetenovitý trup s vyvýšeným hřbetem na přídi. Zde se nachází instalace antény SATCOM. K břichu trupu tohoto stroje, v oblasti za šachtou příďového podvozku, je zase připevněno otočné kulovité pouzdro elektro-optického pozorovacího systému. Přímo za ním se nachází instalace hranatého krytu antény radiolokátoru s bočním vyzařováním. Přímé křídlo UAV typu TW328 je uchyceno k hřbetu střední části trupu a má značnou štíhlost a velké rozpětí. Ke spodní ploše křídla tohoto stroje jsou připevněny motorové gondoly. Pohon UAV typu TB001 obstarává dvojice pístových motorů typu C145HT. Každý z nich přitom roztáčí jednu třílistou tažnou vrtuli. Zadní části křídelních motorových gondol tohoto stroje plynule přecházejí v nosníky ocasních ploch. Ocasní plochy UAV typu TB001 se sestávají ze dvou lichoběžníkových svislých ploch (SOP) a jedné obdélníkové vodorovné plochy (VOP). VOP přitom propojuje navzájem vrcholy SOP. Pod křídlem UAV typu TB001, vně motorových gondol, se nachází instalace dvou párů zbraňových závěsníků. Ke každému z nich lze připevnit zdvojené závěsníky a tím zvýšit počet závěsných bodů ze čtyř na osm. Vzletové a přistávací zařízení UAV typu TB001 tvoří zatahovatelný kolový podvozek příďového typu. Zatímco příďový podvozek se zatahuje (po směru letu) do břicha přední části trupu, hlavní podvozky se zasouvají (po směru letu) do útrob motorových gondol (nosníků ocasních ploch), v oblasti za motorovými sekcemi. Projekt UAV typu TB001 byl široké veřejnosti poprvé představen na výstavě 14. China-ASEAN Expo, která se konala mezi 12. a 15. zářím roku 2017. In-natura byl ale UAV typu TB001 poprvé veřejně prezentován v listopadu roku 2018 na Airshow China 2018, která se konala v Zhuhai. Prototyp UAV typu TB001 se do oblak poprvé vydal dne 26. září 2017. Dne 26. prosince toho samého roku byl za pomoci tohoto stroje poprvé shozen padákem opatřený nákladový kontejner. První sériový exemplář UAV typu TB001 se do oblak poprvé vydal dne 20. března 2019. V srpnu roku 2021 byl tento stroj (v konfiguraci s kulovitou věžičkou elektro-optického pozorovacího systému a krytem antény radiolokátoru s bočním vyzařováním pod trupem) hned dvakrát zachycen, japonskými ozbrojenými silami, nad vodami Východočínského moře a Tichého oceánu, z toho jednou v doprovodu letounů typu Y-8Q (March) a Y-9JZ (Mork) ze stavu PLANAF. Z toho lze vyvodit, že se UAV typu TB001 nachází ve výzbroji PLAAF nebo PLANAF.

Verze:

TB001 (TW328) – základní modifikace UAV typu TB001 s dvojicí pohonných jednotek, které roztáčejí třílisté tažné vrtule, uvnitř křídelních gondol. Prototyp tohoto modelu se do oblak poprvé vydal dne 26. září 2017.

TB001A (AL EQAB-1) – exportní modifikace UAV typu TB001 s instalací třetí pohonné jednotky v zakončení trupu. Zmíněný motor přitom roztáčí třílistou vrtuli v tlačném uspořádání. UAV typu TB001A vzešel ze spolupráce čínské společnosti Tengden a saudskoarabské společnosti KACST (King Abdulaziz City for Science and Technology) a představuje přímou odpověď na turecký UAV typu ANKA Aksungur.  Prototyp tohoto modelu se do oblak poprvé vydal dne 16. ledna 2020. Široké veřejnosti byl UAV typu TB001A poprvé prezentován na výstavě IDEX-2021, které se konala v únoru roku 2021 v Abu Dhabi, ve formě zmenšeného modelu. Zmíněný stroj bude vyráběn, na základě licence, přímo v Saudské Arábii. Součástí příslušné smlouvy se přitom stal též kompletní převod technologií.

Vyrobeno:  nejméně jeden prototyp a nejméně jeden sériový exemplář modelu TB001 a nejméně jeden prototyp modelu TB001A

Uživatelé:  ČLR

 

TB001

 

Navádění:   inerciální + GPS

Pohon:       dva pístové motory typu Chongqing Zongshen Power Machinery C145HT

Vybavení:   elektro-optický pozorovací systém neznámého typu (otočné kulovité pouzdro nacházející se břichu střední části trupu, přímo za příďovým podvozkem) a radiolokátor s bočním vyzařováním a syntetickou aperturou (hranatý kryt nacházející se břichu střední části trupu, přímo mezi kulovitým krytem elektro-optického systému a křídlem)

Výzbroj:     podvěsná výzbroj, přepravovaná na čtyřech křídelních závěsnících – protizemní řízené střely typu C-701K, CM-502KG, FT-8D, FT-9 a FT-10D a naváděné klouzavé pumy typu FT-7. Na křídelní závěsníky tohoto stroje lze ale umístit též výsadkové nákladové kontejnery.

 

 

TTD:  
Rozpětí křídla: 18,00 m
Délka: 8,80 m
Výška: 2,70 m
Prázdná hmotnost: ?
Max. vzletová hmotnost: 2 800 kg
Užitečné zatížení: 1 000 kg
Max. rychlost: 280 km/h
Praktický dostup: 8 000 m
Max. dolet: 7 500 km
Operační rádius: 280* km
Vytrvalost: 45 h

 

 

* bez SATCOM, přes 3 000 km se SATCOM

 

TB001A

 

Navádění:   inerciální + GPS

Pohon:       tři pístové motory neznámého typu

Vybavení:   ?

Výzbroj:     ?

                

 

TTD:  
Rozpětí křídla: 18,00 m
Délka: 8,80 m
Výška: 2,70 m
Prázdná hmotnost: ?
Max. vzletová hmotnost: 3 200 kg
Užitečné zatížení: 1 500 kg
Max. rychlost: 300+ km/h
Praktický dostup: 9 500 m
Max. dolet: ?
Operační rádius: ?
Vytrvalost: 35 h



 

 

Poslední úpravy provedeny dne: 29.8.2021