Tengden TB0D (D18) Twin-tailed Scorpion D (Shuangweixie D)

Těžký bezpilotní vzdušný prostředek typu TB0D z dílny společnosti Tengden slouží k přepravě nákladu. Zmíněný stroj má modulární konstrukci a je řešen jako čtyřmotorový hornoplošník se zdvojenými ocasními plochami. UAV typu TB0D má robustní trup s výměnným nákladovým prostorem s objemem cca 5 m3 a přepravní kapacitou 1 800 kg. Nákladový prostor tohoto stroje zpřístupňuje dvojice postranních nákladových vrat, které se nacházejí na pravoboku. Zatímco přední nákladová vrata jsou umístěna před, zadní nákladová vrata se nacházejí za křídlem. Obě nákladová vrata UAV typu TB0D jsou řešena jako dvoudílná a vyklápějí se směrem ven. Zatímco menší dolní segmenty nákladových vrat tohoto stroje se vyklápějí směrem dolů, větší horní segmenty nákladových vrat UAV typu TB0D se vyklápějí směrem nahoru. Z hřbetu přední části trupu tohoto stroje vystupuje protáhlý polokapkovitý kryt, který podle všeho ukrývá anténu SATCOM. Štíhlé přímé křídlo UAV typu TB0D má půdorys ve tvaru lichoběžníku a je opatřeno winglety. Jeho mechanizace se sestává z jednoduchých vztlakových klapek a křidélek. Pod křídlem UAV typu TB0D se nachází instalace čtyř vřetenovitých motorových gondol. Každá z nich ukrývá jeden pístový čtyřválec typu C145HT-VI. Zmíněné motory jsou opatřeny elektronickým vstřikováním paliva a jsou osazeny třílistými vrtulemi v tažném uspořádání. UAV typu TB0D má být přitom schopen bezpečně pokračovat v letu i po výpadku dvou motorů, které se nacházejí na jedné straně křídla. Důvodem volby čtyřmotorového uspořádání pro tento stroj i přes komplikovanější konstrukci a vyšší spotřebu paliva v porovnání s uspořádáním dvoumotorovým byla skutečnost, že zajišťuje lepší rozložení zatížení na křídlo a současně poskytuje vyšší výkonnostní rezervu. Díky tomu je výhodné pro lety ve velkých výškách s velkým užitečným zatížením v oblastech, ve kterých se nachází velmi omezený počet vhodných ploch pro nouzové přistání. Na vnitřní pár křídelních motorových gondol UAV typu TB0D navazují dlouhé a štíhlé nosníky ocasních ploch. Ocasní plochy tohoto stroje se sestávají z jedné lichoběžníkové zdvojené svislé plochy (SOP) a jedné vodorovné ocasní plochy (VOP) s půdorysem ve tvaru obdélníku. VOP přitom navzájem propojuje vrcholy obou dvou SOP. Volba právě na toto uspořádání nepadla náhodou, neboť snižuje nežádoucí vliv úplavu vrtulí na účinnost ocasních ploch a současně zlepšuje příčnou a svislou stabilitu. Vzletové a přistávací zařízení UAV typu TB0D tvoří pevný (nezatahovatelný) tříbodový kolový podvozek příďového typu. Všechny tři podvozky tohoto stroje, příďový a dva hlavní, jsou osazeny jednoduchými koly. Zatímco instalace příďového podvozku UAV typu TB0D, který je řešen jako řiditelný, se nachází pod špicí trupu, hlavní podvozky tohoto stroje jsou uchyceny k břichu vnitřního páru křídelních motorových gondol. Činnost UAV typu TB0D je plně autonomní. Díky tomu jeden operátor může monitorovat let až deseti těchto strojů současně. Prototyp UAV typu TB0D se do oblak napoprvé vydal dne 25 října 2022. Zmíněný let trval 18 min a prototyp tohoto stroje jej absolvoval na letišti Zigong (provincie Sichuan). Svůj veřejný debut si prototyp UAV typu TB0D odbyl na Airshow China 2022, která se konala v listopadu roku 2022 v Zhuhai. Dne 29. dubna 2024 tento stroj v rámci zkoušek jako první nákladní UAV čínské konstrukce uskutečnil let (se symbolickým balíkem na palubě) mezi dvěma čínskými provinciemi. Zmíněný let byl zahájen vzletem z letiště Zigong (provincie Sichuan) a byl završen přistáním na letišti Chongqing (provincie Yongchuan). Poté se vrátil zpět na letiště Zigong. To vše přitom zvládl za pouhou hodinu bez jakýchkoliv problémů. Produkci UAV typu TB0D bude zajišťovat závod společnosti Tengden na komerční UAV, který je budován v obvodě Wanzhi městské prefektury Wuhu (provincie Anhui). Zmíněný závod by měl mít výrobní kapacitu více než 50 UAV s pevným křídlem za rok. Kromě výroby UAV má zmíněný podnik sloužit též k jejich testování a výcviku operátorů. Po dokončení se má jednat o jedno z největších průmyslových center se zaměřením na UAV v deltě řeky Yangtze.

Verze:  žádné

Vyrobeno:  jeden prototyp

Uživatelé:  žádní

 

 

 

Navádění:   inerciální + GPS

Pohon:       čtyři pístové motory typu Chongqing Zongshen Power Machinery C145HT-VI s max. výkonem po 143 hp

Kapacita:   náklad do celkové hmotnosti 1 800 kg, přepravovaný v trupovém nákladovém prostoru s objemem cca 5 m3

                

 

TTD:  
Rozpětí křídla: 20,00 m
Délka: 10,50 m
Výška: 3,10 m
Prázdná hmotnost: ?
Max. vzletová hmotnost: 4 350 kg
Max. rychlost: ?
Praktický dostup: ?
Max. dolet: přes 600* km
Vytrvalost: ?

 

 

* s max. užitečným zatížením

 

 

Poslední úpravy provedeny dne: 1.7.2025