Tengden TB001 (TW328) Twin-tailed Scorpion
Taktický bezpilotní vzdušný prostředek pro střední a velké výšky s velkou vytrvalostí (MALE/HALE) typu TB001 z dílny společnosti Tengden slouží k vyhledávání, identifikování a označování pozemních cílů a ničení důležitých pozemních cílů za pomoci přesně naváděné munice. Kromě toho jej lze použít též k přepravě nákladu do nepřístupných oblastí. K tomu jsou určeny podvěsné výsadkové kontejnery, které jsou opatřeny padáky. Zmíněný stroj je řešen jako dvoumotorový hornoplošník se zdvojenou ocasní plochou. UAV typu TB001 má protáhlý vřetenovitý trup s vyvýšeným hřbetem na přídi. Zde se nachází instalace antény SATCOM. K břichu trupu tohoto stroje, v oblasti za šachtou příďového podvozku, je zase připevněno otočné kulovité pouzdro elektro-optického pozorovacího systému. Přímo za ním se nachází instalace hranatého krytu antény radiolokátoru s bočním vyzařováním. Přímé křídlo UAV typu TW328 je uchyceno k hřbetu střední části trupu a má značnou štíhlost a velké rozpětí. Ke spodní ploše křídla tohoto stroje jsou připevněny motorové gondoly. Pohon UAV typu TB001 obstarává dvojice pístových motorů typu C145HT. Každý z nich přitom roztáčí jednu třílistou tažnou vrtuli. Zadní části křídelních motorových gondol tohoto stroje plynule přecházejí v nosníky ocasních ploch. Ocasní plochy UAV typu TB001 se sestávají ze dvou lichoběžníkových svislých ploch (SOP) a jedné obdélníkové vodorovné plochy (VOP). VOP přitom propojuje navzájem vrcholy SOP. Pod křídlem UAV typu TB001, vně motorových gondol, se nachází instalace dvou párů zbraňových závěsníků. Ke každému z nich lze připevnit zdvojené závěsníky a tím zvýšit počet závěsných bodů ze čtyř na osm. Vzletové a přistávací zařízení UAV typu TB001 tvoří zatahovatelný kolový podvozek příďového typu. Zatímco příďový podvozek se zatahuje (po směru letu) do břicha přední části trupu, hlavní podvozky se zasouvají (po směru letu) do útrob motorových gondol (nosníků ocasních ploch), v oblasti za motorovými sekcemi. Projekt UAV typu TB001 byl široké veřejnosti poprvé představen na výstavě 14. China-ASEAN Expo, která se konala mezi 12. a 15. zářím roku 2017. In-natura byl ale UAV typu TB001 poprvé veřejně prezentován v listopadu roku 2018 na Airshow China 2018, která se konala v Zhuhai. Prototyp UAV typu TB001 se do oblak poprvé vydal dne 26. září 2017. Dne 26. prosince toho samého roku byl za pomoci tohoto stroje poprvé shozen padákem opatřený nákladový kontejner. První sériový exemplář UAV typu TB001 se do oblak poprvé vydal dne 20. března 2019. Zmíněný stroj se stal součástí letadlového parku raketových vojsk PLARF (People’s Liberation Army Rocket Force), pod jejichž kontrolou jsou pozemní raketové systémy, které využívají balistické střely, hypersonické střely a podzvukové střely s plochou dráhou letu ve variantě s konvenční i jadernou bojovou hlavicí. UAV typu TB001 ze stavu PLARF mají anténu SATCOM ve vyvýšeném hřbetu přední části trupu, radiolokátor (?) v hranatém krytu pod špicí trupu, kulovitou věžičku elektro-optického pozorovacího systému na břichu střední části trupu, v oblasti před křídlem, protáhlý kryt antény ELINT systému na břichu zadní části trupu, přímo za výše uvedeným krytem elektro-optického systému (na úrovni křídla), a nevelké vřetenovité kryty antény ESM systému na koncích křídla. Zmíněné stroje nesou tmavě šedý „kabát“ a jsou opatřeny trupovými čísly, která začínají písmeny „JD“. Poprvé byl UAV typu TB001 ze stavu PLARF zachycen v srpnu roku 2021, japonskými ozbrojenými silami, a to hned dvakrát. V jednom případě byl přitom doprovázen letouny typu Y-8Q (March) a Y-9Z (Mork) ze stavu PLANAF. UAV typu TB001 ze stavu PLARF podnikají dálkové hlídkové lety nad vodami Východočínského moře a Tichého oceánu, v okolí Taiwanu a Japonska.
Verze:
TB001 (TW328) – základní modifikace UAV typu TB001 s dvojicí pohonných jednotek, které roztáčejí třílisté tažné vrtule, uvnitř křídelních gondol. Prototyp tohoto modelu se do oblak poprvé vydal dne 26. září 2017.
TB001A (AL EQAB-1) – exportní modifikace UAV typu TB001 s instalací třetí pohonné jednotky v zakončení trupu. Zmíněný motor přitom roztáčí třílistou vrtuli v tlačném uspořádání. UAV typu TB001A vzešel ze spolupráce čínské společnosti Tengden a saudskoarabské společnosti KACST (King Abdulaziz City for Science and Technology) a představuje přímou odpověď na turecký UAV typu ANKA Aksungur. Prototyp tohoto modelu se do oblak poprvé vydal dne 16. ledna 2020. Široké veřejnosti byl UAV typu TB001A poprvé prezentován na výstavě IDEX-2021, které se konala v únoru roku 2021 v Abu Dhabi, ve formě zmenšeného modelu. Zmíněný stroj bude vyráběn, na základě licence, přímo v Saudské Arábii. Součástí příslušné smlouvy se přitom stal též kompletní převod technologií.
Twin-tailed Scorpion B – pokročilá modifikace UAV typu TB001. Tento model má identické rozměry a identický počet motorů jako model TB001. Díky širšímu uplatnění lehkých kompozitních materiálů v konstrukci draku, zejména pak v konstrukci trupu, má ale v porovnání s tímto svým vývojovým předchůdcem nižší max. vzletovou hmotnost (1 950 kg vs 2 800 kg), vyšší rychlost (330 km/h vs 280 km/h), větší dostup 10 000 m vs 8 000 m), delší dolet (8 500 km vs 7 500 km), větší vytrvalost (46 h vs 45 h) a kratší rozjezd při vzletu. Pod vnějšími částmi křídla UAV typu Twin-tailed Scorpion B se navíc nachází větší počet zbraňových závěsníků (6 vs 4), na kterých může kromě výzbroje přepravovat též transportní kontejnery. Široké veřejnosti byl tento model poprvé prezentován na Airshow China 2024, která se konala v listopadu roku 2024 v Zhuhai.
Vyrobeno: nejméně jeden prototyp a neznámý počet sériových exemplářů modelu TB001, nejméně jeden prototyp modelu TB001A a nejméně jeden prototyp modelu Twin-tailed Scorpion B
Uživatelé: ČLR (PLARF)
TB001
Navádění: inerciální + rádiové-povelové + satelitní
Pohon: dva pístové motory typu Chongqing Zongshen Power Machinery C145HT
Vybavení: elektro-optický pozorovací systém neznámého typu (otočné kulovité pouzdro nacházející se břichu střední části trupu, přímo za příďovým podvozkem) a radiolokátor s bočním vyzařováním a syntetickou aperturou (hranatý kryt nacházející se břichu střední části trupu, přímo mezi kulovitým krytem elektro-optického systému a křídlem)
Výzbroj: podvěsná výzbroj, přepravovaná na čtyřech křídelních závěsnících – protizemní řízené střely typu C-701K, CM-502KG, FT-8D, FT-9 a FT-10D a naváděné klouzavé pumy typu FT-7. Na křídelní závěsníky tohoto stroje lze ale umístit též výsadkové nákladové kontejnery.
TTD: | |
Rozpětí křídla: | 18,00 m |
Délka: | 8,80 m |
Výška: | 2,70 m |
Prázdná hmotnost: | ? |
Max. vzletová hmotnost: | 2 800 kg |
Užitečné zatížení: | 1 000 kg |
Max. rychlost: | 280 km/h |
Praktický dostup: | 8 000 m |
Max. dolet: | 7 500 km |
Operační rádius: | 280* km |
Vytrvalost: | 45 h |
* bez SATCOM, přes 3 000 km se SATCOM
TB001A
Navádění: inerciální + rádiové-povelové + satelitní
Pohon: tři pístové motory neznámého typu
Vybavení: ?
Výzbroj: ?
TTD: | |
Rozpětí křídla: | 18,00 m |
Délka: | 8,80 m |
Výška: | 2,70 m |
Prázdná hmotnost: | ? |
Max. vzletová hmotnost: | 3 200 kg |
Užitečné zatížení: | 1 500 kg |
Max. rychlost: | 300+ km/h |
Praktický dostup: | 9 500 m |
Max. dolet: | ? |
Operační rádius: | ? |
Vytrvalost: | 35 h |
Poslední úpravy provedeny dne: 17.11.2024