AirWhiteWhale W5000

Těžký bezpilotní vzdušný prostředek (UAV) typu W5000 z dílny pekingské společnosti AirWhiteWhale, která byla založena v roce 2021, slouží k linkové přepravě nákladu na krátkých tratích. Přestože se oficiálně jedná o civilní stroj, nelze vyloučit ani to, že nenajde též uplatnění u ozbrojených sil. Svým celkovým vzezřením si tento dvoumotorový stroj nic nezadá s lehkým taktickým transportním letounem. Drak UAV typu W5000 je zhotoven z lehkých kompozitních materiálů. Díky tomu má o nějakých 20 % nižší hmotnost v porovnání s drakem celokovových letounů té samé kategorie. Zmíněný stroj je řešen jako hornoplošník s objemným vřetenovitým trupem s přibližně čtvercovým průřezem, štíhlým přímým křídlem s půdorysem ve tvaru lichoběžníku, které je opatřeno winglety, a klasicky koncipovanými lichoběžníkovými ocasními plochami. Útroby trupu UAV typu W5000 z podstatné části vyplňuje nákladový prostor, který má délku 11,90 m (resp. 15,95 m s prostorem nad nákladovými vraty), šířku 2,40 m, výšku 2,19 m a objem cca 65 m3 a pojme náklad do celkové hmotnosti až 5 000 kg. Nákladový prostor tohoto stroje zpřístupňují v celém průřezu záďová nákladová vrata. Záďová vrata nákladového prostoru UAV typu W5000 se přitom sestávají ze tří dílů, jednoho předního, který se vyklápí směrem dolů a ve vyklopené pozici zastává funkci nájezdové rampy, a dvou zadních dílů. Ty se zase rozevírají směrem od sebe. Nákladový prostor UAV typu W5000 je kompatibilní s celkem devíti typy standardizovaných nákladových palet. Do nákladového prostoru tohoto stroje lze ale umístit též břemeno o délce celých 13 m. Na hřbetu trupu UAV typu W5000, přímo za křídlem, se nachází instalace protáhlého polokapkovitého krytu antény satelitního komunikačního systému. Pohon tohoto stroje obstarávají dva 1 200 hp turbovrtulové motory typu AEP100 z dílny společnosti AECC (Aero Engine Corporation of China). Zmíněné motory jsou instalovány uvnitř gondol, které jsou uchyceny k spodní ploše křídla, a roztáčejí šestilisté tažné vrtule. K vzletu a přistání UAV typu W5000 využívá zatahovatelný tříbodový podvozek příďového typu. Všechny tři podvozky tohoto stroje jsou osazeny zdvojenými koly. Zatímco příďový podvozek UAV typu W5000 se zasouvá (proti směru letu) do břicha špice trupu, šachty hlavních podvozků tohoto stroje se nacházejí uvnitř gondol, které vystupují z okrajů břicha trupu, na úrovni křídla. K vzletu a přistání přitom UAV typu W5000 postačuje VPD o délce 800 až 1 200 km. Díky tomu jej lze provozovat i z malých regionálních letišť. Jeden operátor přitom může ze své řídící stanice řídit činnost až pěti UAV typu W5000 současně. Stavbu prvního prototypu tohoto stroje předcházely testy zmenšeného (1:3) technologického demonstrátoru. Zmíněný stroj měl rozpětí 7,2 m, délku 6,9 m a vzletovou hmotnost 230 kg a do oblak se napoprvé vydal dne 1. října 2022, z VPD letiště Baotau, které se nachází na území vnitřního Mongolska. První fotografie ze stavby reálného prototypu UAV typu W5000 se na internetu objevila v květnu roku 2024. Svůj slavnostní roll-out si tento stroj odbyl dne 18. října toho samého roku. Tehdy se přitom jednalo o zdaleka největší transportní UAV čínské konstrukce. Zmíněné události se zúčastnili i zástupci různých čínských přepravních a logistických společností, včetně JD.com, China Eastern Airliner Logistic a China Post. V listopadu toho samého roku byl tehdy ještě nezalétaný prototyp UAV typu W5000 prezentován na statické ukázce Airshow China 2024, která se konala v Zhuhai. První let tohoto stroje je naplánován na počátek roku 2025. Se zahájením dodávek prvních sériových UAV typu W5000 prvním zákazníkům se počítá ve druhé polovině roku 2026. Součástí současných vývojových plánů společnosti AirWhiteWhale je přitom též těžší čtyřmotorový nákladní UAV s přepravní kapacitou 8 000 až 10 000 kg.
Verze:
W5000 (demonstrátor) – technologický demonstrátor UAV typu W5000. Tento model je pojat jako přesná 1:3 aerodynamická zmenšenina UAV typu W5000 a je poháněn slabšími motory. Ty přitom roztáčejí třílisté (a nikoliv šestilisté) vrtule. Jediný exemplář tohoto modelu se do oblak napoprvé vydal dne 1. října 2022.
W5000 (prototyp) – prototypová modifikace UAV typu W5000. Jediný zatím dokončený exemplář tohoto modelu si svůj slavnostní roll-out odbyl v říjnu roku 2024.
Vyrobeno: jeden zmenšený (1:3) technologický demonstrátor a jeden prototyp
Uživatelé: žádní
Navádění: inerciální (autopilot) + satelitní
Pohon: dva turbovrtulové motory typu AECC AEP100 s max. výkonem po 1 200 hp
Kapacita: náklad od celkové hmotnosti 5 000 kg, přepravovaný v nákladovém prostoru s rozměry 11,90 m (15,95 m) x 2,40 m x 2,19 m
TTD: | |
Rozpětí křídla: | 22,71 m |
Délka: | 22,90 m |
Výška: | 7,52 m |
Prázdná hmotnost: | ? |
Max. vzletová hmotnost: | 10 800 kg |
Užitečné zatížení: | 5 000 kg |
Max. rychlost: | 526 km/h |
Praktický dostup: | 7 620 m |
Max. dolet: | 2 600* km |
* 1 000 km s nákladem o hmotnosti 4 200 kg
Poslední úpravy provedeny dne: 13.11.2024