AirWhiteWhale W5000

Těžký bezpilotní vzdušný prostředek (UAV) typu W5000 z dílny pekingské společnosti AirWhiteWhale, která byla založena v roce 2021, slouží k linkové přepravě nákladu na krátkých tratích. Svým celkovým vzezřením si tento dvoumotorový stroj nic nezadá s lehkým taktickým transportním letounem. Drak UAV typu W5000 je zhotoven z lehkých kompozitních materiálů. Díky tomu má o nějakých 20 % nižší hmotnost v porovnání s drakem celokovových letounů té samé kategorie. Zmíněný stroj je řešen jako hornoplošník s objemným vřetenovitým trupem s přibližně čtvercovým průřezem, štíhlým přímým křídlem s půdorysem ve tvaru lichoběžníku, které je opatřeno winglety, a klasicky koncipovanými lichoběžníkovými ocasními plochami. Útroby trupu UAV typu W5000 z podstatné části vyplňuje nákladový prostor, který má objem 65 m3 a pojme náklad do celkové hmotnosti 5 000 kg. K nakládce a vykládce přitom slouží záďová nákladová vrata. Nákladový prostor UAV typu W5000 je kompatibilní s celkem devíti typy standardizovaných nákladových palet. Do nákladového prostoru tohoto stroje lze ale umístit též břemeno o délce celých 13 m. Na hřbetu trupu UAV typu W5000, přímo za křídlem, se nachází instalace protáhlého polokapkovitého krytu antény satelitního komunikačního systému. Pohonné jednotky tohoto stroje roztáčí šestilisté tažné vrtule a jsou instalovány uvnitř gondol, které jsou uchyceny k spodní ploše křídla. K vzletu a přistání UAV typu W5000 využívá zatahovatelný tříbodový podvozek příďového typu. Všechny tři podvozky tohoto stroje jsou osazeny zdvojenými koly. Zatímco příďový podvozek UAV typu W5000 se zasouvá (proti směru letu) do břicha špice trupu, šachty hlavních podvozků tohoto stroje se nacházejí uvnitř gondol, které vystupují z okrajů břicha trupu, na úrovni křídla. K vzletu a přistání přitom UAV typu W5000 postačuje VPD o délce 1 200 km. Vývoj tohoto stroje se v současnosti nachází ve fázi testů zmenšeného (1:3) technologického demonstrátoru. Zmíněný stroj přitom má rozpětí 7,2 m, délku 6,9 m a vzletovou hmotnost 230 kg a do oblak se napoprvé vydal dne 1. října 2022, z VPD letiště Baotau, které se nachází na území vnitřního Mongolska.

Verze:  žádné

Vyrobeno:  zmenšený (1:3) technologický demonstrátor

Uživatelé:  žádní

 

 

 

Navádění:   inerciální (autopilot) + satelitní

Pohon:       dva turbovrtulové (?) motory blíže nespecifikovaného typu

Kapacita:    náklad od celkové hmotnosti 5 000 kg, přepravovaný v nákladovém prostoru s objemem 65 m3

                

 

TTD:  
Rozpětí křídla: 22,69 m
Délka: 21,87 m
Výška: ?
Prázdná hmotnost: ?
Max. vzletová hmotnost: 10 800 kg
Užitečné zatížení: 5 000 kg
Max. rychlost: 526 km/h
Praktický dostup: 7 620 m
Max. dolet: 2 600* km

 

 

 

* 1 000 km s nákladem o hmotnosti 4 200 kg

 

 

 

Poslední úpravy provedeny dne: 5.2.2022