Harbin Z-9D

Typ:  speciální protilodní modifikace lehkého palubního víceúčelového vrtulníku typu Z-9C

Určení:  vyhledávání a ničení lehkých hladinových plavidel (s výtlakem do 1 000 t) za pomoci řízených střel a navádění protilodních střel odpálených z hladinových plavidel na cíle nacházející se za horizontem

Odlišnosti od modelu Z-9C:

- instalace radiolokátoru typu KLC-3B uvnitř mírně zvětšeného příďového dielektrického krytu na místo radaru typu KLC-1

- instalace nového přístrojového vybavení uvnitř pilotní kabiny. Součástí přístrojového vybavení pilotní kabiny tohoto modelu se staly též multifunkční displeje.

- instalace demontovatelných nosníků se dvěma páry zbraňových závěsníků, na kterých lze přepravovat protilodní ŘS typu YJ-9, na bocích trupu, přímo před hlavním podvozkem

- instalace dvou párů snímačů výstražného RL systému na bocích trupu, po jednom na bocích přední části trupu (přímo za krytem antény radiolokátoru) a na bocích zadní části krytu fenestronu

Historie:  Lehký palubní víceúčelový vrtulník typu Z-9C se dočkal výroby hned v několika úpravách. Kromě toho se stal základem speciálu pro boj s lehkými a rychlými hladinovými plavidly. Zmíněný speciál vešel ve známost pod označením Z-9D a vyznačuje se zejména instalací výkonnějšího radaru uvnitř míně zvětšeného příďového trupového krytu a demontovatelných nosníků se zbraňovými závěsníky pro čtyři protilodní řízené střely s aktivním RL navedením typu YJ-9 na bocích střední části trupu, přímo před hlavním podvozkem. Střely typu YJ-9 mají dosah 15 km a bojovou hlavici s hmotností 30 kg a vrtulníku typu Z-9D umožňují napadat hladinová plavidla s výtlakem do 1 000 t, jakými jsou např. rychlé raketové čluny. Palubní vybavení tohoto stroje navíc dokáže navádět protilodní střely typu YJ-83 odpálené z hladinových plavidel na cíle, které se nacházejí za horizontem, a tedy mimo zorné pole jejich palubního radiolokátoru. Na zkušebním programu vrtulníku typu Z-9D se podílely dva prototypy (001 a 002). PLANAF tyto stroje provozuje z palub raketových korvet Type 056 (Jingdao class), které slouží především k hlídkování v pobřežních oblastech. Existence sériových Z-9D je přitom známa od srpna roku 2012.

Verze:  -

Vyrobeno:  dva prototypy a neznámý počet sériových strojů

Uživatelé:  ČLR (PLANAF)

 

 

 

 

Posádka:    dva piloti

Pohon:       dva turbohřídelové motory typu Zhuzhou WZ-8C (kopie francouzského typu Turboméca Arriel 2C) s max. výkonem po 860 hp

Radar:        střelecký radiolokátor typu KLC-3B, instalovaný uvnitř špice trupu

Vybavení:   - obranné: výstražný RL systém

Výzbroj:     čtyři protilodní ŘS s aktivním RL navedením typu YJ-9, přepravované na závěsnících instalovaných pod postranními trupovými nosníky

 

 

TTD:  
Ø nosného rotoru: 11,93 m
Ø ocasního rotoru: ?
Celková délka: 13,46 m
Délka trupu: 11,44 m
Výška: 4,01 m
Prázdná hmotnost: ?
Max. vzletová hmotnost: ?
Max. rychlost: ?
Praktický dostup: ?
Max. dolet: ?

 

 

 

 

Poslední úpravy provedeny dne: 4.1.2017