Changhe Z-11WA

Typ:  taktická útočná-průzkumná modifikace lehkého víceúčelového vrtulníku typu Z-11

Určení:  pozorování pozemního bojiště, předsunutý vzdušný průzkum, útoky na pozemní cíle v rámci přímé palebné podpory pozemních jednotek, boj s obrněnými vozidly protivníka, protiteroristické operace a boj s pašeráky

Odlišnosti od modelu Z-11:

- instalace otočného kulovitého pouzdra elektro-optického zaměřovacího systému na hřbetu přední části trupu, přímo před hřbetní nástavbou

- instalace pomocných „křídel“ s jedním párem zbraňových závěsníků na bocích střední části trupu, přímo za zadním párem dveří kabiny. Na zmíněné závěsníky lze umístit osm PTŘS typu HJ-8, dva raketové bloky s neřízenými raketami ráže 57 mm nebo dva střelecké kontejnery s 12,7 mm kulomety

- instalace nového lyžového podvozku s mírně větší výškou. Díky tomu tento model může operovat i z travnatých ploch.

- instalace nového přístrojového vybavení uvnitř pilotní kabiny. Součástí přístrojového vybavení pilotní kabiny tohoto modelu jsou též barevné multifunkční displeje.

Historie:  Na počátku prvního desetiletí 21. století se společnost CAIC (Changhe Aircraft Industries Corporation) z Changhe korporace AVIC (Aviation Industry Corporation of China) z vlastní iniciativy pustila do prací na projektu útočné-průzkumné modifikace lehkého víceúčelového vrtulníku typu Z-11, který není ničím jiným, než bezlicenčním vývojovým derivátem francouzského vrtulníku typu Aérospatiale AS350B2 Ecureuil. Zmíněný model vešel ve známost jako Z-11WA a bylo jej možné považovat za čínský analog ozbrojeného průzkumného vrtulníku typu OH-58D Kiowa Warrior americké značky Bell, který primárně sloužil k vyhledávání a označování pozemních cílů v zájmu těžkých útočných vrtulníků řady AH-64 Apache. Vrtulník typu Z-11WA se vyznačuje instalací elektro-optického zaměřovacího systému na hřbetu přední části trupu a pomocných „křídel“ s jedním párem zbraňových závěsníků na bocích trupu. Uvnitř kabiny navíc tento model může přepravovat až šest plně vyzbrojených vojáků. Široké veřejnosti byl projekt vrtulníku typu Z-11WA poprvé prezentován na Airshow China 2002, která se konala v listopadu roku 2002 v Zhuhai ve formě zmenšeného modelu. Prototyp tohoto modelu se do oblak poprvé vydal dne 27. prosince 2004. Protože PLA o vrtulník typu Z-11WA neprojevilo zájem, vývoj tohoto modelu nakonec nepřekročil prototypové stádium. Důvodem nezájmu o tento typ ze strany PLA byla přitom dostupnost výkonnějšího ozbrojeného vrtulníku typu Z-9WA z dílny společnosti HAIG (Harbin Aircraft Industry Group) z Harbinu.

Verze:  -

Vyrobeno:  jeden prototyp

Uživatelé:  žádní

 

 

 

Posádka:    jeden nebo dva piloti

Pohon:        jeden turbohřídelový motor typu Zhuzhou WZ-8D (kopie francouzského typu Turboméca Arriel-1D) s max. výkonem 684 hp

Radar:         žádný

Vybavení:   elektro-optický zaměřovací systém neznámého typu. Otočné kulovité pouzdru tohoto zařízení se nachází na hřbetu přední části trupu, přímo před hřbetní nástavbou.

Kapacita:   šest plně vyzbrojených vojáků

Výzbroj:     dvě konzole pro čtyři PTŘS s poloautomatickým povelovým systémem dálkového navedení a přenosem naváděcích povelů po vodiči typu HJ-8, dva raketové bloky s neřízenými raketami ráže 57 mm nebo dva střelecké kontejnery s 12,7 mm kulomety, přepravované na jednom páru postranních trupových závěsníků

 

 

TTD:     
Ø nosného rotoru:  10,69 m
Ø ocasního rotoru: 1,86 m
Celková délka: 13,10 m
Délka trupu:   11,24 m
Výška: 3,14 m
Prázdná hmotnost: ?
Max. vzletová hmotnost: ?
Max. rychlost: ?
Praktický dostup:   ?
Max. dolet:    ?

 

 

 

 

Poslední úpravy provedeny dne: 14.10.2019