Changhe (Avicopter) AC311

Typ:  lehký víceúčelový vrtulník; vývojový derivát vrtulníku typu Z-11

Určení:  přeprava osob, výcvik pilotů, policejní úkoly, záchranná a pátrací činnost, požární hlídková činnost, provádění geologického průzkumu a pořizování leteckých snímků povrchu země pro kartografické účely

Historie:  Jednomotorový lehký víceúčelový vrtulník typu AC311 vznikl jako nástupce vrtulníku typu Z-11, který není ničím jiným, než upravenou bezlicenční kopií francouzského vrtulníku typu Aérospatiale AS350B2 Ecureuil. Z konstrukčního hlediska tento stroj vychází ze svého předchůdce v podobě vrtulníku typu Z-11. Od něho se odlišuje zejména novou konstrukcí přední části trupu v oblasti kabiny posádky. Příď trupu vrtulníku typu AC311 se nápadně podobá přídi trupu vrtulníku typu H120 (EC120) evropské značky Airbus, který se dočkal též produkce na lince čínského závodu z Harbinu. Díky tomu kabina tohoto modelu poskytuje lepší výhled. Kromě toho vrtulník typu obdržel novou pohonnou jednotku v podobě turbohřídelového motoru typu LTS101-700D-2 americké značky Honeywell. Naproti tomu vrtulník typu Z-11 pohání čínská kopie francouzského motoru typu Turboméca Arriel-1D, známá jako WZ-8D. Změn ale doznalo též přístrojové vybavení. Úvodní projekt vrtulníku typu AC311 spatřil světlo světa v srpnu roku 2009. Veškeré projektové práce na toto téma se podařilo završit v březnu roku 2010. Prototyp vrtulníku AC311 se od země poprvé odlepil dne 8. listopadu toho samého roku. Široké veřejnosti byl tento stroj poprvé prezentován na Airshow China 2011, která se konala v listopadu roku 2011 v Zhuhai. V rámci certifikačních zkoušek prototyp vrtulníku typu AC311 vykonal, ke dni 1. dubna 2012, 14 letů s celkovou délkou 13 hodin. Celý program certifikačních zkoušek tohoto stroje byl završen dne 28. dubna toho samého roku. Typový certifikát vrtulník typu AC311 obdržel dne 4. května 2012. V srpnu roku 2013 byl zahájen vývoj modifikace tohoto stroje s instalací motoru typu Turboméca Arriel-1B1A francouzské výroby, modifikovaného nosného rotoru, modifikovaného systému řízení a čínské avioniky. Důvodem použití motoru typu Turboméca Arriel-1B1A u zmíněno modelu, který vešel ve známost jako AC311A, se stala skutečnost, že se nejedná, na rozdíl od motoru typu LTS101-700D-2, o techniku kontrolovanou USA. Prototyp vrtulníku typu AC311A se do oblak poprvé vydal dne 14. srpna 2014. Typový certifikát byl tomuto modelu vystaven dne 16. srpna 2016. Mezitím, v září roku 2015, se výrobci podařilo podepsat, na výstavě China Helicopter Exposition 2015, objednávky na 13 těchto strojů se třemi tuzemskými společnostmi, a to Qinghai Flying Dragon General Aviation (2 ks), Xihua General Aviation (3 ks) a Jiangxi Kunpeng General Aviation (8 ks). Provozovatelem vrtulníku typu AC311A se ale stanou též policejní jednotky z Tianjinu. Příslušná objednávka byla přitom podepsána v květnu roku 2016.

Verze:

AC311 – základní modifikace vrtulníku typu AC311 poháněná motorem typu Honeywell LTS101-700D-2 americké výroby. Prototyp tohoto modelu se do oblak poprvé vydal dne 8. listopadu 2010.

AC311A Air Wizard – modifikace vrtulníku typu AC311 s instalací motoru typu Turboméca Arriel-1B1A francouzské výroby na místo motoru typu Honeywell LTS101-700D-2 americké výroby, modifikovaného nosného rotoru, modifikovaného systému řízení a nové avioniky. Avionika tohoto modelu je z podstatné části čínské provenience. Díky tomu má vrtulník typu AC311A o něco vyšší hmotnost. Prototyp tohoto modelu se do oblak poprvé vydal dne 14. srpna 2014.

Z-11WA Buzzard – taktická útočná-průzkumná modifikace vrtulníku typu AC311A s elektro-optickým zaměřovacím systémem pod špicí trupu, pohyblivou hlavňovou výzbrojí v kabině a nosníky se dvěma nebo čtyřmi zbraňovými závěsníky na bocích trupu. Prototyp tohoto modelu se do oblak poprvé vydal dne 28. září 2015. viz. samostatný text

Vyrobeno:  ?

Uživatelé:  žádní

 

AC311

 

Posádka:    jeden nebo dva piloti

Pohon:       jeden turbohřídelový motor typu Honeywell LTS101-700D-2 americké výroby

Kapacita:   4 či 5 osob (v konfiguraci s 1 či 2 piloty) nebo náklad do celkové hmotnosti 900 kg

Výzbroj:     žádná

 

TTD:  
Ø nosného rotoru: 10,69 m
Ø ocasního rotoru: 1,86 m
Celková délka: 13,08 m
Délka trupu: 10,69 m
Výška: 3,34 m
Prázdná hmotnost: 1 175 kg
Max. vzletová hmotnost: 2 250 kg
Max. rychlost: 290 km/h
Praktický dostup: 4 600 m
Max. dolet: 660 km

 

 

 

Poslední úpravy provedeny dne: 2.1.2017