Changhe Z-18J Bat   

Typ:  speciální modifikace středně těžkého palubního víceúčelového vrtulníku typu Z-18 zastávající roli vzdušného stanoviště řízení a včasné výstrahy (AWACS)

Určení:  vyhledávání a sledování vzdušných cílů a řízení činnosti stíhacích letounů

Odlišnosti od modelu Z-18:

- absence nevelkého náprstkovitého krytu antény povětrnostního radiolokátoru nacházejícího se na špici trupu

- instalace sklopitelného válcovitého dielektrického krytu antény radiolokátoru systému AWACS neznámého typu z dílny institutu č.38 na břichu zadní části trupu, přímo za hlavním podvozkem. Při vzletu s přistání je tento kryt přiklopen k břichu zadní části trupu, v oblasti pod ocasním nosníkem.

- instalace snímačů výstražného RL systému a výstražného UV protiraketového systému na bocích přední a zadní části trupu

- instalace dvou okének s tvarem naležato postaveného obdélníku na pravoboku trupu, v oblasti mezi přístupovými dveřmi a hlavním podvozkem, na místo pěti okének s tvarem na výšku postaveného obdélníku

- instalace tří okének s tvarem naležato postaveného obdélníku na levoboku trupu, v oblasti před hlavním podvozkem, na místo pěti okének s tvarem na výšku postaveného obdélníku

Historie:  Středně těžký palubní víceúčelový vrtulník typu Z-18 se stal základem několika vojenských speciálů. Jedním z nich je model Z-18J, který zastává roli vzdušného stanoviště řízení a včasné výstrahy (AWACS). Součástí palubního systému tohoto speciálu se stal radiolokační systém AWACS z dílny institutu č.38, který využívá anténu s pevnou fázovanou mřížkou a digitálně vychylovaným paprskem (AESA). Ta je umístěna uvnitř sklopitelného válcovitého krytu, který je při vzletu a přistání přiklopen k břichu zadní části trupu, v oblasti pod ocasním nosníkem. Jde tedy o obdobné řešení jako u francouzského AWACS vrtulníkového speciálu typu AS532 Horizon. Prototyp speciálu typu Z-18J byl poprvé spatřen v roce 2009. V současnosti nejméně jeden tento stroj zajišťuje podporu bojových letounů typu J-15 (Flanker), které operují z paluby první letadlové lodě PLAN Liaoning (CV-16). Speciál typu Z-18J ale zřejmě představuje pouze prozatímní řešení na období, než se společnosti XAC z Xianu podaří dokončit vývoj palubního AWACS letounu.

Verze:  -

Vyrobeno:  nejméně dva exempláře

Uživatelé:  ČLR (PLANAF)

 

 

 

Posádka:    ?

Pohon:        tři modifikované turbohřídelové motory typu Changzhou WZ-6

Radar:         radiolokátor systému AWACS neznámého typu z dílny institutu č.38. Zmíněný radiolokátor využívá anténu s pevnou fázovanou mřížkou a digitálně vychylovaným paprskem (AESA), která je umístěna uvnitř sklopitelného válcovitého krytu instalovaného pod zadní částí trupu 

Vybavení:   - vyhledávací: elektro-optický pozorovací systém (kulovité pouzdro nacházející se pod špicí trupu)

                    - obranné: výstražný RL systém (po jednom páru senzorů na bocích přední a zadní části trupu) a výstražný UV protiraketový systém (po jednom páru senzorů na bocích přední a zadní části trupu)          

Výzbroj:     žádná

 

 

TTD:     
Ø nosného rotoru:  ?
Ø ocasního rotoru: ?
Celková délka: ?
Délka trupu:   ?
Výška: ?
Prázdná hmotnost: ?
Max. vzletová hmotnost: ?
Max. rychlost: ?
Praktický dostup:   ?
Max. dolet:    ?

 

 

 

Poslední úpravy provedeny dne: 1.1.2016