NPU/NAI Yan’an-2

Typ:  lehký víceúčelový vrtulník

Určení:  pohraniční hlídková činnost, výcvik jednotek SAR, spojovací úkoly, kultivace zemědělských ploch, požární hlídková činnost, rybolovný průzkum, geologický průzkum, inspekce komunikací a vedení vysokého napětí a vzdušné snímkování

Historie:  Protože se středně těžký transportní vrtulník typu Z-5 (licenční kopie sovětského typu Mil Mi-4), jehož produkcí se od konce roku 1963 zabýval závod v Harbinu, díky značným rozměrům a hmotnosti příliš nehodil pro některé úkoly, jakými je např. hlídková činnost či spojovací úkoly, v roce 1965 se v prostorách zmíněného podniku rozeběhly práce na odvozenině daleko lehčího a menšího třímístného Bellu 47G (H-13 Sioux) americké konstrukce, která vešla ve známost pod kódem „701“. Vývojem vrtulníku shodné kategorie se přitom od toho samého roku zabývala též Northwest Polytechnic University (NPU). K projektu zmíněného stroje, který vešel ve známost jako Yan’an-2, se však později zapojil též Nanjing Aviation Institute (NAI). Zatímco základem třímístného modelu „701“ z dílny závodu v Harbinu se stal, jak již bylo řečeno, americký Bell 47G, dvoumístný typ Yan’an-2 byl kvalitativně novým strojem. Vrtulník typu Yan’an-2 přitom obdržel kompletně kapotovaný trup s poloskořepinovou konstrukcí a bohatě prosklenou kabinou se sedadly dvoučlenné posádky v přídi a pevný tříbodový kolový podvozek příďového typu. Zatímco nosný rotor tohoto stroje byl řešen jako třílistý, vyrovnávací vrtule Yan’anu-2 obdržela dvoulisté uspořádání. Přestože byly statické zkoušky neletového exempláře vrtulníku typu Yan’an-2 uskutečněny již v roce 1967, první ze dvou letových prototypů tohoto stroje se díky řadě problémů technického rázu nakonec od země poprvé odlepil až dne 4. září 1975. Yan’an-2 na rozdíl od modelu „701“, jehož prototyp vzlétl již v roce 1970, nikdy nepřekročil prototypové stádium. Jeden z prototypů tohoto stroje přitom od roku 1983 zastával roli vzdušné zkušebny nosného rotoru s kompozitní konstrukcí.

Verze:  žádné

Vyrobeno:  tři prototypy (dva letové a jeden neletový pro statické zkoušky)

Uživatelé:  žádní

 

 

Posádka:    dva piloti

Pohon:       jeden pístový motor typu Zhuzhou HS-6C (modifikace sovětského typu Al-14R) s max. výkonem 260 hp

Výzbroj:     žádná

 

 

TTD:     
Ø nosného rotoru:  10,00 m
Ø ocasního rotoru: ?
Celková délka: ?
Délka trupu:   8,00 m
Výška: ?
Prázdná hmotnost: ?
Max. vzletová hmotnost: 1 155 kg
Max. rychlost: 190 km/h
Praktický dostup:   ?
Max. dolet:    230 km

 

 

 

Poslední úpravy provedeny dne: 19.7.2012