Changhe Z-7

Typ:  středně těžký víceúčelový vrtulník

Určení:  doprava osob, přeprava nákladu, shoz výsadku a odsun raněných

Historie:  Prakticky paralelně s vývojem nástupce jednomotorového středně těžkého transportního vrtulníku s pístovým pohonem typu Z-5 (Hound A), který nebyl ničím jiným, než závodem č.122 z Harbinu na základě licence vyráběnou kopií vrtulníku typu Mi-4 (Hound A) z dílny sovětské OKB M.L. Mila, v podobě jednomotorového vrtulníku typu Z-6 s turbohřídelovým pohonem probíhaly též práce na těžším transportním vrtulníku poháněném dvojící turbohřídelových motorů. Zmíněný stroj vešel ve známost pod označením Z-7 a jeho vývojem byl dne 20. března 1970 pověřen závod z Changhe. Za účelem urychlení vývoje a snížení technického rizika byl drak vrtulníku typu Z-7 založen na technologiích draku lehčího jednomotorového vrtulníku typu Z-6. Z toho samého důvodu v případě pohonné jednotky volba padla na turbohřídelový motor typu WZ-5A, který nebyl ničím jiným, než výkonnější modifikací motoru typu WZ-5, pohonné jednotky vrtulníku typu Z-6. 50-ti h zkouškami chodu na pozemním stendu přitom motor typu WZ-5A úspěšně prošel v roce 1978. Draky prvních dvou prototypů vrtulníku typu Z-7 se závodu z Changhe podařilo dokončit v květnu roku 1975. Jeden z nich byl přitom vyhrazen pro statické zkoušky. Těmi úspěšně prošel v roce 1979. Mezitím ale Čínské vedení závodu z Changhe nařídilo zavedení kopie francouzského těžkého námořního vrtulníku typu SA321Ja Super Frélon, která později vešla ve známost pod označením Z-8, do výrobního programu. Protože by další pokračování ve vývoji vrtulníku typu Z-7 vedlo k průtahům se zaváděním daleko pokročilejšího vrtulníku typu Z-8 do výrobního programu, dne 28. června 1979 bylo nařízeno zastavení veškerých prací na tomto stroji. Tehdy se přitom na podnikovém skladě závodu z Changhe již nacházelo 90 % všech plánovaných palubních systémů pro první letový prototyp.

Verze:  žádné

Vyrobeno:  dva nekompletní draky

Uživatelé:  žádní

 

 

Posádka:    ?

Pohon:       dva turbohřídelové motory typu Zhuzhou WZ-5A (derivát sovětského turbovrtulového motoru typu Al-24) s max. výkonem po 2 330 hp        

Kapacita:   náklad do celkové hmotnosti 3 500 kg, přepravovaný uvnitř nákladové kabiny s rozměry 7,83 m x 1,95 m x 2,10 m

Výzbroj:     ?

 

 

TTD:     
Ø nosného rotoru:  21,30 m
Ø ocasního rotoru: 3,80 m
Celková délka: 25,31 m
Délka trupu:   19,67 m
Výška: 7,03 m
Prázdná hmotnost: ?
Max. vzletová hmotnost: 14 000 kg
Max. rychlost: 240* km/h
Praktický dostup:   6 000* m
Max. dolet:    350* km

 

 

 

 * pouze vypočtený odhad

 

 

Poslední úpravy provedeny dne: 19.7.2012