Harbin „701“

Typ:  lehký víceúčelový vrtulník (bezlicenční vývojový derivát amerického stroje Bell 47G)

Určení:  pohraniční hlídková činnost, výcvik jednotek SAR, spojovací úkoly, kultivace zemědělských ploch, požární hlídková činnost, rybolovný průzkum, geologický průzkum, inspekce komunikací a vedení vysokého napětí a vzdušné snímkování

Odlišnosti od stroje Bell 47G:

- instalace méně výkonné devítiválcové pístové pohonné jednotky s radiálním uspořádáním válců typu HS-6C domácí výroby na místo plochého šestiválcového pístového motoru typu Lycoming TVO-435 americké výroby

- modifikovaný překryt kokpitu s jednodušším a méně rozsáhlým zasklením

- instalace palivových nádrží s odlišným tvarem

Historie:  Protože se středně těžký transportní vrtulník typu Z-5 (licenční kopie sovětského typu Mil Mi-4), jehož produkcí se od konce roku 1963 zabýval závod v Harbinu, pro některé úkoly, jakými je např. hlídková činnost či spojovací úkoly, díky značným rozměrům a hmotnosti příliš nehodil, v roce 1965 se v prostorách zmíněného podniku rozeběhly práce na lehčím a menším třímístným vrtulníku, který vešel ve známost pod kódem „701“. Základem zmíněného stroje se přitom stal úspěšný americký vrtulník typu Bell 47G (H-13 Sioux) z druhé poloviny 40. let, který se vyznačoval jednoduchou nekapotovanou konstrukcí trupu a ocasního nosníku z ocelové příhradoviny, bublinovitým bohatě proskleným prostorem posádky, lyžovým podvozkem a klasicky uspořádaným nosným systémem (jeden dvoulistý nosný a jeden dvoulistý vyrovnávací rotor). Protože čínský model „701“ obdržel motor typu HS-6C domácí výroby, nový překryt kokpitu s odlišným zasklením a odlišně tvarované palivové nádrže, nebylo jej možné považovat za přímou kopií Bellu 47G. Naproti tomu konkurenční dvoumístný typ Yan’an-2, na jehož projektu prakticky paralelně pracoval institut NPU v kooperaci s institutem NAI, byl ryze produktem domácího vývoje. Zatímco typ Yan’an-2 nikdy nepřekročil prototypové stádium, model „701“ z dílny Harbinského závodu, jehož první prototyp se od země poprvé odpoutal dne 23. ledna 1970, se po ukončení zkušebního programu dočkal nepočetné série. Všechny sériové exempláře vrtulníku typu „701“ přitom postavil závod Weidong.

Verze:  žádné

Vyrobeno:  ?

Uživatelé:  pouze ČLR

 

 

Posádka:    jeden pilot

Pohon:       jeden pístový motor typu Zhuzhou HS-6C (modifikace sovětského typu Al-14R) s max. výkonem 260 hp

Kapacita:    dvě osoby

Výzbroj:     žádná

 

 

TTD:     
Ø nosného rotoru:  11,32 m
Ø ocasního rotoru: ?
Celková délka: 13,20 m
Délka trupu:   ?
Výška: 2,83 m
Prázdná hmotnost: ?
Max. vzletová hmotnost: 1 300 kg
Max. rychlost: 170 km/h
Praktický dostup:   ?
Max. dolet:    350 km

 

 

 

Poslední úpravy provedeny dne: 19.7.2012