Changhe CA109

Typ:  lehký víceúčelový vrtulník uzpůsobený pro činnost za všech meteorologických podmínek ve dne i v noci (licenčně vyráběná kopie britsko-italského stroje Agusta-Westland A109E Power)

Určení:  přeprava osob a lehkého nákladu na krátké vzdálenosti, pátrací a záchranná činnost, policejní služba a rychlá letecká záchranná služba

Historie:  Smlouva mezi britsko-italským leteckým výrobcem vrulníků Agusta-Westland a čínským konsorciem AVIC (Aviation Industries of China) o společném postupu při sériové výrobě lehkého víceúčelového vrtulníku typu A109E Power byla podepsána v listopadu roku 2004. Zatímco závod společnosti CHAIC (Changhe Aircraft Industries Group) z Changhe konsorcia AVIC se tímto zavázal výrobou draku, evropské konsorcium Agusta-Westland dostalo kromě dodávek pohonných jednotek a avioniky na starost též výcvik letového a pozemního personálu a v neposlední řadě též obstarávání technické asistence. Vrtulníky typu A109E čínské výroby nesou označení CA109 a jsou určeny výhradně pro čínský civilní trh. Krytí celého programu CA109 bylo přitom mezi oba smluvní partnery, Agusta-Westland a AVIC, rozděleno v poměru 60 : 40. První sériový CA109 brány závodu společnosti CHAIC opustil v roce 2006. Do dnešních dnů zde bylo postaveno celkem 26 těchto strojů.

Verze:  -

Vyrobeno:  26 sériových strojů

Uživatelé:  pouze ČLR

 

 

Posádka:    jeden pilot

Pohon:       dva turbohřídelové motory typu Pratt & Whitney Canada PW206C kanadské výroby s max. výkonem po 640 hp

Kapacita:    osm osob nebo dva ležící ranění s dvoučlenným lékařským doprovodem

Výzbroj:      žádná

 

 

TTD:     
Ø nosného rotoru:  11,00 m
Ø ocasního rotoru: 2,00 m
Celková délka: 13,04 m
Délka trupu:   11,45 m
Výška: 3,50 m
Prázdná hmotnost: 1 570 kg
Max. vzletová hmotnost: 2 850 kg
Max. rychlost: 285 km/h
Praktický dostup:   5 060 m
Max. dolet:    965 km

 

 

 

 

Poslední úpravy provedeny dne: 8.2.2014