Suchoj/MFTI Atlas

Bezpilotní vzdušný prostředek (UAV) s kolmým vzletem a přistáním (STOL) typu Atlas z dílny JSC P.O. Suchoje a MFTI (Moskevský fyzikálně-technický institut) slouží k přepravě nákladu do obtíže přístupných lokalit. Zmíněný stroj je koncipován jako hornoplošník se zavalitým a poměrně krátkým krabicovitým trupem, štíhlým lichoběžníkovým křídlem s winglety, zdvojenými ocasními plochami a nízkým čtyřbodovým kolovým podvozkem. Ocasní plochy UAV typu Atlas jsou instalovány na koncích dvou štíhlých křídelních nosníků a sestávají se z jedné zdvojené lichoběžníkové svislé plochy (SOP) a jedné lichoběžníkové vodorovné plochy (VOP), která má při pohledu zepředu tvar obráceného písmene „V“. VOP přitom propojuje navzájem zadní části obou křídelních nosníků. Zdvojená SOP zase vystupuje z břicha těchto nosníků, na úrovni VOP. Kromě ocasních ploch křídelní nosníky UAV typu Atlas nesou též čtyři páry souosých dvoulistých vrtulí. Ty tomuto stroji zajišťují schopnost kolmého vzletu a přistání. Zatímco přední páry zmíněných vrtulí se nacházejí před křídlem, na úrovni přídě trupu, ty zadní jsou instalovány mezi křídlem a ocasními plochami. Pohon každé z těchto vrtulí obstarává jeden elektromotor typu D-50. Jejich napájení přitom zajištují lithium-iontové akumulátory se superkondenzátory. K dopřednému letu zase UAV typu Atlas využívá motor s vnitřním spalováním typu RPD-150T, který spaluje klasický automobilový benzín typu Ai-95. Zmíněný motor je vestavěn do zádě trupu a roztáčí jednu třílistou vrtuli v tlačném uspořádání. Podstatnou část objemu trupu tohoto stroje vyplňuje nákladový prostor. Nákladový prostor UAV typu Atlas má objem 2 m3 a pojme celkem 200 kg nákladu. Útroby nákladového prostoru tohoto stroje zpřístupňuje, v celém průřezu, výklopná (směrem doprava) příď trupu, která ukrývá instalaci avioniky. Činnost UAV typu Atlas má být plně autonomní. K obsluze tohoto stroje bude postačovat jeden operátor. Ten přitom pouze zadá, kde má přistát. O zbytek se postará autonomní systém řízení. Pokud dojde k nějaké poruše, operátor bude moci zadat místo nouzového přistání. Díky schopnosti kolmého vzletu a přistání nebude k činnosti UAV typu Atlas zapotřebí letištní VPD. Dle propočtů výrobce by měla být přeprava nákladu za pomoci tohoto stroje o nějakých 40 % levnější v porovnání s klasickými pilotovanými letouny. V současnosti se celý program Atlas nachází ve fázi stavby prvního prototypu. Zahájení jeho kompletace bylo přitom oznámeno na konci února roku 2022. Za pomoci momentálně stavěného prototypu UAV typu Atlas bude ověřována pouze schopnost kolmého vzletu a přistání. Přechod ze svislého vzletu do horizontálního letu a opačně bude náplní až další vývojové fáze programu Atlas.

Verze:  žádné

Vyrobeno:  rozestavěn jeden prototyp

Uživatelé:  žádní

 

 

 

 

Navádění:   inerciální (autopilot)

Pohon:       jeden benzínový motor s vnitřním spalováním typu RPD-150T a osm elektromotorů typu D-50

Kapacita:    náklad do celkové hmotnosti 200 kg

                

 

TTD:     
Rozpětí křídla: 11,20 m
Délka:   7,20 m
Výška: 2,10 m
Prázdná hmotnost: 1 210 kg
Max. vzletová hmotnost: 1 570 kg
Max. rychlost: 250 km/h
Praktický dostup:   ?
Max. dolet:    1 000 km
Operační rádius: 500 km
Vytrvalost: ?

 

 

 

Poslední úpravy provedeny dne: 1.3.2022