Suchoj S-70 Ochotnik-B (URBK)

Typ:  těžký taktický bezpilotní útočný-průzkumný prostředek se sníženou zjistitelností

Určení:  ničení pozemních cílů se silnou PVO za pomoci přesně naváděné munice a průzkum pozemního bojiště

Historie:  Dne 12. července 2011 Ministerstvo obrany Ruské federace pověřilo JSC P.O. Suchoje, v rámci programu URBK (útočný-průzkumný bezpilotní komplex), vývojem těžkého útočného-průzkumného bezpilotního prostředku (UCAV) pro Ruské VVS. Technické zadání k tomuto stroji bylo ministrem obrany stvrzeno v dubnu roku 2012. Práce na zmíněném UCAV probíhají v rámci NIR (vědecko-výzkumné práce) a OKR (zkušebně-konstrukční práce) s krycím názvem Ochotnik-B. Vzhledem k tomu, že JSC P.O. Suchoje neměla s projektováním UCAV tehdy ještě jakékoliv zkušenosti, mezitím k projektu Ochotnik-B přizvala RSK MiG. Tato konstrukční kancelář totiž měla na svědomí projekt cca 10-ti t podzvukového stealth UCAV typu Skat, který byl řešen jako jednomotorové létající křídlo (bez ocasních ploch). Vývoj tohoto stroje byl zahájen v roce 2005 a nakonec nepřekročil fázi stavby 1:1 makety. S tou se přitom mohla široká veřejnost seznámit v srpnu roku 2007 na moskevské airshow MAKS 2007. Smlouva mezi JSC P.O. Suchoje a RSK MiG o společném postupu při vývoji UCAV typu Ochotnik-B byla podepsána dne 25. října 2012. Dle tehdejších plánů se měly letové zkoušky prototypu rozeběhnout v roce 2016. Se zařazením do výzbroje VVS se tehdy počítalo v roce 2020. V říjnu roku 2013 bylo nicméně oznámeno, že prototyp UCAV typu Ochotnik-B bude ke zkouškám odevzdán až v roce 2018. UCAV typu Ochotnik-B je koncipován jako létající křídlo se vzletovou hmotností řádu 20 t. Zmíněný stroj je navíc navržen s ohledem na sníženou zjistitelnost (stealth). Pohon UCAV typu Ochotnik-B bude údajně obstarávat buďto dvojice dvouproudových motorů typu RD-33MK, pohonných jednotek letounů řady MiG-29 (Fulcrum), ve verzi bez přídavného spalování s tahem 2 x 5 400 kp nebo jeden dvouproudový motor s tahem řádu 9 000 až 10 000 kp vzešlý z programu bojového letounu 5. generace typu Su-57 (Frazor). Rychlost tohoto stroje by se měla pohybovat mezi 1 000 až 1 100 km/h. Neletový exemplář pro pozemní zkoušky UCAV typu Ochotnik-B byl dokončen v roce 2014. Letový prototyp (demonstrátor) tohoto stroje je znám jako S-70 a byl postaven závodem NAZ z Novosibirska. Zmíněný stroj byl dokončen v roce 2018. První pojížďku po VPD prototyp UCAV typu Ochotnik-B vykonal, na podnikovém letišti výrobního závodu NAZ, dne 23. listopadu toho samého roku. Přitom dosáhl rychlosti 200 km/h. Do konce roku 2018 zmíněný stroj uskuteční ještě několik pojížděk. Tomu bude následovat několik krátkých „skoků“ do malé výšky nad VPD. Teprve až poté budou zahájeny plnohodnotné letové zkoušky. Se zahájením letových zkoušek se počítá v roce 2019.

Verze:  žádné

Vyrobeno:  jeden letový a jeden neletový prototyp

Uživatelé:  žádní

 

 

Poslední úpravy provedeny dne: 1.12.2018