Suchoj S-70 Ochotnik-B (URBK)

Typ:  těžký taktický bezpilotní útočný-průzkumný prostředek se sníženou zjistitelností

Určení:  ničení pozemních cílů se silnou PVO za pomoci přesně naváděné munice a průzkum pozemního bojiště

Historie:  Dne 12. července 2011 Ministerstvo obrany Ruské federace pověřilo JSC P.O. Suchoje, v rámci programu URBK (útočný-průzkumný bezpilotní komplex), vývojem těžkého útočného-průzkumného bezpilotního prostředku (UCAV) pro Ruské VVS. Technické zadání k tomuto stroji bylo ministrem obrany stvrzeno v dubnu roku 2012. Práce na zmíněném UCAV probíhají v rámci NIR (vědecko-výzkumné práce) a OKR (zkušebně-konstrukční práce) s krycím názvem Ochotnik-B. Vzhledem k tomu, že JSC P.O. Suchoje neměla s projektováním UCAV tehdy ještě jakékoliv zkušenosti, mezitím k projektu Ochotnik-B přizvala RSK MiG. Tato konstrukční kancelář totiž měla na svědomí projekt cca 10-ti t podzvukového stealth UCAV typu Skat, který byl řešen jako jednomotorové létající křídlo (bez ocasních ploch). Vývoj tohoto stroje byl zahájen v roce 2005 a nakonec nepřekročil fázi stavby 1:1 makety. S tou se přitom mohla široká veřejnost seznámit v srpnu roku 2007 na moskevské airshow MAKS 2007. Smlouva mezi JSC P.O. Suchoje a RSK MiG o společném postupu při vývoji UCAV typu Ochotnik-B byla podepsána dne 25. října 2012. Dle tehdejších plánů se měly letové zkoušky prototypu rozeběhnout v roce 2016. Se zařazením do výzbroje VVS se tehdy počítalo v roce 2020. V říjnu roku 2013 bylo nicméně oznámeno, že prototyp UCAV typu Ochotnik-B bude ke zkouškám odevzdán až v roce 2018. Neletový exemplář pro pozemní zkoušky UCAV typu Ochotnik-B byl dokončen v roce 2014. Letový prototyp (demonstrátor) tohoto stroje je znám jako S-70 a byl postaven závodem NAZ z Novosibirska. Zmíněný stroj byl dokončen v roce 2018. První pojížďku po VPD prototyp UCAV typu Ochotnik-B vykonal, na podnikovém letišti výrobního závodu NAZ, dne 23. listopadu toho samého roku. Přitom dosáhl rychlosti 200 km/h. Do konce roku 2018 zmíněný stroj uskuteční ještě několik pojížděk. Tomu bude následovat několik krátkých „skoků“ do malé výšky nad VPD. Teprve až poté budou zahájeny plnohodnotné letové zkoušky. Se zahájením letových zkoušek se počítá v roce 2019. UCAV typu Ochotnik-B bude zajišťovat průzkum a ničení silně bráněných pozemních cílů v součinnosti s pilotovanými bojovými letouny typu Su-57 (Frazor). Zmíněný stroj tedy bude zastávat funkci robotického „wingmana“, obdobně jako americké UCAV typu Kratos XQ-58A Valkyrie či Boeing ATS. Další možné využití UCAV typu Ochotnik-B je zajišťování přenosu dat mezi střelami velkého doletu a nosičem či krytí letounů typu Su-57 (Frazor) při vzdušných soubojích.

Popis:  Celkovým uspořádáním se UCAV typu Ochotnik-B, který má vzletovou hmotnost přes 20 t, nápadně podobá americkému UCAV typu Northrop X-47B. Jedná se tedy o jednomotorové bezocasé stealth křídlo se zalomenou odtokovou hranou. Pohon tohoto stroje obstarává jeden dvouproudový motor. Podle všeho se jedná o motor typu AL-41F-1, který vzešel z programu bojového letounu 5. generace typu Su-57 (Frazor). Zmíněný motor využívá ledvinovitý lapač vzduchu se zubatou „stealth“ hranou, který se nachází nad špicí, a klasickou „stíhačkovou“ trysku s kruhovým průřezem, která však není zrovna ideální z hlediska stealth charakteristik. Z toho, že je motor UCAV typu Ochotnik-B opatřen přídavným spalováním, lze usuzovat, že je tento stroj schopen, na rozdíl od jiných UCAV této kategorie, krátkodobého letu nadzvukovou rychlostí (např. při překonávání PVO). UCAV typu Ochotnik-B je opatřen dvojicí zbraňových šachet s délkou cca 4,5 m a šířkou cca 1 m. Zmíněné zbraňové šachty mají tedy obdobné rozměry jako zbraňové šachty letounu typu Su-57 (Frazor). Do útrob zbraňových šachet UCAV typu Ochotnik-B bude tedy možné umístit identické zbraně jako do útrob zbraňových šachet letounu typu Su-57 (Frazor), včetně protizemních ŘS řady Ch-38M, protiradiolokačních ŘS typu Ch-58UŠK a naváděných pum řady KAB-250 a KAB-500M. Vzletové a přistávací zařízení tohoto stroje tvoří zatahovatelný tříbodový kolový podvozek příďového typu. Podvozek UCAV typu Ochotnik-B má přitom nápadně podobnou konstrukci jako podvozek letounu typu Su-57 (Frazor).

Verze:  žádné

Vyrobeno:  jeden letový a jeden neletový prototyp

Uživatelé:  žádní

 

 

Navádění:   inerciální (autopilot) + satelitní

Pohon:       jeden dvouproudový motor typu Saturn Al-41F-1 (?)

Výzbroj:     podvěsná výzbroj do celkové hmotnosti cca 2 800 kg, přepravovaná uvnitř dvou zbraňových šachet

 

 

TTD:     
Rozpětí křídla: cca 19,4 m 
Délka:   cca 15,1 m
Výška: ?
Prázdná hmotnost: ?
Max. vzletová hmotnost: cca 25 t
Max. rychlost: cca 1 400 km/h
Praktický dostup:   ?
Max. dolet:    cca 5 000 km
Vytrvalost: ?

 

 

 

Poslední úpravy provedeny dne: 4.4.2019