Yifei Aviation ES-1000

Těžký bezpilotní vzdušný prostředek s krátkým vzletem a přistáním typu ES-100 z dílny pekingské společnosti Yifei Aviation slouží k přepravě nákladu. Zmíněný stroj je koncipován jako vzpěrový hornoplošník s krabicovitým trupem s protáhlou špicí, štíhlým přímým křídlem s půdorysem ve tvaru lichoběžníku a ocasními plochami uspořádanými do tvaru písmene „T“. Instalace vodorovné ocasní plochy UAV typu ES-1000, která má půdorys ve tvaru lichoběžníku, se tedy nachází na vrcholu lichoběžníkové svislé ocasní plochy. Útroby trupu tohoto stroje z podstatné části vyplňuje nákladový prostor s objemem 12 m3 a přepravní kapacitou 1 800 kg. Nákladový prostor UAV typu ES-1000 je přístupný z levoboku, a to jedněmi vstupními dveřmi, které se nacházejí před, a jedněmi nákladovými vraty, která jsou zase umístěna za křídlem. Zvláštností tohoto stroje je hybridní pohonný systém. Součástí pohonného systému UAV typu ES-1000 je přitom jeden turbovrtulový motor a osm elektromotorů. Jedná se tedy o tzv. eSTOL. Instalace všech elektromotorů se nachází uvnitř štíhlých gondol, které jsou uchyceny k spodní ploše křídla. Každý z nich roztáčí jednu nevelkou třílistou vrtuli v tažném uspořádání. Jejich napájení zajišťují palubní baterie, které jsou dobíjeny turbovrtulovým motorem. Ten se zase nachází uvnitř protáhlé špice trupu, přímo před nákladovým prostorem. Odtoková hrana křídla UAV typu ES-1000 je mohutně mechanizována. Protože jsou vztlakové klapky tohoto stroje ofukovány proudem vzduchu od vrtulí elektromotoru, délka rozjezdu při vzletu, resp. dojezdu při přistání, tohoto stroje činí pouhých 100 m. Z tohoto důvodu k jeho provozu není zapotřebí letištní VPD. K vzletu a přistání UAV typu ES-1000 využívá pevný tříbodový kolový podvozek příďového typu. Zatímco instalace příďového podvozku se nachází pod špicí trupu, hlavní podvozky tohoto stroje jsou uchyceny ke krátkým horizontálním pylonům, které vystupují z okrajů břicha střední části trupu, na úrovni křídla. K zmíněným horizontálním pylonům jsou ale uchyceny též křídelní vzpěry. Svůj veřejný debut si UAV typu ES-1000 odbyl na statické ukázce Airshow China 2024, která se konala v listopadu roku 2024 v Zhuhai. Se zahájením letových zkoušek prototypu tohoto stroje se počítá v červenci roku 2025.
Verze: žádné
Vyrobeno: ?
Uživatelé: žádní
Navádění: inerciální (autopilot) + satelitní
Pohon: jeden turbovrtulový motor a osm elektromotorů
Kapacita: náklad do celkové hmotnosti 1 800 kg, přepravovaný v trupovém nákladovém prostoru s objemem 12 m3
TTD: | |
Rozpětí křídla: | ? |
Délka: | ? |
Výška: | ? |
Prázdná hmotnost: | ? |
Max. vzletová hmotnost: | 4 500 kg |
Cestovní rychlost: | 300 km/h |
Praktický dostup: | ? |
Max. dolet: | 1 200 km |
Vytrvalost: | ? |
Poslední úpravy provedeny dne: 29.11.2024