United Aircraft R6000 Steel Shadow (Zhang Yiang)

Těžký bezpilotní vzdušný prostředek s kolmým vzletem a přistáním typu R6000 z dílny společnosti United Aircraft z Wuhu má sloužit k civilním aplikacím. Nelze však vyloučit ani to, že nenajde též uplatnění u ozbrojených sil. Primárně má zmíněný stroj sloužit k přepravě nákladu do celkové hmotnosti 2 000 kg. Do budoucna je ale zvažována též dopravní varianta s přepravní kapacitou do 10-ti osob. Vývojové plány v neposlední řadě počítají též se zvětšenou pilotovanou verzí tohoto stroje. UAV typu R6000 je koncipován jako dvoumotorový konvertoplán se štíhlým vřetenovitým trupem, štíhlým hornoplošně uspořádaným křídlem s půdorysem ve tvaru obdélníku a zdvojenými ocasními plochami. Ocasní plochy UAV typu R6000 se sestávají z jedné vodorovné plochy (VOP) a dvou lichoběžníkových svislých ploch (SOP). Instalace SOP, které mají sklon směrem od sebe, se přitom nachází na koncích VOP. Útroby protáhlého vřetenovitého trupu UAV typu R6000 z podstatné části vyplňuje nákladový prostor s rozměry 4,3 x 1,2 x 1,2 m (a objemem 7,6 m3). Nákladový prostor tohoto stroje údajně zpřístupňují rozměrná nákladová vrata, která se nacházejí na levoboku, v oblasti za křídlem. Z boků přední části trupu UAV typu R6000 zase vystupují krátké horizontální pylony s profilem křídla, které nesou hlavní podvozky. Pohon UAV typu R6000 obstarává dvojice turbohřídelových motorů neznámého typu. Motory tohoto stroje jsou přitom instalovány uvnitř štíhlých pevných (neotočných) vřetenovitých gondol, které jsou uchyceny ke koncům křídla. Oba dva motory UAV typu R6000 roztáčejí rozměrné překlopné třílisté rotory. Při kolmém vzletu se rotory tohoto stroje nacházejí ve vertikální pozici. Po dosažení určité výšky a určité rychlosti se překlopné rotory UAV typu R6000 postupně natáčejí směrem dopředu, dokud nezaujmou horizontální pozici. Tímto tento stroj postupně přechází z visu do horizontálního letu. Přechod z horizontálního letu do visu se děje v opačném sledu. Jedná se o shodné řešení jako u amerického pilotovaného konvertoplánu typu Bell V-280 Valor. U zmíněného stroje se totiž při přechodu z visu do horizontálního letu a naopak otáčejí rovněž pouze rotory se svými reduktory, zatímco motory ve všech režimech zaujímají horizontální polohu. Naproti tomu u staršího konvertoplánu typu V-22 Osprey, prvního sériově vyráběného konvertoplánu na světě, dochází k otáčení celých motorových gondol, což má negativní vliv na životnost motorů, neboť musí pracovat v různých polohách, a na vzletovou a přistávací dráhu. Při kolmém vzletu a přistání konvertoplánu typu V-22 Osprey totiž horké výtokové plyny poškozují povrch VPD. Kromě toho se od něho mohou odrazit a ohrozit výsadkáře nebo pozemní personál. Použití pevných motorových gondol a otočných rotorů s reduktory má být navíc konstrukčně méně složité. Kromě toho má mít takto řešený konvertoplán vyšší provozní spolehlivost a výkonnost. Vývoj UAV typu R6000 byl údajně zahájen v roce 2021. Projekt tohoto stroje byl široké veřejnosti poprvé prezentován v únoru roku 2024 na výstavě Singapore Airshow 2024. První fotografie prvního prototypu UAV typu R6000 byla zveřejněna dne 11. října toho samého roku. Na zmíněné fotografii byl přitom první prototyp tohoto stroje zachycen, z přední polosféry, ve výrobní hale závodu Wuhu United Aircraft Production Workshop, který se nachází ve Wuhu Aviation Industrial Park, v provincii Anhui. Svůj veřejný debut si ještě nezalétaný první prototyp UAV typu R6000 odbyl na Airshow China 2024, která se konala v listopadu roku v Zhuhai. Se završením certifikačních zkoušek tohoto stroje se počítá v roce 2027.

Verze:  žádné

Vyrobeno:  jeden prototyp

Uživatelé:  žádní

 

 

 

Navádění:   inerciální (autopilot) + satelitní

Pohon:       dva turbohřídelové motory neznámého typu

Kapacita:    náklad do celkové hmotnosti 2 000 kg, přepravovaný v trupovém nákladovém prostoru s rozměry 4,3 x 1,2 x 1,2 m

                 

 

TTD:  
Průměr rotorů: 7,50 m
Rozpětí křídla (s rotory): 17,50 m
Délka: 11,83 m
Výška: 5,33 m
Prázdná hmotnost: ?
Max. vzletová hmotnost: 6 100 kg
Max. rychlost: 550 km/h
Praktický dostup: 7 620 m
Max. dolet: 4 000 km
Vytrvalost: ?

 

 

 

Poslední úpravy provedeny dne: 17.11.2024