Beihang UAS (BUAA) BZK-005E Long Eagle / TYW-1 Sky Hawk
Taktický bezpilotní vzdušný prostředek pro střední a velké výšky s velkou vytrvalostí typu BZK-005E z dílny BUAA (Beijing University of Aeronautics and Astronautics) primárně slouží k vyhledávání, identifikování a označování pozemních cílů. Kromě toho jej lze používat též k průzkumu počasí, hlídkové činnosti, radiotechnickému průzkumu (ELINT) a retranslaci rádiové komunikace. UAV typu BZK-005E byl ale vyprojektován též v ozbrojené modifikaci, která slouží k ničení důležitých pozemních cílů za pomoci přesně naváděné munice. Ozbrojený BZK-005E přitom nese označení TYW-1. I přes své označení UAV typu BZK-005E není pouhou verzí UAV typu BZK-005, který je provozován PLAAF a PLANAF, ale o nový stroj se shodným celkovým uspořádáním. Trup tohoto stroje, který má ostré „stealth“ okraje a vyvýšenou příď, je totiž znatelně delší a užší. Kromě toho je UAV typu BZK-005E opatřen přímým (a nikoliv šípovým) křídlem, které má patrně též větší rozpětí. Odlišný je též tvar ocasních ploch, které jsou instalovány na koncích dvou štíhlých nosníků vybíhajících z odtokové hrany křídla. VOP tohoto stroje má totiž obdélníkový půdorys, zatímco VOP typu BZK-005 má půdorys ve tvaru písmene „V“. Hlavní podvozky UAV typu BZK-005E se navíc zatahují (proti směru letu) do rozšířených předních částí nosníků ocasních ploch. Naproti tomu hlavní podvozky UAV typu BZK-005 se sklápějí směrem k podélné ose trupu, do šachet vetknutých do střední partie křídla. Drak UAV typu BZK-005E je zhotoven z kompozitních materiálů na bázi uhlíkových vláken. Jeho pohon obstarává, obdobně jako u UAV typu BZK-005, pístový motor s třílistou tlačnou vrtulí. V porovnání s UAV typu BZK-005 má UAV typu BZK-005E vyšší vzletovou hmotnost (1 500 kg vs cca 1 250 kg) a větší zatížení (370 kg vs 150 kg). Na export byl tento stroj uvolněn v září roku 2018. Svůj veřejný debut si UAV typu BZK-005E odbyl v listopadu toho samého roku na Airshow China 2018, která se konala v Zhuhai. Podle posledních zpráv, které pocházejí z června roku 2024, bylo nejméně pět těchto strojů vyvezeno do Mauretánie.
Verze:
BZK-005E Long Eagle – základní modifikace UAV typu BZK-005E zastávající roli průzkumného stroje
TYW-1 Sky Hawk – ozbrojená modifikace UAV typu BZK-005E se dvěma páry zbraňových závěsníků pod křídlem, po jednom mezi trupem a nosníky ocasních ploch a vně nosníků ocasních ploch. Prototyp UAV typu TYW-1 se do oblak poprvé vydal v září roku 2017. První prezentace tohoto stroje se ale konala až dne 13. listopadu téhož roku v prostorách výrobního závodu z Taizhou.
BZK-005C – modifikace UAV typu TYW-1 pro PLAAF s jedním párem zbraňových závěsníků pod křídlem, přímo mezi trupem a nosníky ocasních ploch. Na zmíněných závěsnících tento model může přepravovat protizemní výzbroj do celkové hmotnosti 300 kg. UAV typu BZK-005C byl poprvé identifikován v listopadu roku 2018 v průběhu střeleckých zkoušek.
Vyrobeno: ?
Uživatelé: Mauretánie
BZK-005E
Navádění: inerciální + GPS
Pohon: jeden pístový motor neznámého typu
Vybavení: sedmikanálový elektro-optický pozorovací systém (otočný kulovitý kryt nacházející se břichu přední části trupu, přímo před šachtou příďového podvozku). Užitečné zatížení tohoto stroje činí 370 kg.
Výzbroj: žádná
TTD: | |
Rozpětí křídla: | 18,00 m |
Délka: | 10,05 m |
Výška: | ? |
Prázdná hmotnost: | ? |
Max. vzletová hmotnost: | 1 500 kg |
Max. rychlost: | 210 km/h |
Cestovní rychlost: | 130 až 180 km/h |
Praktický dostup: | 7 500 m |
Max. dolet: | přes 2 000 km |
Operační rádius: | ? |
Vytrvalost: | 40 h |
Poslední úpravy provedeny dne: 18.6.2024