Shanghai Jiaotong University (SJTU) Nezha-SeaDart

Miniaturní experimentální bezpilotní vzdušný prostředek typu Nezha-SeaDart z dílny Shanghai Jiaotong University (SJTU) kombinuje schopnosti vzdušného prostředku s kolmým vzletem a přistáním (VTOL), lodě a ponorky. Jedná se tedy o tzv. HAUV (Hovering Autonomous Underwater Vehicle). Drak HAUV typu Nezha-SeaDart je kompletně zhotoven z kompozitu na bázi uhlíkových vláken (CFRP). Vodotěsný trup tohoto stroje se sestává ze štíhlé válcovité střední části a ogiválního příďového a záďového aerodynamického krytu. Křídlo HAUV typu Nezha-SeaDart se nachází na středoplošné pozici a má tvar zdvojené delty se značným úhlem šípu náběžné hrany, velmi malou tloušťku, velkou hloubkou a malé rozpětí. Kořeny náběžné hrany křídla tohoto stroje se přitom nacházejí na úrovni napojení příďového trupového aerodynamického krytu. Na odtokové hraně křídla HAUV typu Nezha-SeaDart, která výrazně přesahuje za obrys záďového trupového aerodynamického krytu, se nachází dvojice elevonů. Ocasní plochy tento stroj postrádá. V režimu „letadlo“ pohon HAUV typu Nezha-SeaDart obstarávají čtyři elektromotory. Pohonné jednotky tohoto stroje roztáčejí čtyři 0,13 m třílisté vrtule v tažném uspořádání, které jsou instalovány na koncích čtyř štíhlých nosníků. Zmíněné nosníky jsou uchyceny, po dvou, k hřbetu a břichu zadní části trupu, a při pohledu zepředu zaujímají vzájemné uspořádání do tvaru písmene „X“. HAUV typu Nezha-SeaDart vzlétá a přistává z vertikální pozice podobně jako raketa. K vzletu ze země nebo paluby hladinového plavidla přitom využívá pevný „podvozek“, který má podobu čtyřnožky a který je uchycen k záďovému trupovému aerodynamickému krytu. Kromě kolmého vzletu a přistání je tento stroj schopen se v průběhu letu vysokou rychlostí ponořit pod vodní hladinu jako ledňáček při lovu ryb, působit pod vodou jako ponorka a poté se zase rychle vynořit na hladinu a opětovně vzlétnout. Kromě toho dokáže plout po vodní hladině jako loď. Pohon HAUV typu Nezha-SeaDart pod vodní hladinou přitom kromě vrtulí, které v tomto případě zastávají roli lodních šroubů, zajišťuje též osm podvodních trysek. Zmíněný stroj je schopen působit zcela autonomně (bez zásahu operátora) od vzletu až po přistání. Při jeho vývoji konstruktéři SJTU plně zužitkovali zkušenosti s experimentálním HAUV typu Nezha-IV, který byl schopen operovat v hloubkách do 50-ti m po dobu 22-ti min při rychlosti 1 kt, vznášet se ve vzduchu po dobu 15-ti min nebo se plavit po vodní hladině rychlostí 10 m/s na vzdálenost 7,2 km. Tuto vzdálenost byl přitom schopen urazit za 12 min. V průběhu testů, které zabraly 10 dní a byly realizovány na jezeře Qiandao, v provincii Zhejiang, prototyp HUAV kategorie Nezha-SeaDart prokázal životaschopnost takto řešeného prostředku. První video z testů tohoto stroje HUAV bylo přitom zveřejněno v srpnu roku 2024. HUAV kategorie Nezha-SeaDart mohou plnit celou řadu úkolů, včetně výzkumu moří a oceánů, páracích a záchranných prací a průzkumu.
Verze: žádné
Vyrobeno: nejméně jeden prototyp
Uživatelé: žádní (pouze výzkumný stroj)
Navádění: inerciální (autopilot) + rádiové-povelové (?)
Pohon: čtyři elektromotory neznámého typu a osm podvodních trysek
TTD: | |
Rozpětí křídla: | 0,400 m |
Délka: | 0,575 m |
Výška: | ? |
Prázdná hmotnost: | ? |
Max. vzletová hmotnost: | 1,5 kg |
Užitečné zatížení: | ? |
Max. rychlost: | ? |
Praktický dostup: | 1 000 m |
Max. hloubka ponoru: | 50 m |
Max. dolet: | ? |
Poslední úpravy provedeny dne: 13.9.2024