HAIG GJ-11 Sharp Sword (Li-Jian)
Taktický útočný bezpilotní vzdušný prostředek (UCAV) se sníženou zjistitelností (stealth) typu GJ-11 Sharp Sword je společným dílem 601. institutu a společnosti HAIG (Hongdu Aviation Industry Group) z Nanchangu. Svým celkovým vzezřením se tento podzvukový stroj nápadně podobá americkému UCAV typu Northrop X-47B či evropskému UCAV typu nEUROn. Jedná se tedy o jednomotorové bezocasé létající křídlo s proudovým pohonem. Vnější části křídla tohoto stroje jsou údajně řešeny jako sklopitelné. Pohon UCAV typu GJ-11 údajně obstarává dvouproudový motor typu WS-13 v provedení bez přídavného spalování. Zmíněný motor využívá trojúhelníkový lapač vzduchu, který se nachází nad špicí trupu, a štěrbinovou trysku se zubatou hranou, která je umístěna nad zádí trupu. Přímo nad lapačem vzduchu pohonné jednotky se nachází zaoblený dielektrický kryt antény satelitního navigačního a komunikačního systému. Pod špicí trupu UCAV typu GJ-11 je zase umístěn elektro-optický zaměřovací systém. Náběžné hrany tohoto stroje pak ukrývají antény radiolokátoru nebo prostředků REB (?). K přepravě výzbroje slouží dvojice zbraňových šachet. Vzletové a přistávací zařízení UCAV typu GJ-11 tvoří zatahovatelný tříbodový kolový podvozek příďového typu. Všechny tři podvozky tohoto stroje se zatahují (proti směru letu) do šachet, které jsou opatřeny dvířky se zubatými „stealth“ okraji. Projekt tohoto prvního UCAV čínské konstrukce byl široké veřejnosti poprvé prezentován v září roku 2011 ve formě zmenšeného modelu. První prototyp UCAV typu GJ-11 (bílá 001) brány závodu HAIG opustil na konci roku 2012. Zmíněný stroj byl podle všeho pouze technologickým demonstrátorem než reálným prototypem. To dokládá použití klasické „stíhačkové“ trysky s kruhovým průřezem, která má, na rozdíl od štěrbinové trysky, nemalý demaskující efekt z hlediska RCS i IČ emise. Vysokorychlostní rolovací zkoušky tohoto stroje byly zahájeny dnem 26. ledna 2013. Ke svému prvnímu letu se prototyp GJ-11 (bílá 001) vydal dne 21. listopadu toho samého roku, a to z VPD zkušební základny bezpilotních prostředků společnosti GAIC (Guizhou Aviation Industry Corporation) z Guizhou. V roce 2016 se údajně rozeběhly zkoušky druhého prototypu tohoto stroje majícího vylepšenou konstrukci. V květnu roku 2017 prosákla na veřejnost zpráva, že byl UCAV typu GJ-11 zaveden do sériové výroby. Široké veřejnosti byl tento stroj poprvé prezentován na vojenské přehlídce, která se konala dne 1. října 2019 k příležitosti oslav 70. výročí založení ČLR. Návštěvníci zmíněné přehlídky si přitom měli možnost prohlédnout 1:1 maketu UCAV typu GJ-11 v konečné podobě se štěrbinovou tryskou motoru. První video s tímto strojem za letu bylo zveřejněno v polovině srpna roku 2024. Do té doby se na internetu objevilo jen několik nekvalitních fotografií s UCAV typu GJ-11 za letu. Mezitím, v červenci roku 2024, byly na satelitních snímcích letecké základny Malan, která se nachází v provincii Xinjiang a která je hlavní testovací základnou bezpilotních vzdušných prostředků PLAAF, identifikovány hned dva tyto stroje. Jedním z úkolů UCAV typu GJ-11 bude podle všeho působení v roli tzv. loyal wingmana dvoumístných bojových letounů typu J-20B (Fagin).
Verze:
Sharp Sword (demonstrátor) – technologický demonstrátor UCAV typu Sharp Sword s klasickou „stíhačkovou“ tryskou s kruhovým průřezem
GJ-11 Sharp Sword – sériová modifikace UCAV typu Sharp Sword se „stealth“ štěrbinovou tryskou se zubatou hranou
GJ-21 Sharp Sword – modifikace UCAV typu Sharp Sword uzpůsobená pro činnost z palub letadlových lodí. Tento model je opatřen sklápěcím křídlem a je uzpůsoben k činnosti z palub letadlových lodí s elektromagnetickými startovacími katapulty (EMALS). Prototyp UCAV typu GJ-21 se do oblak napoprvé vydal v roce 2024. Součástí výzbroje PLANAF tento model je od roku 2025. viz. samostatný text
Vyrobeno: jeden nebo dva prototypy (?) a neznámý počet sériových strojů (?)
Uživatelé: ČLR (PLAAF)
Navádění: inerciální + GPS
Pohon: jeden dvouproudový motor typu WS-13 (?)
Výzbroj: náklad pum do celkové hmotnosti cca 2 000 kg, přepravovaný ve dvou zbraňových šachtách
TTD: | |
Rozpětí křídla: | >14 m |
Délka: | >12 m |
Výška: | ? |
Prázdná hmotnost: | ? |
Max. vzletová hmotnost: | >14 000 kg |
Max. rychlost: | ? |
Praktický dostup: | ? |
Operační poloměr: | >1 500 km |
Vytrvalost: | ? |
Poslední úpravy provedeny dne: 9.9.2024