HAIG GJ-11 Mysterious Dragon (Xuanlong) / Sharp Sword (Li-Jian)

Taktický útočný bezpilotní vzdušný prostředek (UCAV) se sníženou zjistitelností (stealth) typu GJ-11 je společným dílem 601. institutu a společnosti HAIG (Hongdu Aviation Industry Group) z Nanchangu. Svým celkovým vzezřením se tento podzvukový stroj nápadně podobá americkému UCAV typu Northrop X-47B či evropskému UCAV typu nEUROn. Jedná se tedy o jednomotorové bezocasé létající křídlo s proudovým pohonem. Vnější části křídla tohoto stroje jsou údajně řešeny jako sklopitelné. Pohon UCAV typu GJ-11 údajně obstarává dvouproudový motor typu WS-13 v provedení bez přídavného spalování. Zmíněný motor využívá trojúhelníkový lapač vzduchu, který se nachází nad špicí, a štěrbinovou trysku se zubatou hranou, která je umístěna nad odtokovou hranou centrální části křídla. Přímo nad lapačem vzduchu pohonné jednotky se nachází zaoblený dielektrický kryt antény satelitního navigačního a komunikačního systému (SATCOM). Do náběžné hrany tohoto stroje jsou údajně vetknuty konformní antény, které zřejmě využívá radiolokátor nebo aktivní RL rušič (?). Pod špicí trupu UCAV typu GJ-11, přímo před šachtou příďového podvozku, je zase umístěn hranatý kryt elektro-optického zaměřovacího systému. K přepravě výzbroje tento stroj využívá dvojici zbraňových šachet. Vzletové a přistávací zařízení UCAV typu GJ-11 tvoří zatahovatelný tříbodový kolový podvozek příďového typu. Všechny tři podvozky tohoto stroje se zatahují (proti směru letu) do šachet, které jsou opatřeny dvířky se zubatými „stealth“ okraji. Projekt tohoto prvního UCAV čínské konstrukce byl široké veřejnosti poprvé prezentován v září roku 2011 ve formě zmenšeného modelu. První prototyp UCAV typu GJ-11 (bílá 001) brány závodu HAIG opustil na konci roku 2012. Zmíněný stroj byl ale podle všeho pouze technologickým demonstrátorem než reálným prototypem, neboť jeho pohonná jednotka využívala klasickou „stíhačkovou“ trysku s kruhovým průřezem, která má, na rozdíl od štěrbinové trysky, nemalý demaskující efekt z hlediska RCS i IČ emise. Jeho pohon údajně obstarával motor typu RD-93 ruské výroby. Vysokorychlostní rolovací zkoušky prototypu GJ-11 (bílá 001) byly zahájeny dne 26. ledna 2013. Ke svému prvnímu letu se tento stroj vydal dne 21. listopadu toho samého roku, a to z VPD zkušební základny bezpilotních prostředků společnosti GAIC (Guizhou Aviation Industry Corporation) z Guizhou. V roce 2016 se údajně rozeběhly zkoušky druhého prototypu majícího vylepšenou konstrukci. V květnu roku 2017 prosákla na veřejnost zpráva, že byl UCAV typu GJ-11 zaveden do sériové výroby. Široké veřejnosti byl tento stroj poprvé prezentován na vojenské přehlídce, která se konala dne 1. října 2019 k příležitosti oslav 70. výročí založení ČLR. Návštěvníci zmíněné přehlídky si přitom měli možnost prohlédnout 1:1 maketu UCAV typu GJ-11 v konečné podobě se štěrbinovou tryskou motoru. První video s tímto strojem za letu bylo zveřejněno v polovině srpna roku 2024. Do té doby se na internetu objevilo jen několik nekvalitních fotografií s UCAV typu GJ-11 za letu. Mezitím, v červenci roku 2024, byly na satelitních snímcích letecké základny Malan, která se nachází v provincii Xinjiang a která je hlavní testovací základnou bezpilotních vzdušných prostředků PLAAF, identifikovány hned dva tyto stroje. V srpnu roku 2025 se zase podařilo zachytit, satelitem, trojici UCAV typu GJ-11 na odstavné ploše vysokohorského civilního-vojenského letiště Shigate, které se nachází na území Tibetu, v blízkosti hranic s Indií. Zmíněné stroje se zde přitom nacházely od 6. srpna do 5. září. Na krátkém oficiálním videu, které bylo zveřejněno v listopadu toho samého roku k 76. výročí založení PLAAF, bylo možné shlédnout jeden z UCAV typu GJ-11 při  rolování, vzletu a letu ve formaci s bojovým letounem 5. generace typu J-20 (Fagin) a REB speciálem typu J-16D (Flanker). To dokládá, že má UCAV typu GJ-11 operovat v součinnosti právě s těmito dvěma pilotovanými stroji, jako tzv. „Loyal Wingman“. Současně bylo zveřejněno nové bojové jméno pro UCAV typu GJ-11, Xuanlong (Mysterious Dragon), které podle všeho odkazuje na bojové jméno letounu typu J-20 (Fagin), Weilong (Mighty Dragon), se kterým má spolupracovat. Původně byl přitom tento stroj nazýván Li-Jian (Sharp Sword). Přestože byl na zmíněném videu UCAV typu GJ-11 zachycen ve formaci s jednomístnou verzí letounu typu J-20 (Fagin), k řízení jeho činnosti bude podle všeho sloužit spíše dvoumístná verze tohoto stroje, známá jako J-20S (Fagin). Z jeho paluby bude podle všeho operátor moci řídit, prostřednictvím šifrovaného datalinku, činnost hned několika UCAV typu GJ-11 najednou. Zatímco UCAV typu GJ-11 bude v rámci zmíněného formace nejspíš sloužit k ničení pozemních cílů a průzkumu, popř. bude zastávat roli návnady pro PVO, letoun typu J-16D (Flanker) bude zajišťovat, rušením radiolokátorů PVO, ochranu bojových letounů typu J-20 (Fagin). Sestava J-20 (Fagin), J-16D (Flanker) a GJ-11 tedy bude podle všeho tvořit jakousi kombinovanou údernou jednotku pro pronikání integrovanou PVO a pro činnost v silně bráněném prostřední. Zda je UCAV typu GJ-11 již plně operační, nebo zda se jeho vývoj zatím ještě nachází ve fázi operačních zkoušek, není ale známo.

Verze:

Sharp Sword (demonstrátor) – technologický demonstrátor UCAV typu GJ-11 s klasickou „stíhačkovou“ tryskou s kruhovým průřezem

GJ-11 Mysterious Dragon – sériová modifikace UCAV typu GJ-11 se „stealth“ štěrbinovou tryskou se zubatou hranou

GJ-21 – modifikace UCAV typu GJ-11 uzpůsobená pro činnost z palub letadlových lodí. Tento model je opatřen sklápěcím křídlem a je uzpůsoben k činnosti z palub letadlových lodí s elektromagnetickými startovacími katapulty (EMALS). Prototyp UCAV typu GJ-21 se do oblak napoprvé vydal v roce 2024. Součástí výzbroje PLANAF tento model je od roku 2025. viz. samostatný text

Vyrobeno:  jeden nebo dva prototypy (?) a neznámý počet sériových strojů (?)

Uživatelé:  ČLR (PLAAF)

 

 

 

Navádění:    inerciální + satelitní

Pohon:        jeden dvouproudový motor typu WS-13 (?)

Výzbroj:      náklad pum do celkové hmotnosti cca 2 000 kg, přepravovaný ve dvou zbraňových šachtách

 

 

TTD:  
Rozpětí křídla: >14 m
Délka: >12 m
Výška: ?
Prázdná hmotnost: ?
Max. vzletová hmotnost: >14 000 kg
Max. rychlost: ?
Praktický dostup: ?
Operační poloměr: >1 500 km
Vytrvalost: ?

 

 

Poslední úpravy provedeny dne: 13.11.2025