NORINCO Sky Saker FX80

Lehký bezpilotní vzdušný prostředek (UAV) s kolmým vzletem a přistáním typu Sky Saker FX80 z dílny korporace NORINCO (Nord Industries Group Corporation) slouží k optickému průzkumu, monitorování oblastí, vyhledávání, identifikování a označování pozemních cílů a řízení dělostřelecké palby. Zmíněný stroj je řešen jako hornoplošník se štíhlým vřetenovitým trupem a kachním uspořádáním nosných ploch. Zatímco na zádi trupu UAV typu Sky Saker FX80 se nachází štíhlé šípové křídlo, na přídi trupu tohoto stroje jsou instalovány štíhlé lichoběžníkové kachní plošky. Křídlo tohoto stroje je přitom s konci kachních plošek navzájem propojeno dlouhými štíhlými vřetenovitými nosníky. K jejich koncům, které vystupují z odtokové hrany křídla, je uchycena zdvojená svislá ocasní plocha (SOP) s tvarem písmene „V“. Pohon UAV typu Sky Saker FX80 obstarává devět motorů. Osm z nich přitom roztáčí malé dvoulisté nosné rotory. Ty tomuto stroji umožňují vzlétat a přistávat kolmo. Zatímco instalace dvou z nich se nachází na vrcholech zdvojené SOP, zbylých šest nosných rotorů UAV typu Sky Saker FX80 je uchyceno k hřbetu ocasních nosníků, po dvou na úrovni kachních plošek, mezi křídlem a kachními ploškami a mezi křídlem a zdvojenou SOP. Poslední, devátý, motor obstarává pohon tohoto stroje při horizontálním letu. Zmíněný motor je vestavěn do zádě trupu a roztáčí dvoulistou vrtuli v tlačném uspořádání. UAV typu Sky Saker FX80 je nabízen ve dvou konfiguracích, a to hybridní s jedním spalovacím motorem, který roztáčí vrtuli na zádi trupu, a osmi elektromotory, a plně elektrické s devíti elektromotory. K vzletu a přistání tento stroj využívá pevný tříbodový podvozek příďového typu. Všechny tři podvozky UAV typu Sky Saker FX80 jsou osazeny kluznými patkami. Zatímco instalace příďového podvozku se nachází pod přídí trupu, kluzné patky hlavních podvozků UAV typu Sky Saker FX80 jsou uchyceny k dolní hraně zdvojené SOP. Na břichu střední části trupu tohoto stroje, přímo před křídlem, se nachází instalace otočného kulovitého pouzdra elektro-optického pozorovacího systému. První informace o UAV typu Sky Saker FX80 byly zveřejněny na Airshow China 2022, která se konala v listopadu roku 2022 v Zhuhai. V následujícím roce se výrobce pokusil tento stroj nabídnout několika zemím majícím zájem o čínskou techniku, včetně Saudské Arábie a Egypta. Prvním zahraničním provozovatelem UAV typu Sky Saker FX80 se nakonec podle všeho stala Thajská armáda (RTA). Zmíněný stroj totiž zvítězil ve výběrovém řízení RTA (Royal Thai Army) nad tuzemským typem ATIL DP6 a nad typem Pathum 4, který vychází z izraelského UAV typu IAI Orbiter 4. Tomu dne 11. září 2023 následovala objednávka jednoho systému se čtyřmi UAV typu Sky Saker FX80. RTA si přitom tyto stroje pořídila jako náhradu za UAV typu Searcher Mk.II izraelské značky IAI, které si zakoupila v roce 2000.
Verze: žádné
Vyrobeno: ?
Uživatelé: Thajsko
Navádění: inerciální (autopilot) + rádiové-povelové
Pohon: jeden spalovací motor a osm elektromotorů nebo devět elektromotorů
Vybavení: elektro-optický pozorovací systém neznámého typu. Otočné kulovité pouzdro s optikou zmíněného zařízení se nachází na břichu střední partie trupu.
TTD: | |
Rozpětí křídla: | 5,90 m |
Délka: | 2,90 m |
Výška: | ? |
Prázdná hmotnost: | ? |
Max. vzletová hmotnost: | 68 kg |
Max. rychlost: | 90 až 110 km/h |
Praktický dostup: | ? |
Max. dolet: | ? |
Operační rádius: | 100 km |
Vytrvalost: | 8* h |
* v hybridní konfiguraci s jedním spalovacím motorem a osmi elektromotory; resp. 3 h v plně elektrické konfiguraci s devíti elektromotory
Poslední úpravy provedeny dne: 7.1.2025