GARA MD-19/-21

Experimentální bezpilotní vzdušné prostředky (UAV) řady MD jsou společným dílem akademie GARA (Guangdong Aerodynamic Research Academy) a Institutu mechaniky (IMCAS) akademie CAS (Chinese Academy of Science). Zmíněné stroje jsou koncipovány jako přesná aerodynamická zmenšenina experimentálního UAV typu MD-22, který má sloužit k ověřování technologií pro hypersonický let ve velkých výškách pro potřeby vývoje kosmických raketoplánů. UAV řady MD tedy mají plochý trup s protáhlou špicí a ostrými okraji, který je řešen jako vztlakové těleso. Zadní část trupu těchto strojů plynule přechází v nevelké křídlo s lichoběžníkovým půdorysem. Po stranách zadní části trupu UAV řady MD, na úrovni odtokové hrany křídla, se nachází instalace zdvojené lichoběžníkové svislé ocasní plochy, která zaujímá výrazný sklon směrem od sebe. V ose hřbetu trupu těchto strojů je zase umístěna instalace aerodynamické brzdy. Trup UAV řady MD zakončuje špičatý aerodynamický kryt s ogiválním profilem. Zde se u UAV typu MD-22 nachází kruhová tryska pohonné jednotky, podle všeho nějakého typu náporového motoru. Po stranách koncového trupového aerodynamického krytu UAV řady MD, na úrovni zdvojené SOP, je umístěna dvojice menších špičatých krytů s ogiválním profilem. Zde se u UAV typu MD-22 podle všeho nacházejí trysky raketových motorů. Jakou pohonnou jednotkou jsou UAV řady MD opatřeny, není ale známo. Podle všeho ale tyto stroje budou poháněny raketovým (nebo raketovými) motorem. Jeden z nich, MD-21, byl široké veřejnosti poprvé prezentován na Airshow China 2022, která se konala v listopadu roku 2022 v Zhuhai, spolu s 1:1 maketou (?) většího UAV typu MD-22. UAV řady MD jsou dopravovány do velké výšky v podvěsu stratosférického balónu. V podvěsu zmíněného balónu přitom zaujímají vertikální pozici „čumákem“ směrem dolů. Při sestupu dosahují vysoké rychlosti. V případě modelu MD-21 to konkrétně je M=3,5. Poté přistávají jako klasický letoun na výsuvném tříbodovém kolovém podvozku příďového typu. Předtím jsou ale zbrzděny přechodem do strmého výstupu a za pomoci brzdícího padáku. Jedná se tedy o vícenásobně použitelné UAV. Pozemním zkouškám předcházelo více než 100 testů pozemních. První zkušební letový test byl uskutečněn v roce 2020. Zmíněný testovací let ale skončil havárií v důsledku selhání brzdícího padáku. Další testovací let měl být uskutečněn v květnu roku 2021. Zmíněný let ale musel být odvolán kuli špatnému počasí v oblasti pouště Gobi. Úspěch se dostavil až při pokusu třetím, který byl uskutečněn v listopadu toho samého roku. Tentokrát UAV typu MD-21 po sestupu bezpečně dosel na VPD. Celkem bylo uskutečněno devět testovacích letů s pěti testovacími UAV, včetně UAV typu MD-19. UAV typu MD-19 byl zase do vzduchu dopravován v podvěsu bezpilotního vzdušného prostředku typu Tengden TB001. Tento konkrétní stroj podle všeho sloužil k ověření letových vlastností UAV typu MD-22 při nízkých rychlostech. První fotografie a video ze zkoušek UAV řady MD bylo přitom zveřejněno v prosinci roku 2024.

Verze:

MD-19 – modifikace UAV typu MD startující z podvěsu UAV typu TB001. Tento model podle všeho sloužil k ověření letových vlastností UAV typu MD-22 při nízkých rychlostech.

MD-21 – modifikace UAV typu MD startující z podvěsu stratosférického balónu. Tento model sloužil k ověření letových vlastností UAV typu MD-22 při vysoce nadzvukových rychlostech.

Vyrobeno:  pět prototypů

Uživatelé:  žádní (pouze výzkumný stroj)

 

 

MD-21

 

 

Navádění:   inerciální + satelitní (?)

Pohon:       ?

                

 

TTD:  
Rozpětí křídla: 1,5 m
Délka: 4,0 m
Výška: ?
Prázdná hmotnost: ?
Max. vzletová hmotnost: cca 300 kg
Max. rychlost: M=3,5
Max. dolet: ?
Vytrvalost: ?

 

 


 

 

Poslední úpravy provedeny dne: 21.12.2024