Flyingpan FP-985

Těžký jednomotorový bezpilotní vzdušný prostředek (UAV) typu FP-985 z dílny společnosti Flyingpan slouží k linkové přepravě nákladu na krátkých tratích. Zmíněný stroj má zavalitý trup s hranatým profilem, který svou zadní částí plynule přechází v kýl svislé ocasní plochy. Špici trupu tohoto stroje tvoří válcovitá kapota pohonné jednotky. Pohon UAV typu FP-985 přitom obstarává jeden 1 000 hp hvězdicový (vzduchem chlazený) devítiválec typu HS-5. Zmíněný motor není ničím jiným, než kopií sovětského motoru typu Švecov AŠ-62IR, a roztáčí jednu čtyřlistou vrtuli v tažném uspořádání. Útroby trupu tohoto stroje z podstatné části vyplňuje nákladový prostor s přepravní kapacitou 2 000 kg. Přímé hornoplošně uspořádané křídlo UAV typu FP-985 má půdorys ve tvaru obdélníku a je vyztuženo dvojicí vzpěr. Ocasní plochy tohoto stroje se sestávají z jedné mohutné lichoběžníkové svislé plochy (SOP) a jedné hornoplošně uspořádané vodorovné plochy (VOP) s půdorysem ve tvaru obdélníku. K vzletu a přistání UAV typu FP-985 využívá pevný tříbodový kolový podvozek ostruhového typu. Hlavní podvozky tohoto stroje jsou opatřeny nohami ve tvaru pyramidy a jsou uchyceny k okrajům břicha přední části trupu, na úrovni křídelních vzpěr. V konstrukci UAV typu FP-985 našly uplatnění některé konstrukční celky z jednomotorového víceúčelového dvouplošníku typu Y-5 (Colt), který není ničím jiným, než licenční kopií legendárního sovětského letounu typu An-2 (Colt), jehož původ lze vystopovat ve druhé polovině 40. let 20. století. Od tohoto stroje UAV typu FP-985 konkrétně přebírá pohonnou jednotku s motorovou kapotu, trup, horní křídlo a podvozek. Trup zmíněného stroje ale postrádá vystouplý hranatý překryt pilotní kabiny i okénka nákladové kabiny. Jeho ocasní plochy mají hranatý, a nikoliv zaoblený, profil. VOP navíc postrádá vyztužení za pomoci vzpěr. Kromě toho je UAV typu FP-985 řešen jako jednoplošník, resp. jako hornoplošník, a nikoliv jako dvouplošník. Prototyp tohoto stroje se do oblak napoprvé vydal dne 18. září 2022. Do dnešních dnů bylo v rámci zkušebního programu UAV typu FP-985 nalétáno více než 10 000 km.

Verze:  žádné

Vyrobeno:  nejméně jeden prototyp

Uživatelé:  žádní

 

 

 

Navádění:   inerciální (autopilot) + satelitní (?)

Pohon:       jeden pístový motor typu Zhuzhou HS-5 s max. výkonem 1 000 hp

Kapacita:    náklad do celkové hmotnosti 2 000 kg, přepravovaný v nákladové kabině

 

 

TTD:  
Rozpětí křídla: ?
Délka: ?
Výška: ?
Prázdná hmotnost: ?
Max. vzletová hmotnost: 5 700 kg
Užitečné zatížení: 2 000 kg
Cestovní rychlost: 220 až 260 km/h
Praktický dostup: 8 000 m
Max. dolet: ?
Vytrvalost: 8 h

 

 

 

Poslední úpravy provedeny dne: 11.9.2024