CATIC AR-36

Lehký víceúčelový bezpilotní vzdušný prostředek (UAV) s kolmým vzletem a přistáním (VTOL) a velkou vytrvalostí typu AR-36 může plnit celou řadu úkolů v civilním i vojenském sektoru, včetně vzdušného průzkumu, monitorování zájmových oblastí, působení v roli retranslační stanice a útoků na pozemní cíle. Zmíněný stroj má štíhlý vřetenovitý trup a středoplošně uspořádané křídlo. Křídlo UAV typu AR-36 se sestává z jedné lichoběžníkové střední části s malým rozpětím, značnou hloubkou a náběžnou hranou s kladným a odtokovou hranou se záporným úhlem šípu a dvou štíhlých šípových vnějších částí s velkým rozpětím a kladným úhlem šípu náběžné i odtokové hrany. Na zádi trupu tohoto stroje se nacházejí dvě identické šípové svislé plochy, jedna hřbetní a jedna břišní. UAV typu AR-36 vzlétá a přistává z vertikální pozice podobně jako raketa. K vzletu a přistání využívá čtyřbodový „podvozek“. Podvozek tohoto stroje se přitom sestává ze čtyř tyčí, z nich dvě vystupují z odtokové hrany vnějších částí křídla a dvě z odtokové hrany svislých ocasních ploch. Pohon UAV typu AR-36 obstarává jeden pístový motor, který je vestavěn do zádě trupu a který roztáčí jednu dvoulistou vrtuli v tlačném uspořádání, a čtyři elektromotory. Dva z nich jsou přitom instalovány uvnitř štíhlých vřetenovitých krytů, které vystupují z náběžné hrany okrajů střední partie křídla. Vřetenovité kontejnery zbylých dvou elektromotorů jsou uchyceny za pomoci vysokých štíhlých lichoběžníkových pylonů k hřbetu a břichu zadní části trupu a svými zadními partiemi navazují na svislé ocasní plochy. Všechny čtyři elektromotory UAV typu AR-36 jsou opatřeny dvoulistými vrtulemi. Elektromotory tohoto stroje jsou používány pouze k svislému vzletu a přistání. Při dopředném letu je tento stroj poháněn pouze motorem pístovým. Z tohoto důvodu jsou listy vrtulí elektromotorů UAV typu AR-36 řešeny jako sklopitelné. Pokud elektromotory nepracují, tak jsou přiklopeny k bokům motorových gondol (aby nebyly původcem dodatečného aerodynamického odporu). Zmíněný stroj je schopen operovat zcela autonomně (bez zásahu operátora) a s užitečným zatížením o hmotnosti 5 g a 16-ti l paliva dokáže strávit ve vzduchu celých 12 h. Drak UAV typu AR-36 je opatřen antikorozní ochranou, aby jej bylo možné bezproblémově provozovat i z palub námořních plavidel. Montáž před letem, resp. demontáž po ukončení mise, tohoto stroje trvá pouhých 5 min. Hmotnost UAV typu AR-36 i s pozemní řídící stanicí a užitečným zatížením není vyšší než 40 kg.

Verze:  žádné

Vyrobeno:  ?

Uživatelé:  žádní

 

 

 

Navádění:   inerciální (autopilot) + rádiové povelové (?)

Pohon:       jeden pístový motor a čtyři elektromotory

Vybavení:   elektro-optický pozorovací systém neznámého typu. Otočné kulovité pouzdro tohoto zařízení se nachází na břichu trupu, na úrovni kořenů náběžné hrany křídla.

 

 

TTD:  
Rozpětí křídla: ?
Délka: ?
Výška: ?
Prázdná hmotnost: ?
Max. vzletová hmotnost: ?
Užitečné zatížení: 5 kg
Max. rychlost: ?
Praktický dostup: ?
Max. dolet: ?
Vytrvalost: 12 h

 

 

 

 

Poslední úpravy provedeny dne: 13.9.2024