CATIC AR-36
Lehký víceúčelový bezpilotní vzdušný prostředek (UAV) s kolmým vzletem a přistáním (VTOL) a velkou vytrvalostí typu AR-36 může plnit celou řadu úkolů v civilním i vojenském sektoru, včetně vzdušného průzkumu, monitorování zájmových oblastí, působení v roli retranslační stanice a útoků na pozemní cíle. Zmíněný stroj má štíhlý vřetenovitý trup a středoplošně uspořádané křídlo. Křídlo UAV typu AR-36 se sestává z jedné lichoběžníkové střední části s malým rozpětím, značnou hloubkou a náběžnou hranou s kladným a odtokovou hranou se záporným úhlem šípu a dvou štíhlých šípových vnějších částí s velkým rozpětím a kladným úhlem šípu náběžné i odtokové hrany. Na zádi trupu tohoto stroje se nacházejí dvě identické šípové svislé plochy, jedna hřbetní a jedna břišní. UAV typu AR-36 vzlétá a přistává z vertikální pozice podobně jako raketa. K vzletu a přistání využívá čtyřbodový „podvozek“. Podvozek tohoto stroje se přitom sestává ze čtyř tyčí, z nich dvě vystupují z odtokové hrany vnějších částí křídla a dvě z odtokové hrany svislých ocasních ploch. Pohon UAV typu AR-36 obstarává jeden pístový motor, který je vestavěn do zádě trupu a který roztáčí jednu dvoulistou vrtuli v tlačném uspořádání, a čtyři elektromotory. Dva z nich jsou přitom instalovány uvnitř štíhlých vřetenovitých krytů, které vystupují z náběžné hrany okrajů střední partie křídla. Vřetenovité kontejnery zbylých dvou elektromotorů jsou uchyceny za pomoci vysokých štíhlých lichoběžníkových pylonů k hřbetu a břichu zadní části trupu a svými zadními partiemi navazují na svislé ocasní plochy. Všechny čtyři elektromotory UAV typu AR-36 jsou opatřeny dvoulistými vrtulemi. Elektromotory tohoto stroje jsou používány pouze k svislému vzletu a přistání. Při dopředném letu je tento stroj poháněn pouze motorem pístovým. Z tohoto důvodu jsou listy vrtulí elektromotorů UAV typu AR-36 řešeny jako sklopitelné. Pokud elektromotory nepracují, tak jsou přiklopeny k bokům motorových gondol (aby nebyly původcem dodatečného aerodynamického odporu). Zmíněný stroj je schopen operovat zcela autonomně (bez zásahu operátora) a s užitečným zatížením o hmotnosti 5 g a 16-ti l paliva dokáže strávit ve vzduchu celých 12 h. Drak UAV typu AR-36 je opatřen antikorozní ochranou, aby jej bylo možné bezproblémově provozovat i z palub námořních plavidel. Montáž před letem, resp. demontáž po ukončení mise, tohoto stroje trvá pouhých 5 min. Hmotnost UAV typu AR-36 i s pozemní řídící stanicí a užitečným zatížením není vyšší než 40 kg.
Verze: žádné
Vyrobeno: ?
Uživatelé: žádní
Navádění: inerciální (autopilot) + rádiové povelové (?)
Pohon: jeden pístový motor a čtyři elektromotory
Vybavení: elektro-optický pozorovací systém neznámého typu. Otočné kulovité pouzdro tohoto zařízení se nachází na břichu trupu, na úrovni kořenů náběžné hrany křídla.
TTD: | |
Rozpětí křídla: | ? |
Délka: | ? |
Výška: | ? |
Prázdná hmotnost: | ? |
Max. vzletová hmotnost: | ? |
Užitečné zatížení: | 5 kg |
Max. rychlost: | ? |
Praktický dostup: | ? |
Max. dolet: | ? |
Vytrvalost: | 12 h |
Poslední úpravy provedeny dne: 13.9.2024