AVIC SS-UAV High Sky (Jiutian)
Těžký víceúčelový podzvukový proudový bezpilotní vzdušný prostředek (UAV) typu SS-UAV (Smart-configuration Support Unmanned Aerial Vehicle) z dílny konsorcia AVIC (Aviation Industry Corporation of China) může plnit, díky modulární konstrukci, celou řadu úkolů, včetně vzdušného průzkumu, radio-elektronického boje (REB), retranslace rádiového signálu, přepravy nákladu, vysazování nákladu za letu, útoků na vzdušné, pozemní a hladinové a cíle a vypouštění rojů malých bezpilotních vzdušných prostředků. UAV typu SS-UAV je poměrně rozměrný stroj s protáhlým robustním krabicovitým trupem s průřezem přibližně na výšku postaveného obdélníku, plochými boky, plochým břichem a zaobleným hřbetem, přímým hornoplošně uspořádaným křídlem s lichoběžníkovými winglety a zdvojenými ocasními plochami. Ocasní plochy UAV typu SS-UAV se podobají ocasním plochám amerického útočného letounu typu A-10 Thunderbolt II a sestávají se z jedné šípové hornoplošně uspořádané vodorovné plochy (VOP) s kladným vzepětím a jedné zdvojené lichoběžníkové svislé plochy (SOP). Instalace SOP se přitom nachází na koncích VOP. Pohon tohoto stroje obstarává jeden dvouproudový motor typu FWS-9YZ. Instalace pohonné jednotky UAV typu SS-UAV se nachází uvnitř vřetenovité gondoly s kruhovým lapačem vzduchu v čele a kruhovou tryskou na zádi, která je uchycena za pomoci protáhlého robustního pylonu k hřbetu zadní části trupu, na úrovni odtokové hrany křídla. K vzletu a přistání tento stroj využívá poměrně robustní zatahovatelný tříbodový podvozek příďového typu. Všechny tři podvozky UAV typu SS-UAV jsou osazeny zdvojenými koly. Zatímco příďový podvozek tohoto stroje se zatahuje do břicha přední části trupu, hlavní podvozky se zasouvají do gondol, které jsou uchyceny k spodní ploše křídla. Křídelní gondoly hlavních podvozků UAV typu SS-UAV se přitom nápadně podobají podvozkovým gondolám amerického útočného letounu typu A-10 Thunderbolt II. Šachty všech tří podvozků tohoto stroje, příďového i obou hlavních, jsou opatřeny dvoudílnými podélně dělenými dvířky. Špici trupu UAV typu SS-UAV, která má tupý profil, tvoří dielektrický kryt antény radiolokátoru. Z obrysu hřbetu přední části trupu tohoto stroje zase vystupuje protáhlý zaoblený dielektrický kryt antény SATCOM. Pod špicí trupu UAV typu SS-UAV, přímo před příďovým podvozkem, se nachází otočné kulovité pouzdro elektro-optického pozorovacího systému. Do břicha střední části trupu tohoto stroje je vetknut 6,0 x 1,5 x 1,1 m výměnný krabicovitý modul s „užitečným zatížením“ o celkové hmotnosti do 4 000 kg, který je opatřen dvoudílnými podélně dělenými obdélníkovými břišními dvířky. Díky tomu lze UAV typu SS-UAV snadno překonfigurovat k plnění jiného úkolu. Zmíněný kontejner totiž může obsahovat průzkumné či REB vybavení, popř. může sloužit k přepravě nákladu, výzbroje či roje malých UAV. Nasazení početných rojů malých UAV, které působí v součinnosti, má celou řadu výhod. Velký počet malých UAV totiž dokáže pokrýt poměrně velkou oblast. Kromě toho jednotlivé UAV v roji mohou být vybaveny pro různé úkoly, včetně průzkumu (ISR), REB a ničení pozemních či hladinových cílů. Celý roj tedy může na bojišti plnit současně celou řadu úkolů. Jednotlivé stroje v roji se navíc mohou navzájem doplňovat. Kromě toho početný roj malých UAV představuje poněkud obtížný cíl pro PVO protivníka. Pod křídlem UAV typu SS-UAV se navíc nachází instalace čtyř párů zbraňových závěsníků, jeden mezi trupem a podvozkovými gondolami a tři vně podvozkových gondol. Svůj veřejný debut si UAV typu SS-UAV odbyl na Airshow China 2024, která se konala v listopadu roku 2024 v Zhuhai. Na statické ukázce zmíněné airshow se přitom nacházel prototyp tohoto stroje nebo jeho velmi propracovaná 1:1 maketa (?) s širokou škálou podvěsné výzbroje.
Verze: žádné
Vyrobeno: ?
Uživatelé: žádní
Navádění: inerciální (autopilot) + satelitní
Pohon: jeden dvouproudový motor typu FWS-9YZ
Vybavení: - elektro-optický pozorovací systém neznámého typu. Otočné kulovité pouzdro s optikou tohoto zařízení se nachází pod špicí trupu.
- výměnný modul s užitečným zatížením do hmotnosti 4 000 kg. Zmíněný modul má rozměry 6,0 x 1,5 x 1,1 m a je vestavěn do střední části trupu.
Výzbroj: podvěsná výzbroj do celkové hmotnosti 6 000 kg, přepravovaná na osmi křídelních závěsnících – řízené protivzdušné, protizemní a protilodní střely a naváděné pumy
TTD: | |
Rozpětí křídla: | 25,00 m |
Délka: | 16,35 m |
Výška: | 4,99 m |
Prázdná hmotnost: | ? |
Max. vzletová hmotnost: | 16 000 kg |
Max. užitečné zatížení: | 6 000 kg |
Max. rychlost: | 700 km/h |
Praktický dostup: | 15 000 m |
Max. dolet: | 7 000 m |
Vytrvalost: | 12 h |
Poslední úpravy provedeny dne: 15.11.2024