AVIC SS-UAV Jetank / High Sky (Jiutian)

Těžký víceúčelový podzvukový proudový bezpilotní vzdušný prostředek (UAV) typu SS-UAV (Smart-configuration Support Unmanned Aerial Vehicle) z dílny konsorcia AVIC (Aviation Industry Corporation of China) může plnit, díky modulární konstrukci, celou řadu úkolů ve vojenském i civilním sektoru. Modulární konstrukce ale též umožňuje jej průběžně modernizovat, a to přidáváním nových systémů. UAV typu SS-UAV je poměrně rozměrný stroj s protáhlým robustním krabicovitým trupem s průřezem přibližně na výšku postaveného obdélníku, plochými boky, plochým břichem a zaobleným hřbetem, přímým hornoplošně uspořádaným křídlem s lichoběžníkovými winglety a zdvojenými ocasními plochami. Ocasní plochy UAV typu SS-UAV se podobají ocasním plochám amerického útočného letounu typu A-10 Thunderbolt II a sestávají se z jedné šípové hornoplošně uspořádané vodorovné plochy (VOP) s kladným vzepětím a jedné zdvojené lichoběžníkové svislé plochy (SOP). Instalace SOP se přitom nachází na koncích VOP. Pohon tohoto stroje obstarává jeden dvouproudový motor typu FWS-9YZ s max. tahem 5 700 kp. Zmíněný motor není ničím jiným, než derivátem motoru typu WS-9, pohonné jednotky stíhacího-bombardovacího letounu typu JH-7 (Flounder). Zmíněný motor není opatřen, na rozdíl od motoru typu WS-9, komorou přídavného spalování. Kromě toho má sníženou spotřebu paliva. Díky tomu UAV typu SS-UAV zajišťuje velký dolet a vytrvalost. Motor typu FWS-9YZ ale plní též funkci zdroje elektrické energie pro palubní systémy. Instalace zmíněné pohonné jednotky se nachází uvnitř vřetenovité gondoly s kruhovým lapačem vzduchu v čele a kruhovou tryskou na zádi, která je uchycena za pomoci protáhlého robustního pylonu k hřbetu zadní části trupu, na úrovni odtokové hrany křídla. K vzletu a přistání tento stroj využívá poměrně robustní zatahovatelný tříbodový podvozek příďového typu. Všechny tři podvozky UAV typu SS-UAV jsou osazeny zdvojenými koly. Zatímco příďový podvozek tohoto stroje se zatahuje do břicha přední části trupu, hlavní podvozky se zasouvají do gondol, které jsou uchyceny k spodní ploše křídla. Křídelní gondoly hlavních podvozků UAV typu SS-UAV se přitom nápadně podobají podvozkovým gondolám amerického útočného letounu typu A-10 Thunderbolt II. Šachty všech tří podvozků tohoto stroje, příďového i obou hlavních, jsou opatřeny dvoudílnými podélně dělenými dvířky. Špici trupu UAV typu SS-UAV, která má tupý profil, tvoří dielektrický kryt antény radiolokátoru. Z obrysu hřbetu přední části trupu tohoto stroje zase vystupuje protáhlý zaoblený dielektrický kryt antény SATCOM. Pod špicí trupu UAV typu SS-UAV, přímo před příďovým podvozkem, se nachází otočné kulovité pouzdro elektro-optického pozorovacího systému. Do břicha střední části trupu tohoto stroje je vetknut 6,0 x 1,5 x 1,1 m výměnný krabicovitý modul s „užitečným zatížením“ o celkové hmotnosti do 4 000 kg, který je opatřen dvoudílnými podélně dělenými obdélníkovými břišními dvířky. Díky tomu lze UAV typu SS-UAV snadno překonfigurovat k plnění jiného úkolu. V propagačních materiálech výrobce, které byly prezentovány na Airshow China 2024, kde si tento stroj odbyl svůj veřejný debut, se přitom nacházelo hned šest různých modulů. Konkrétně se jednalo o nákladní modul, modul pro hašení lesních požárů, zemědělský modul pro vzdušné setí, modul pro nouzovou komunikaci, který podle všeho ukrývá retranslační stanici, modul pro nouzové shozy, který zase podle všeho slouží k vysazování zásob na padácích za letu v krizových situacích, a modul pro „kulturní památky“. Posledně uvedený model přitom podle všeho ukrývá senzory pro mapování archeologických nalezišť. Na Airshow China 2024, která se konala v listopadu roku 2024 v Zhuhai, byl totiž UAV typu SS-UAV prezentován jako civilní stroj. Z tohoto důvodu měl na grafikách ve zmíněném propagačním materiálu civilní bílo-modré zbarvení. Naproti tomu prototyp či demonstrátor UAV typu SS-UAV, který byl prezentován na statické ukázce zmíněné airshow, měl šedý vojenský „kabát“ a osm křídelních zbraňových závěsníků, dva mezi trupem a podvozkovými gondolami a šest vně podvozkových gondol. Na všech zbraňových závěsnících prototypu tohoto stroje byly navíc zavěšeny makety různých typů naváděných zbraní. Dalších sedm maket naváděné podvěsné munice bylo vystaveno před ním. Zatímco pod levou polovinou křídla prototypu UAV typu SS-UAV byla zavěšena protizemní řízená střela typu AG-300/L, naváděná puma typu LS-6/500KG, protilodní ŘS typu TL-7 a protilodní a protizemní balistická řízená střela (ALBM) typu CM-400AKG, pod levou polovinou křídla tohoto stroje se nacházela naváděná puma typu YL-V601, protizemní ŘS typu TL-17, PLŘS středního dosahu typu PL-12AE (CH-AA-7B Adze) a naváděná puma typu YL-V302. Z toho, že byla na Airshow China 2024 jako zbraň UAV typu SS-UAV prezentována též PLŘS typu PL-12AE (CH-AA-7B Adze), lze usuzovat, že radiolokátor tohoto stroje dokáže vyhledávat, sledovat a zaměřovat i vzdušné cíle, což rozhodně není běžná schopnost radiolokátorů dnešních UAV. Před demonstrátorem tohoto stroje byla zde navíc vystavena protizemní ŘS typu AG-300A/M spolu s protiradiolokační ŘS typu LD-8A, naváděnými pumami typu YL-V401, FT-12, FT-12A a YL-V501 a submuniční pumou typu LY-V501 s několika exempláři naváděné submunice. Vedle prototypu UAV typu SS-UAV byly navíc na Airshow China 2024 vystaveny dva moduly. Zatímco na jednom z nich se nacházel nápis „Cultural Relics Protection and Survey Module“, ten druhý byl nesl pojmenování „Logistic Transport Module“. Vlastní prototyp UAV typu SS-UAV byl pak opatřen modulem s nápisem „IsomerismHiveModule“, který má sloužit k vypouštění rojů malých UAV. Nasazení početných rojů malých UAV, které působí v součinnosti, má celou řadu výhod. Velký počet malých UAV totiž dokáže pokrýt poměrně velkou oblast. Kromě toho jednotlivé UAV v roji mohou být vybaveny pro různé úkoly, včetně průzkumu (ISR), REB a ničení pozemních či hladinových cílů. Celý roj tedy může na bojišti plnit současně celou řadu úkolů. Jednotlivé stroje v roji se navíc mohou navzájem doplňovat. Kromě toho početný roj malých UAV představuje poněkud obtížný cíl pro PVO protivníka. Kromě ničení pozemních, hladinových a vzdušných cílů a vypouštění rojů malých UAV by UAV typu SS-UAV měl ve vojenském sektoru najít též uplatnění při vzdušném průzkumu (ISR), radio-elektronickém boji (REB), retranslaci komunikace a přepravě a vysazování nákladu. V jaké fázi se vývoj tohoto všestranného stroje v současnosti nachází, není ale známo.
Verze: žádné
Vyrobeno: ?
Uživatelé: žádní
Navádění: inerciální (autopilot) + satelitní
Pohon: jeden dvouproudový motor typu FWS-9YZ s max. tahem 5 700 kp
Radar: radiolokátor neznámého typu, vestavěný do špice trupu
Vybavení: - elektro-optický pozorovací systém neznámého typu. Otočné kulovité pouzdro s optikou tohoto zařízení se nachází pod špicí trupu.
- výměnný modul s užitečným zatížením do hmotnosti 4 000 kg. Zmíněný modul má rozměry 6,0 x 1,5 x 1,1 m a je vestavěn do střední části trupu.
Výzbroj: podvěsná výzbroj do celkové hmotnosti 6 000 kg, přepravovaná na osmi křídelních závěsnících – PLŘS středního dosahu s aktivním RL navedením typu PL-12AE (CH-AA-7B Adze), protizemní ŘS poloaktivním laserovým navedením typu AG-300/L a AG-300A/M, protizemní ŘS se satelitním navedením typu TL-17, protilodní ŘS s aktivním RL navedením typu TL-7, protizemní a protilodní balistická ŘS s aktivním/pasivním RL navedením typu CM-400AKG, protiradiolokační ŘS s pasivním RL navedením typu LD-8A, 100 kg naváděná puma se satelitním navedením typu YL-V302, 250 kg naváděná puma s poloaktivním laserovým navedením typu YL-V401, 500 kg naváděná puma se satelitním a pasivním IČ navedením a pomocným raketovým pohonem typu YL-V501, 500 kg naváděná puma se satelitním navedením typu LS-6/500KG, 500 kg naváděná puma s poloaktivním laserovým a (nebo) satelitním navedením a pomocným raketovým nebo proudovým pohonem typu FT-12/-12A, 500 kg submuniční puma typu LY-V501 a 1 000 kg naváděná puma s poloaktivním laserovým navedením typu YL-V601
TTD: | |
Rozpětí křídla: | 25,00 m |
Délka: | 16,35 m |
Výška: | 4,99 m |
Prázdná hmotnost: | ? |
Max. vzletová hmotnost: | 16 000 kg |
Max. užitečné zatížení: | 6 000 kg |
Max. rychlost: | 700 km/h |
Praktický dostup: | 15 000 m |
Max. dolet: | 7 000 m |
Vytrvalost: | 12 h |
Poslední úpravy provedeny dne: 6.3.2025